Presenteerschaal met 3-punten ondersteuning.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag gestart aan één van de plateau's te draaien, namelijk de onderste.

Beuk uitgezaagd met de lintzaag.
P7160214.jpg


Gaatje van 7,5 mm geboord (niet doorgaand) in het center om de schroefdraadbout op te draaien.
P7160216.jpg

Schoefdraadbout op de klauwkop geplaatst en werkstuk opgedraaid.
P7160217.jpgP7160219.jpg

De voorkant vlak draaien en toen merkte ik wat kleine gaatjes op van insecten geweest.
P7160220.jpg

Opening indraaien om de klaukop met de bekken vast te nemen plus nog een uitholling als versiering onderaan.
De gewenste diameter van 300 mm werd ook uitgevoerd.
P7160221.jpg

Deze avond zullen er nog een aantal stappen volgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gaatjes bepalen om later 3 pootjes aan vast te maken.
Dit doe ik met een trappenschijf die in mijn draaibank zit verwerkt met een 24 verdeling en een boormachine geplaatst op een beweegbare tafelsysteem .
Achteraan is er een spilletje voorzien om het juiste gaatje te blokkeren.
P7160224.jpg
P7160229.jpgP7160230.jpgP7160227.jpg

Gaatjes boren en het zichtvlak afwerken met SHELLAWAX of wat je ook wenst.
P7160235.jpg

Plateau afdraaien, schoefbout verwijderen en de plateau omgekeerd monteren op de klauwkop met klemmen.
P7160236.jpgP7160237.jpgP7160238.jpgP7160239.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Aanduiden wat weggewerkt moet worden.
Afstand A = uitwerken zoals de achterkant iets binnenspringt.
Afstand B = Diameter van het stuk padoek die al gedraaid is om erin te plaatsen.
Afstand C = een plat blijvende gedeelte.
P7160240.jpg

Alles uitwerken en afwerken met SHELLAWAX of wat je wenst.
P7160242.jpgP7160243.jpgP7160244.jpg

Voorlopig eens samengesteld zonder lijm.
P7160245.jpgP7160246.jpg

Wat het ongeveer zal worden.
Het middelste plateautje moet moet nog worden gedraaid ongeveer op dezelfde manier zoals de onderste.
Nog 3 pootjes eronder en tussenin de padoek stukken nog wat exsta versiering in de voorziene gaten.
P7160247.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het begint er zo’n beetje op te lijken wat Ik veronderstelde je aan het maken was, alhoewel de maten van de schotels niet zijn zoals Ik imagined ;), de bovenste schijf is nog niet gedraaid, en zodoende veel te zwaar lijkt in verhouding met de dunnere center post, I also thought dat je hem groter zou maken dan de onderste, nog meer surprises op komst ??, zou geloogd beuken mooier uitkomen met het rode Padauk ??, te veel vragen en jij bent de ontwerper, ben nog steeds benieuwd hoe de uitkomst er uit zal zien :D
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het begint er zo’n beetje op te lijken wat Ik veronderstelde je aan het maken was, alhoewel de maten van de schotels niet zijn zoals Ik imagined ;), de bovenste schijf is nog niet gedraaid, en zodoende veel te zwaar lijkt in verhouding met de dunnere center post, I also thought dat je hem groter zou maken dan de onderste, nog meer surprises op komst ??, zou geloogd beuken mooier uitkomen met het rode Padauk ??, te veel vragen en jij bent de ontwerper, ben nog steeds benieuwd hoe de uitkomst er uit zal zien :D


Leo,
Het middelste stuk zal even dik zijn als het onderste.
Wat moeilijk te zien is, is dat de uitgezaagde cirkels niet zo plat zijn.
Ze zijn wat scheluw en tegen dat ze recht gedraaid zijn behoud je ongeveer over wat je nu ziet aan de onderste plateau.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het middelste plateautje is gedraaid.

Gaatje van 7,5 mm geboord (niet doorgaand) in het center om de schroefdraadbout op te draaien.
Schoefdraadbout op de klauwkop geplaatst en werkstuk opgedraaid.
P7170248.jpg

Werkstuk op dikte draaien en gat maken voor de 3-delige steun erin te steken.
Dit gat doet heeft later ook zijn nut voor de klemmen van de klauwplaat erin te steken.
P7170249.jpgP7170250.jpg

De buitendiameter aftekenen en de uitholling die in het zwart gekleurd is.
P7170252.jpg

Alles uitwerken en afwerken met SHELLAWAX en 3-puntstaander er voorlopig eens ingestoken.
P7170254.jpgP7170255.jpg

Het geheel eens voorlopig samengesteld.
P7170256.jpg

Klauwklemmen veranderen omwille van de kleinere diameter middelste plateau tegenover de spanwijdte van degene die op de klauwkop zaten.
P7170257.jpgP7170258.jpg

Middelste plateau omgekeerd op de klauwkop plaatsen.
P7170259.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bovenste 3-delige sierkopje aftekenen die in het zwart is afgebeeld en lijnen op plaatsen voor het weg te werken deel.
P7170261.jpg

Uitholling uitwerken plus de afronding op de kopkant.
P7170262.jpg

Gaatje vergroten van 7,5 mm naar 12 mm voor een deugel om het sierkopje te bevestigen, alles schuren en afwerken met SHELLAWAX.
P7170263.jpgBekijk bijlage 18345

Het voorlopige resultaat.
P7170265.jpgP7170266.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren?
De 3 pootjes, een inliggende rosas onderaan en versierstukje tussen de 3-delige staander.
P7170268.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pootjes zijn klaar en versierstukje onderaan de plateau.


Hout klaar gemaakt namelijk padoek.
P7170270.jpg

Blokjes opgespannen in de klauwplaat en op diameter 30 mm gedraaid.
P7170274.jpg

Bijzondere lijnen afgetekend volgens vorm dat ik ongeveer in gedachten had.
P7170275.jpg

Vorm draaien met deugeltje eraan om in de geboorde gaatjes te kunnen verlijmen (onderste plateau) en afwerken met SHELLAWAX.
P7170278.jpg

Sierdop maken voor onderaan.
Dit stuk is een rest afvalltetje van de driepunstaander.
P7170279.jpgP7170280.jpg

Eens de dop paste in het gat van de plateau werd het geheel gedraaid in de klauwkop en op vorm gedraaid naar keuze en afgewerkt met SHELLAWAX.
P7170283.jpg

Nogmaals de aparte delen voor de onderste plateau en erin geplaatst.
P7170286.jpgP7170288.jpgP7170290.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De eindfase is in zicht.

Zo staat hij momenteel ongelijmd op de tafel.
P7170289.jpg

Nog de bevestigingsmethode draaien bovenste deel gerealiseerd uit padoek en tussenin nog kleine versieringsdetails waarvan de keuze zal gaan naar beuk.

De laatste foto's zullen waarschijnlijk na het weekend volgen.

Hopelijk heb ik hier een bijdrage geplaatst/uitgewerkt dat jullie als forumleden aantrekkelijk vonden.

Graag had ik jullie mening geweten wat positief als negatief is.

Voor degenen die me tot nu toe hebben gevolgd, alvast bedankt.

Groetjes,
Sirjacobs Didier.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Sirjacobs Didier, persoonlijk vind ik het middenstuk en de punt erg mooi. De manier waarop dit gemaakt is inspireert om ook eens wat op die manier te gaan doen maar dan niet op een draaibank, die heb ik niet en nog nooit gedaan. Ik denk wel dat de poten en de schalen wat uit proportie zijn. De pootjes hadden van mij toch wat verder naar buiten gemogen en wat sierlijker, zodoende danst het geheel meer. De schalen vind ik echter te dik en daardoor alle aandacht naar zich toe trekken, misschien is het nog mogelijk om ze wat meer uit te hollen, met behoud van de dikte in het midden. De onderste wat meer dan de bovenste, de onderste schaal ook van buiten meer taps naar boven maken. Bij de middelste de bodem onderin uithollen en bovenin ook maar dieper. Kortom zou ik meer gaan spelen met het algehele vorm en het "dansen" van de middensteun laten volgen in de schalen.

Sorry voor de toch wat negatieve klank maar ik waardeer dit werk enorm ;)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@Sirjacobs Didier, persoonlijk vind ik het middenstuk en de punt erg mooi. De manier waarop dit gemaakt is inspireert om ook eens wat op die manier te gaan doen maar dan niet op een draaibank, die heb ik niet en nog nooit gedaan. Ik denk wel dat de poten en de schalen wat uit proportie zijn. De pootjes hadden van mij toch wat verder naar buiten gemogen en wat sierlijker, zodoende danst het geheel meer. De schalen vind ik echter te dik en daardoor alle aandacht naar zich toe trekken, misschien is het nog mogelijk om ze wat meer uit te hollen, met behoud van de dikte in het midden. De onderste wat meer dan de bovenste, de onderste schaal ook van buiten meer taps naar boven maken. Bij de middelste de bodem onderin uithollen en bovenin ook maar dieper. Kortom zou ik meer gaan spelen met het algehele vorm en het "dansen" van de middensteun laten volgen in de schalen.

Sorry voor de toch wat negatieve klank maar ik waardeer dit werk enorm ;)

Ciiixx,
Voor mij is dit geen negatieve klank hoor.
Ik ben kritisch ingesteld en aanvaard wat men over mijn project denkt. Ik kan er zelf uit leren en eventueel gaan verbeteren.
Toch wil ik nog eens meegeven dat de dikte van de gedraaide plateau's een 25 mm is waarvan langs beide zijden een 5-tal mm iets uitgehold.
Onderaan zijn er nog boringen voor de pootjes en er blijft dan nog zeer weinig over vooraleer men er door zit.
Vandaar de keuze dat de middelste op dezelfde wijze is opgevat.
Wat de pootjes betreft, ik zou ze inderdaad iets naar buiten kunnen gestoken hebben, maar ik had toen nog geen idee qua vorm van pootjes.
Mocht ik het nu nog eens opnieuw maken, dan zou ik het wel doen.
Qua vormgeving van de pootjes zou een andere vorm ook mooi geweest zijn, maar ja dit is iets persoonlijk vind ik.
De ene vind dit goed en een ander niet.
Laat ons zeggen bij een volgende of een eigenaardig project moet je inderdaad de uitdaging aangaan om een ander vormgeving qua poot.
Houtdraaien blijft experimenteren en verbeteren.
Toch bedankt voor uw mening en ik bekijk het positief dat u reageerde.
Daarvoor is deze forum er.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Jacob mooi werk:), alles in netjes gedraaid en afgewerkt, hout kleur combinatie is zeker goed in mijn ogen, en jij hebt hem ontworpen en gemaakt.

Als Ik dit had gemakt zou Ik het toch wel een beetje anders gedaan hebben, misschien niet zo mooi als jij maar wel anders, die pootjes had Ik veel kans dunner/kleiner gemaakt en zo ver mogelijk naar buiten geplaatst, ook had Ik de die rond gelaten, omdat ze een beetje schuin staan een ronde voet zou beter/mooier passen op een vlakke grond/tafel IMO (In My Opinion).

De dikte van de disk/schotel vind Ik te zwaar overkomen in vergelijking met de dunnere en open centrale post die zeker meer een zwakke uitstraling geeft, en die zou Ik dunner gemaakt hebben ook al wilde Ik toch een wat dikkere hub voor de samenvoeging van de verschillende stukken, maar zoals we al weten, smaken verschillen.

Thanks for all the effort Jacob of given us the step by step en de photo’s of how you made the piece, still waiting for the final look of it 1thumb.gif
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bedankt Leo voor uw reactie en eigen mening.
Zoals een eerder vermeld antwoord naar Civixx heb ik de redenen neer geschreven waarom ik aan deze vormgevingen toegekomen ben.
Ik denk ook als je de foto bekijkt en als je het effectieve project in levende lijve laat ons maar zeggen ziet, kan de foto wat een minder idee geven denk ik (fotovervorming).
Volgens mij zijn de diktes qua schalen goed, maar wat de pootjes betreft qua vorm en afstand is weer een ander opvatting denk ik.
Daarom sta ik volledig open wat men hierover denkt en het blijft leerzaam naar de reacties van anderen.
Het eindresultaat met de tussenstukjes in de driepuntstaander zal zeker volgen binnen een 3-tal weken.
Ik zal er niet meer toe komen om hem volledig af te werken wegens onze reisplannen die morgennacht van start gaan.
Dus je zal een tijdje niet meer van me horen en meestal zoek ik geen computer op om ergens op te reageren.
Het is vakantietijd voor mij en voor het ganse gezin.
Toch nog veel plezier op de forum Leo alsook de andere leden van de Forum.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi werkstuk en mooi verslag.
Prettige vakantie, maar 3weken zonder draaibank?

Bedankt Nico voor de reactie.
Ik zal zonder moeite mijn draaibank een 3-tal weken uit mijn gedachten kunnen zetten en op de vakantiebestemming zal ik zeker mijn bezighouding hebben.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na een minder goed geslaagde vakantie in Zuid Frankrijk wegens het slechte weer ben ik weer aan de slag gegaan om de 3 laatste afwerkingselementjes te maken voor de presenteerschaal met een 3-punt ondersteuning.

Hier nog een aantal foto's van de sierdopjes binnenin de 3-puntstaander.
P8090029.jpgP8090035.jpg

Het linkse elementje heb ik een foto vergeten te nemen op de draaibank.
P8090037.jpg

Onderste versiering van de onderste plateau.
P8090039.jpgP8090040.jpg

Versiering onderaan de bovenste plateau waarvan er een deugel aangedraaid is om het bovenste 3-delig element aan vast te lijmen
P8090042.jpgP8090043.jpg

Bovenste element op de bovenste plateau geplaatst met het kleine versieringselementje erin.
P8090045.jpgP8090047.jpgP8090048.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.