Krachtstroom aanleggen > 32 of 16 ampere?

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Beste forumleden,

Ik ga naar een nieuw bedrijfspand, waar de elektricien een nieuwe stroomvoorziening aan gaat leggen.

Nu is de vraag richting mij of ik 32 ampere of 16 ampere contactdozen wens.

Ik heb momenteel nog geen machines op krachtstroom maar die zullen er wel snel komen. Alleen wat is wijs, zijn de meeste machines (vlakbank, vandiktebank, formaatzaag, centrale afzuiging) met aansluitingen voor 32 of 16 ampere? Of heeft dat met de leeftijd van de machine te maken?

Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen, dan kan de elektricien ook door.

Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij grotere vermogens kan het zijn dat je 32 a nodig hebt. Als ik het goed heb is het 400v X 16a = 6400 va = watt. Dus heel simpel ga je machines gebruiken zwaarder dan 6000 w dan heb je 32a nodig. Het ligt in de praktijk wat lastiger ivm aanloopstromen e.d. het is dus niet alleen de wcd's die zwaarder zijn ook de kabels moeten zwaarder uitgevoerd worden. De stekker aan de machine is zo vervangen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij mij zijn alle stekkers 16x5 A (rode stekkers met 5 pennen) alle nieuwe of oude machines die ik ooit heb gehad waren hiermee uitgerust. Je moet al een serieus zware industriële machine hebben voor 32A denk ik. Ik gok vanaf 7,5 pk waar ze met ster driehoek beginnen.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Een beetje vlakbank of vandiktebank zijn naar mijn weten 4pk, in die richting, dus dan zou 16a voldoende moeten zijn.

Een praktischer vraag; kun je net als bij 220v op één 380v aansluiting een verdeeldoos aansluiten of mag dat bij krachtstroom niet?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
je kan verdeel blokken kopen voor kracht stroom. dus waarom zou het niet mogen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb ook alles op 16A, en daar zitten een afzuiger (750 w) en een vlak-vandiktebank (geen idee hoeveel vermogen, maar 60cm schaafbreedte en navenant dikke motor) of een zaagtafel met 5.5 kw op. Wat betreft die verdeelblokken: het zal best kunnen, maar de zwakste schakel (je stop of schakelautomaat die op 16A staat) bepaalt dan wat je er nuttig door kunt trekken. Persoonlijk heb ik liever aparte contactdozen en stekker zodat ik elk apparaat apart kan afschakelen voor onderhoud. Gefeliciteerd, trouwens, met je nieuwe pand!
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
De berekening van 400x16A gaat niet altijd op. Het kan ook ieder drie fasen van ca 230 V van ieders 16A afgezekerd zijn, dus een maximaal aangesloten vermogen van 3x 230 x 16 = 11.000W

Het hangt af van de aaangesloten apparatuur. staat die op één fase, staat die op 3 fase of staat die op nog een tussen variant van 1x 380V?

Je electricien zou dit aan de hand van je apparatuur (en de daarop aanwezige typeplaatjes) moeten kunnen berekenen en adviseren.

grt Hans
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
10 pk loopt prima op 3x16 ampere, alleen knipperde het licht bij mij wel een beetje als ik te vlug doordraaide.
Wcd van 16 ampere voldoet m.i. prima.

Edit: bij de overgang van de platte naar de ronde eurostekkers zag je ook nog veel 4 polige, de laatste jaren kom ik bijna alleen nog 5 polige tegen.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De berekening van 400x16A gaat niet altijd op. Het kan ook ieder drie fasen van ca 230 V van ieders 16A afgezekerd zijn, dus een maximaal aangesloten vermogen van 3x 230 x 16 = 11.000W

Ehh... Serieus?
En dan 48A door de gezamenlijke nul?

@bartjevossen: Mag je ook kiezen voor 1 x 32A 5 polig en dan de rest 16A 5 polig.
De meeste apparatuur heeft een 16A 4 of 5 polige stekker. (of gewoon een schuko)
Mocht je toch ineens een keer een 32A apparaat kopen, dan kan je die op de 32A aansluiten.

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Door de faseverschuiving een stuk minder, en de meeste draaistroommotoren hebben geen nul nodig.

Sorry, het was ook met een knipoog bedoeld.
Maar ik kreeg bij deze berekening het idee dat hij drie x dezelfde fase in 1 CEE stekker bedoelde. Die alle drie een eigen zekering hebben.
Dat lijkt me niet echt veilig.

In een driefase net moet je vanwege de faseverschuiving het vermogen met wortel 3 vermenigvuldigen, en niet met 3.
En een 230V driefase draaistroomnet bestaat bijna niet meer. Alleen nog in centrum Amsterdam. (althans, 10 jaar geleden nog).

Eigenlijk bedoel ik: als je geen electro opleiding hebt gedaan, moet je voorzichtig met je advies zijn.
Electriciteit is levensgevaarlijk! Tenzij het professioneel aangelegd is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij grotere vermogens kan het zijn dat je 32 a nodig hebt. Als ik het goed heb is het 400v X 16a = 6400 va = watt. Dus heel simpel ga je machines gebruiken zwaarder dan 6000 w dan heb je 32a nodig. Het ligt in de praktijk wat lastiger ivm aanloopstromen e.d. het is dus niet alleen de wcd's die zwaarder zijn ook de kabels moeten zwaarder uitgevoerd worden. De stekker aan de machine is zo vervangen.

Sorry, maar in een driefasig systeem is de formule voor vermogen V3 x Ul x Il x cos phi. Hier is Ul de lijnspanning (380 v), Il de lijnstroom (bv 16 ampere) en cos Phi de arbeidsfactor (rond de 0.9). Bij 16 A kom je dan op een vermogen van 9477 watt. Daar kan je al een stevige machine mee laten draaien. Stekkers van 16 ampere zijn de standaard voor de gewone toepassingen.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Ehh... Serieus?
En dan 48A door de gezamenlijke nul?

@bartjevossen: Mag je ook kiezen voor 1 x 32A 5 polig en dan de rest 16A 5 polig.
De meeste apparatuur heeft een 16A 4 of 5 polige stekker. (of gewoon een schuko)
Mocht je toch ineens een keer een 32A apparaat kopen, dan kan je die op de 32A aansluiten.

Groeten, Raymond


Zeker Raymond, dat heb ik nu ook met de electricien overlegd en er komt dus zowel 32a als 16a.

Opgelost, bedankt voor al jullie reacties!
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Overleg ook met je electricien duidelijk dat er dus zware machines op komen, dat heeft weer impact op het soort automaat/zekering hij moet gebruiken. Dit ivm hoge opstartvermogens geloof ik. (maar dat moet hij dus weten.. ben geen electricien...)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Los van de berekeningen kan ik uit de ervaring van een professionele werkplaats van een bevriend meubelmaker vertellen dat hij met heel veel zware machines maar één 32A aansluiting heeft. Dit betreft een breedbandschuurmachine van 1300mm met enkel aggregaat. Daarnaast laad ik mijn vorkheftruck op die aansluiting omdat deze tweefase 32A nodig heeft.

Ik denk dus dat je echt rare dingen moet willen om een 32A/3fase aansluiting nodig te hebben.

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.