bouw kinderkruiwagen

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik ben bezig met de bouw van een kinderkruiwagen. Model is het oude Friese model.

Foto650-QPASSZ4M.jpg


nu het wiel nog uitvinden.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
vroeger op de LTS gemaakt als een vrij werkstuk, ben helaas de tekening kwijt.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Toen ik nog een klein Nyckletje was van 3 jaar, heb ik dit kruiwagentje op mijn verjaardag gekregen. Je raad het al. Kruiwagen wel 57 jaar meegesleept. Bijna uit elkaar gevallen. De oude kruiwagen wil ik weer restaureren. Maar toen de kruiwagen toch al uit elkaar lag, heb ik mallen gemaakt. Sommige onderdelen waren verloren gegaan, dus dat moest ik aanpassen uit herinnering. Al met al veel denkwerk.

Alleen al het overnemen van de verschillende hoeken was een heel werk. De bedoeling is, om er een origineel houten wieltje in te maken met 8 spaakjes. Mijn oude kruiwagen had een dicht wiel, met een band van een oude kinderwagen.

Er moet hier en daar wat met vloeibaar hout gewerkt worden. Ik ben ook geen timmerman. De kleuren neem ik ook over van mijn oude kruiwagen. Standgroen buiten, en antiek rood van binnen. De originele kruiwagen was van eikenhout. Ik zal mijn moeder eens vragen, door wie het is gemaakt. Waarscheinlijk door Auke Tiekstra uit Opeinde.
 
A

Athanor

Guest
Moaie kroade Nyckle!

Leuk dat je de oude restaureert, laat je daar ook nog eens wat van zien?

Fons
 
Laatst bewerkt:

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Als je goed ziet zie de oude onder de werkbank liggen.

Als ik er mee bezig ga, maak ik wel duidelijke foto's.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ondertussen heb ik het wiel ook uitgevonden.

Foto800-JNDBXSKW.jpg


Er zijn nog enkele dingen waar ik aan moet werken. (bandijzer om het wiel bv)

Vrouwlief gaat de boel schilderen. Als alles echt klaar is komt er weer een foto.

Pff wat was ik blij, dat ik het wiel heb uitgevonden.;)
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Het kruiwagentje is klaar op zo hier en daar nog een streek verf.

Zo zag het er uit. Ik heb diep in mijn geheugen moeten zoeken, hoe het er uitzag. Dit zijn de onderdelen die ik nog had.

kruiwagen oud.jpg

Dit is het eindresultaat:

kruiwagen nieuw.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.