namaken riviera maison tafel

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zeg volledig in de epoxy zetten (verglazen) dan heb je een kans dat hij het langer volhoudt
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige tafel, maar je had het eiken eigenlijk aan beide kanten moeten verlijmen om het werken te voorkomen. Maar het kan best meevallen als de tafel eens in de kamer staat en geacclimatiseerd is. Blijft hij de bol staan, dan kun je altijd nog in de onderkant een aantal zaagsnedes maken om het geheel te ontspannen.
Maar het is wel een mooie tafel!

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Blijft hij de bol staan, dan kun je altijd nog in de onderkant een aantal zaagsnedes maken om het geheel te ontspannen.

Een beetje off-topic, maar... is er een vuistregel voor de diepte van deze zaagsnedes? Ik hou zelf altijd ongeveer 1/3 van de materiaaldikte aan. Is dat teveel, afdoende of zelfs te weinig??
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Gister het onderstel geverft, zijdeglans wit. Vandaag het blad opnieuw geschuurd en toen de samen in de aanhanger naar huis.

2014-10-18%2015.09.16_1024x768.jpg


Morgen na het werk de randjes van het blad licht afronden met de bovenfrees en daarna in de lak zetten. Ik heb nog lak van mijn trap over. Dit ga ik er denk opsmeren.

Ik durf het niet aan om er olie op te smeren.. ik heb de gaten gevlakt met vulmiddel met zaagsel. Ben als de dood dat dit een raar gezicht gaat worden kwa verkleuring met dat verouderde eiken!

Had wel een busje olie gekocht maar denk toch niet dat ik het er op ga smeren.

- - - Updated - - -

Hij staat inmiddels binnen en de goedkeurig is er al van de opdrachtgever. Mijn vrouwtje is er echt blij mee! Nu morgen kijken wat ik er op smeer en knap afwerken.

Denk toch dat ik een stukje ga olieen, aan de zijkant. Kijken hoe het kleurt...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een beetje off-topic, maar... is er een vuistregel voor de diepte van deze zaagsnedes? Ik hou zelf altijd ongeveer 1/3 van de materiaaldikte aan. Is dat teveel, afdoende of zelfs te weinig??

in dit geval proefondervindelijk, jou zou een aantal groeven kunnen zagen of frezen, tot dat het blad door haar eigen gewicht weer vlak gaat liggen. Voor mijn gevoel zou je bijna volledig door (3/4?) het multiplex heen moeten zagen en eventueel in de groeven een latje slaan om e.e.a. wat te helpen. Ik bedenk me dat je zo een enorme wokkel zou kunnen maken...

jaap
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Vandaag de kantjes afgerond van het blad. Dit wilde ik met de bovenfrees doen maar kwam er achter dat ik het afrondfreesje niet kon vinden.. Dan maar licht met de rotex schuren. Dat werkte ook goed!

2014-10-21%2010.19.11_1024x768.jpg

2014-10-21%2010.33.56_1024x768.jpg


En drogen in de hoek
2014-10-21%2012.57.18_1024x768.jpg


Het blad is gelakt met glitsa trappenlak(mat) wat ik nog over had van mijn trappenproject. Ik had 2 soorten olies gehaald maar heb het toch hiermee gedaan.

We wilde het blad iets donkerder en warmer en gelukkig is dit met het lakken gerealiseerd.

Wel is het zo dat er wat lichte vezels omhoog zijn gekomen met lakken. Het blad moet dus nog 1maal licht geschuurd worden en daarna nog 1 keer lakken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat met de rotex zou ik niet meer doen, tenzij je een alles behalve vlakke zool wilt. Puike tafel, ben benieuwd of het blad een beetje blijft zoals het nu is.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Dat met de rotex zou ik niet meer doen, tenzij je een alles behalve vlakke zool wilt. Puike tafel, ben benieuwd of het blad een beetje blijft zoals het nu is.

Ja heb nou eenmaal niks anders dan de rotex.. Ik zie nu wel in dat een vlakke schuurmachine ook wel handig is. Daar gaan we dan maar naar uitkijken... Wil nog een salontafeltje erbij maken in dezelfde stijl.

2014-10-24%2011.59.48_1024x768.jpg

2014-10-24%2012.00.08_1024x768.jpg

2014-10-24%2012.00.21_1024x768.jpg


Alleen het blad moet nog vastgezet worden, maar dat komt binnenkort wel.

(Ik zie wel wat verbeterpunten voor de volgende keer maar dat blijf je toch wel houden...)

Belangrijkste is dat mijn wijfie erg tevreden is!
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Prachtig,en lakken moet altijd 2 keer,vezels gaan omhoog bij 1 keer lakken.
Licht afschuren kan ook,net wat je mooi vind.
Nogmaals knappe tafel,hoeveel uur zit er in?

Groet Pascal
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik ben enorm benieuwd hoe de tafel zich de komende tijd gaat gedragen in de huiskamer, maar het is een mooie tafel!
Mvg,
Rudy
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor wat betreft de vezels, een truukje die ik van een maatje geleerd heb die schilder is
eerst de boel nat maken (natte lap)
als het droog is nogmaals schuren, dit herhaal je nog een keer en voila.... weg zijn de vezels
Geen kans dat je lak op de vezels gedragen wordt en dus slechter hecht

Voor wat betreft de tafel, mwoah.....hij is wel aardig, zal ook te maken hebben met de omgeving
Nu wil het geval dat wij eerdaags gaan verhuizen en daar zou die tafel veeeeeeeel beter tot zijn recht komen ;););)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ben erg benieuwd wat nu de totale kosten zijn van deze prachtige tafel!
na het zien van al deze foto's heb ik het idee om zelf ooit iets te gaan maken, met deze tafel als leidraad.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Stukkie hout schuurpapier korrel 80 en daarna 180...

Ja goed idee maar een nieuw schuurmachinetje lijkt mij een beter idee ;-)

Voor wat betreft de vezels, een truukje die ik van een maatje geleerd heb die schilder is
eerst de boel nat maken (natte lap)
als het droog is nogmaals schuren, dit herhaal je nog een keer en voila.... weg zijn de vezels
Geen kans dat je lak op de vezels gedragen wordt en dus slechter hecht

Voor wat betreft de tafel, mwoah.....hij is wel aardig, zal ook te maken hebben met de omgeving
Nu wil het geval dat wij eerdaags gaan verhuizen en daar zou die tafel veeeeeeeel beter tot zijn recht komen ;););)


Haha ja dat zal best wel :)

ik ben erg benieuwd wat nu de totale kosten zijn van deze prachtige tafel!
na het zien van al deze foto's heb ik het idee om zelf ooit iets te gaan maken, met deze tafel als leidraad.

Onderstel kostte 80euro, blad 100euro (2platenmultiplex) en parketkosten 56euro de m2 (gerookt eiken). (Ik had 6m2 omdat ik ook nog een salontaftje wil maken erbij en een stukje vensterbank en een plank voor achter de bank) dat koste 320euro.
Lak had ik nog over van een projectje en verf voor het onderstel had ik ook nog, schroeven en lijm ook uit eigen voorraad.

dus netto kwa kosten voor alleen deze tafel en gereedschap. 300a 350euro.

Als je goedkoper wil dan kun je het blad dunner maken dus 1 plaat en op de randen een stukje dubbelen. scheelt je 50euro
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.