Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

tafelblad beschermen tegen trekken

Dag iedereen,

ik wil een eikenhouten tafelblad van 3cm(of meer) dik uit boolse planken van 4 dik maken. Ik heb de planken tweedehands gekocht en ken hun voorgeschiedenis/vochtigheidsgraad niet, maar denk dat ze tamelijk droog zijn.
    - de planken liggen nu buiten, onder een zeil. Moet ik ze eerst in de werkplaats laten acclimatiseren alvorens te verwerken?
    - kan je de vochtigheidsgraad meten met huis-,tuin- en keukenmiddeltjes?
    - en de hoofdvraag: ik wil een strakke tafel: stalen poten en een massief blad, géén regels of zichtbaar frame onder het blad. Hoe kan ik op een elegante manier voorkomen dat mijn blad trekt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,

Joris

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Dag Joris,

zoek op het forum eens op bladspanners of trekstang. Zoekfunctie rechtsboven. Veel info te vinden hier over regelloze bladen. Succes!

Het hout zou ik zeker naar binnen halen en geruime tijd laten drogen. Bedenk ondertussen maar een ander project. Als je het gewicht van 1 van de planken meet en dat ergens noteert kan je het drogingsproces bijhouden. Zodra dit min of meer stabiel wordt zal het geacclimatiseerd zijn. Natuurlijk wordt het nooit helemaal stabiel omdat binnenshuis de luchtvochtigheid ook varieert, maar het verschil tussen tuindroog en woonkamerdroog kan je wel goed monitoren.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten