Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 56

namaken riviera maison tafel

Hi het vrouwtje wil een nieuwe tafel voor in de keuken. Nu heeft ze het oog laten vallen op een riviera de mason tafel... daar moeten veel muntjes voor betaald worden.

Nu wil ik er 1tje namaken voor heel wat minder.

Het blad wil ik maken van visgraatparket op multiplex geplakt en genageld, dit verzaag ik in het model als op de foto. Dikke planken aan de rangen 120mm breed en 70mm+90mm plankjes als patroon.

Nu zit ik een beetje met het frame.. van welk hout zal ik dat nou maken? vuren of douglas of whatels?

Ik zat te denken aan 90*90 en 70*70 als frame palen. 90mm als buitenkant en liggers van links naar rechts en 70mm voor het kruis.

Ik wil het aan elkaar vast zetten met domino's en een enkele schoef (vanaf een kant die je niet ziet).

Aangezien het toch geschilderd gaat worden. Welke hout kan ik hier het beste voor nemen?

graag advies

Als je gaat schilderen zou ik gewoon vuren nemen is goedkoop en goed te bewerken.

Gr marc

Ik zou goed op zoek gaan naar verouderd hout zoals RM gebruikt. Ik heb eerder nagemaakte tafels gezien en alhoewel soms mooi gemaakt benaderd het van geen kant de sfeer en het gevoel van een RM meubel. Simpel: te mooi... te strak. Dus goed zoeken naar verouderd hout als juist die stijl je bevalt.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Ik zou goed op zoek gaan naar verouderd hout zoals RM gebruikt. Ik heb eerder nagemaakte tafels gezien en alhoewel soms mooi gemaakt benaderd het van geen kant de sfeer en het gevoel van een RM meubel. Simpel: te mooi... te strak. Dus goed zoeken naar verouderd hout als juist die stijl je bevalt.
    jep ik snap je.. maar ik heb nog een kleine en er komt er nog 1 aan en die gaan echt niet netjes eten op de tafel. Al die open structuur daar komt juist die troep tussen :P

Dus ik wilde gewoon eiken tapis halen en dan met een soort lak beetje verouderd laten uitzien. misschien beetje grof schuren of verouderen met een staalborstel op de boormachine ofzo. Moet ff kijken hoe dat uitpakt. Het zal niet hetzelfde zijn maar het patroon zal er veel op lijken. Voordeel is wel dat het makkelijker is om af te nemen!

Maargoed nu dus een adres je voor vuren geschaafd 90*90. je komt al snel op het internet uit op buitenhout... dat is zo nat als wat, daar hebben we niks aan.

Iemand een adresje in noordholland/zuidholland?

Onderstel van vuren, je schildert het toch. Iets uit de richting, maar kijk een bij www.dehandelaardij.nl in waardenburg. Goed hout voor een redelijke prijs.

Succes!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Hoi Matrex-online,

Ik heb zojuist in een ander topic een vraag van je beantwoord en zie nu dat er hier meer informatie over je vraag te vinden is. Het is verstandig om alle vragen die betrekking hebben op één project te bundelen in één topic. Ik zie nu namelijk dat je deze tafel van plan bent te maken.

On topic:

Ik zie dat de 90*90 geschilderd gaat worden. In mijn antwoord op je andere topic stelde ik me voor (verkeerde aanname) dat je met een dure/exclusieve houtsoort wil gaan werken. Mijn antwoord is nu enigszins anders omdat je voor het witgeschilderde hout net zo goed vuren of eventueel grenen/douglas/lariks/etc. kunt gebruiken. Dan is het de moeite niet om gewicht te besparen en planken in verstek te gaan zagen. Als het goed gedroogd hout is heb je ws ook niet veel te maken met spanningen.

Overigens is de look van verouderd visgraat nog niet eenvoudig. Het effect dat in de close up te zien is behaal je het eenvoudigst door het te laten stralen. Dit kan met zand of met fijn grint (vergelijkbaar met kattebakkorrels). Trommelen (dienst die sommige parketteurs aanbieden) geeft niet dit resultaat. Zelf kastijden (met voorwerpen 'bewerken': hamer, spijkers, bouten, etc) geeft ook niet dit effect.

Met het eenzijdig verlijmen van massief hout op multiplex loop je (afhankelijk van de oriëntatie van het hout) de kans dat het blad bol gaat staan in de vochtige periodes. Met twee componentenlijm schijnt de kans kleiner te zijn. Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt is het verstandig het hout niet superstrak aan te laten sluiten of beide zijden van het multiplex op dezelfde manier te verlijmen. Overigens is de kans op kromtrekken bij hout parallel naast elkaar verlijmd veel groter (de plaat schotelt) dan complexere patronen als visgraat (hongaarse punt) of blokpatronen (zoals de close up op de foto). De krachten zijn namelijk niet allemaal in dezelfde richting omdat de nerven niet alle parallel lopen, maar ook haaks op elkaar staan.

@lex
    Onhoutbaar...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    Onderstel van vuren, je schildert het toch. Iets uit de richting, maar kijk een bij www.dehandelaardij.nl in waardenburg. Goed hout voor een redelijke prijs.

Succes!

Groet, Rob.
    thx. ik woon zelf in alkmaar maar wil hem in elkaar zetten bij mijn vader op de boederij nabij leiden.. Ik houd hem wel ff in gedachte!

Matrix-online,
    Sorry,maar ik zou dit blad niet dadelijk nemen vr een keukentafel.Het onderhoud van de tafel?

Probeer bakker de houthandel eens, 20 min vanuit alkmaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enkhuizen Bekijk Berichten
    Probeer bakker de houthandel eens, 20 min vanuit alkmaar

Ik reed er langs met proefrijden met een andere auto voor mijn vader vorige week..

Maargoed gister beetje hout gesprokkeld bij de bouwmaat in leiden.

vandaag beetje zagen :

beetje schuren:

Nu tijd vinden om het in elkaar te zetten

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten