blum ecodrill instellen voor inboren potscharnieren

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hallo,

ik heb hier een blum ecodrill liggen die ik wil gebruiken om potscharnieren te boren in mijn kastdeuren.nu kan je mits 2 oranje variabele draaiknoppen de afstand tot de zijkant afstellen, gaande van 2 tot 8mm denk ik. nu welke afstand is algemeen gezien aan te raden.

het betreft normale opdekscharnieren, de rijboring voor de scharnierplaatjes komen op 37 mm van de kant te liggen, materiaaldikte is 18mm.

ik vermoed dat als ik enkel de 35mm boor gebruik, ik ook andere merken als scharnier dan blum kan gebruiken, de potgaten zijn altijd zelfde diameter heeft mij iemand verteld, t'is de diameter en plaatsing van de bevestigingsgaten dat van merk tot merk verschilt dacht ik dan.

wie kan er mij antwoorden? alvast bedankt
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Standaard is 7mm voor 18mm deuren met een afronding van 1mm en 18mm corpus. Dit wordt anders voor dikkere deuren of andere corpusdikte.
Zie deze link voor de richtlijnen van Blum.
Het is even puzzelen met welke maat nou wat is, als je die tekeningen voor het eerst ziet.
Als je niet 100% zeker bent, gewoon even een proefstukje maken.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb zo'n drilljig van hettich. Als ik zelf kasten maak zet ik die waarde meestal op 4 (18mm corpus, 18 mm deur, 3 mm afgerond) Ik maak niet zo vaak kasten, en meestal maak ik eerst even een proefstukje, zeker als er half-opdek scharnieren bijzitten ofzo.

Ik weet niet hoezeer die standaarden gevolgd worden, maar ik heb hier even gemeten, bij de oude keukenkastjes hier zitten ze op 4mm van de rand, bij een siematic kastje zitten ze op 7 mm, en bij m'n kantoorkasten van zo'n bouwpakketmeubelzaak (niet ikea) zitten ze op 5mm (allemaal 18 mm corpus en deur)

Ik weet uit ervaring dat er ook hettich scharnieren bestaan die passen op de blum- boring voor bevestigingsgaten. (die hadden ze mij eens per ongeluk meegegeven, en het was toen een heel geprul, want bij die hettich drilljig kan je om een of andere reden die boortjes voor de bevestigingsgaten wat verzetten; maar niet zo dat ze overeenkomen met die blum-boring, dus ik was weer een poosje verder voor ik ermee terug ging; ze vertelden me toen dat die bestonden voor mensen die zo'n stationaire machine hadden)
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Maak zelf vaak kasten met potscharnieren.
Heb ook de hettich drill jig
En gebruik de hettich sensey uitvoering.
Maar is ook afhankelijk van je montage plaat dikte en wat je opdek op je corpus is.
standaard bij hettich de potmaat c 4.5 mm
Met een montage plaat o mm heb je plus minus 17 mm opdek.
Dus ook geheel afhankelijk van wat je opdek is en of het een opzichzelfstaand kastje is of aansluitend aan een andere kast.
je kan dus variëren met pot maat en met montage plaat.
Hettich heeft 0 -1.5 -3 -5 en 8 mm
maar daarnaast is proef stukje altijd aan te raden
succes verder als het niet lukt horen we het wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.