Behandelen van houtgefineerde eet-tafel

Helfire

Nieuw lid
22 jan 2010
2
0
Hallo,

ik wil jullie advies vragen over het volgende probleem:
2 jaar geleden kocht ik een houte tafel bij trendhopper heerlen,
na 1 jaar merk ik dat de tafel plakkerig wordt en het fineer :eek: begint los te laten, na hierover meermaals met trendhopper te overleggen blijkt dat ze het onder gebruiksschade leggen en niet willen helpen.

oplossing tot nu toe. Fineer geplakt en de tafel met snanleymesjes afgeschraapt.
Tafel ontvet met thinner en we hebben nu een glad houten tafel zonder bescherming.
Daar het fineer splinter dun is is schuren niet echt een optoe en we willen graag de houte tafel er naturel laten uitzien.

vraag: is Woodlock xxtreme http://www.woodlock.nl/protector.html een geschikt produkt voor een fineer houten tafel?
kan ik dit aanbrengen met een gamma-schuimrollertje?
moet ik toch eerst schuren en hoe gaat het polijsten in zijn werk? in de pdf file van de site staat dat door polijsten de oppervlak echt glad wordt, maar hoe?


p.s. tafel wordt gebruikt als speel-knutsel- puzzel en eet tafel

alvast bedankt voor de moeite, Helfire.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Helfire.
Meubels voor intensief gebruik lak ik een paar keer met Glitsa (brede kwast of roller). Na droging schuren met zeer fijne staalwol in de nerfrichting. Voor de glans (mat) afwerken met een canaubahoudende was zoals in turtlewax voor auto's. Of gewone meubelwas.
Ben benieuwd hoe de tafel wordt. Een fotootje?
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed idee van Jan. Je kunt de tafel van te voren ook nog inkleuren met een kleurbeits. Bij de Glitsa wel om denken dat het de watergedragen versie is; kun je 3 keer op een dag opbrengen.

jaap
 

Helfire

Nieuw lid
22 jan 2010
2
0
Hallo,
sorry dat ik zo laat reageer,
ik heb in de tussentijd toch al de xxxtreme woodlock aangeschaft,
volgens de beschrijving moet ik ook eerst polysten, doe ik dit dan ook met staalwol in nerfrichting uiteraard,

op beschrijving staat aanbrengen met parketlackroller of kurklakroller of langharige kwast,
nu is mijn ervaring dat een kwast altijd heren achterlaat, is een kleine lak-schuimroller ook geschikt?
hier wat foto's van voordat we begonnen met afschrapen van de toplaag.







dit weekend ga ik beginnen, ik kom hierop terug.
alvast bedankt voor de moeite, Helfire.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Kwasten willen nog wel eens uitharen - zeker de goedkopere.
Schuimrollen kunnen een sinaasappeleffect teweggbrengen, zeker bij die snel drogende lak.
Ik gebruik in die gevallen de spuit of een mohairrol. Vlot opbrengen en niet te veel door blijven rollen. De lak vloeit dan beter. Elke rol of kwast even in werken op een schoon stuk hout of de onderkant van het blad.
Veel succes en plaats even een foto.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Opmerking.
Ik zit de foto's te bekijken. Interessant, kopshoutfineer! Wordt niet zo vaak toegepast.
Wat het aflakken betreft. Ik lees dat het een spee-/knutseltafel wordt, dus de moeite van het polijsten zou ik maar laten, tenzij je het leuk vindt de techniek eens uit te proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.