Hoe dit best verzagen?

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb hier een aantal balken liggen die ik van de buren heb gekregen toen ze hun veranda afbraken vorig jaar. Zelf weet ik niet wat het is, volgens hen is het meranti.
Het stuk hieronder wil ik verzagen tot 4 stukken om een kader van te maken. Het hout ligt ondertussen al maanden in de garage waar het droog en redelijk warm is. Nu heb ik geen idee in welke richting ik dit best verzaag om ervoor te zorgen dat de uitgezaagde stukken recht blijven. In totaal moeten er 4 stukken uit, (ah ja, voor een kader). Doe ik dit best horizontaal of verticaal, zoals aangegeven?

Heb even gezocht naar info over het verzagen van hout, maar wat ik kan vinden gaat over het verzagen van stammen in kwartier/dosse..., niet overstukken uit bestaande planken of balken.

Untitled.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi,

afhankelijk wat je nodig hebt en in hoeverre de machines die je ter beschikking hebt je beperken, denk ik.

Verder is het niet anders dan een stam kijk naar de ringen en probeer zodanig te zagen dat je een kwartiers of dosse stuk eruit krijgt afh. wat je nodig hebt.
Wat werken betreft moet het wel droog zijn. Ik weet niet hoe nat het nog is, als je nog veel beweging verwacht moet je extra marge nemen, zodat je later de boel tot je netto afmetingen kan schaven.
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ik zou de bovenste zaag methode gebruiken is het makkelijkste zagen en het minste verlies. Verder sluit ik bij robert aan droog en overmaat zagen.

Gr Marc
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Materiaal ter beschikking is een een Festool TS55 en een Makita tafelzaag die tot 8,5 cm kan gaan. Hier geen probleem dus.

Dat van de jaarringen is inderdaad goede info, wat je op de foto ziet is hoe het eruit ziet. Afhankelijke van hoe ik het bekijk lijken deze anders te gaan. Op de foto lijken ze van linksonder naar rechtsboven te gaan, maar als ik het hout anders in het licht hou lijken ze wel anders te gaan.

Mijn Lidl vochtmeterje geeft aan dat het rond de 11-12% zit, gezien de te verwachten naukeurigheid van deze meter lijkt me dat dus ok.

Zal zagen zoals Marc aangeeft met extra marge, en de ruwe stukken een tijdje in de woonkamer leggen aangezien ze daar komen te hangen.

Bedankt voor de info!
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Ik heb nog nooit meranti met jaarringen gezien hoor ;)
Leek me een rare opmerking, dacht dat elke hout jaarringen had.
Even wat opzoeking en gedaan, en inderdaad klopt, niet allemaal hebben ze dit.
Deze was interessant: http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1726298.ece

Dan zijn die 'jaarringen' mogelijk het resultaat van het afkorten met een cirkelzaag?
Is met de hand gezaagd, dus daar zal het niet van komen. De balk waar dit stuk van komt is (was) bijna 6m lang, dat kan ik niet op de tafelzaag leggen :)
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik zou altijd voor de bovenste zaagmethode gaan, omdat dan de 'buitenkant' symmetrisch verdeeld zit over het uitgezaagde hout (op de onderste en bovenste uitgezaagde delen na). Heel vaak zit er spanning in een stuk hout, dat vrij kan komen via vervorming na verzagen. Deze spanning kan veroorzaakt worden door de groeiwijze of door ongelijk vochtpercentage tussen hart en buitenzijde.
Dus bij de onderste zaagwijze zit de 'buitenkant' geheel links of rechts en zal het na of al tijdens verzagen waarschijnlijk krom trekken.

Succes, Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.