Acer negundo, en het rode kleur verschijnsel.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals Ik al gezegd had, wilde Ik wel wat over dat hout vertellen en wat er van te weten is en onderzoek dat gedaan is omtrent de rode kleur en de pogingen om dat rode te bewaren, en pogingen om de tijd dat het rood blijft te verlengen.

Ik heb verschillende keren hout van deze soort bomen gebruikt als draaihout, en als je Boxelder stain of Red Boxelder als vraag in google gebruikt zul je verschillende links verkrijgen.

De volgende is van een studie die gedaan is in de Iowa State Universiteit omtrent de verkleuring/staining van de Acer Negundo oftewel Boxelder en er is niet echt een positief antwoord wat precies de oorzaak is, alhoewel het wel bewezen is dat het niet bij een fungus veroorzaakt word maar meer een reactie van de boom tot verwondingen.

http://www.ipm.iastate.edu/ipm/hortnews/2003/4-1-2003/redstain.html

Die vinding komt wel overeen met wat Ik zelf gevonden had, namelijk dat een boom met verwondingen dikwijls deze kleur had, en ook dat slechts de omgeving va een verwonding dikwijls de enige plaats is met deze rode kleur, terwijl de rest van de boom gewoon light gekleurd is/blijft.

Hier is een andere link/schakel dat je meer of minder hetzelfde antwoord geeft

http://www.treedictionary.com/DICT2003/HTMLFILES/falseheartwood.html

Het hout of deze bomen worden niet als zaaghout gebruikt en meestal alleen als draaihout of minderwaardig brandhout gebruikt.

Er zijn allerlei fabeltjes te vinden van hoe ergens iemand de kleur heeft behouden, maar de overgrote meningen bij mensen die ervaring hebben met Acer negundo, is dat de kleur veranderd in vrij korte tijd en dat alleen een finish met UV protectie en het hout uit het light houden de tijd verlengt voordat die rode kleur verdwijnt/veranderd.

Hier is een foto van een stuk stam dat Ik vond, het was juist enkele dagen voor onze houtdraaiers club avond, en juist voor Kerstmis, Ik heb de stam in stukken gezaagd en al deze mee naar de club genomen, de leden kunnen lotjes kopen en het hout winnen in de loterij, opbrengst is voor de club en draaiers kunnen goedkoop hout verkrijgen op die manier.

Manitoba Maple log red.jpg

De volgende twee foto’s laten je zien hoe de kleur verandert is in 6 jaar tijd terwijl de schaal in vrij donker licht stond.
MM burl.jpg MM as is now.jpg

Ik heb de volgende stukken niet meer, maar deze zijn aan dezelfde verandering onderhevig als de voorgaande.
MM bowl top.jpg MM bowl bottom.jpg Red Manitoba Maple.jpg Manitoba Maple burl.jpg MM plate top.jpg MM plate bottom.jpg

Dit theelichtje is in drie jaar tijd z’n rode kleur verloren. zo het beste wat je kunt doen in mijn mening met dit soort hout, is dat vooral de vorm die je eraan geeft het voornaamste is,en vergeet dat er een rode kleur in zit, mooi nu maar niet veel help later :)
MM theelight.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Boeiende uitleg Leo.
Ik steek er zeker iets van op.
De afgebeelde exemplaren zijn schitterende voorbeelden.
Is er ergens een site te bekijken van jullie clubje van de houtdraaiers?
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mooie schalen :)
maar ook die linkjes van die onderzoeken zijn interesant,
valse kern is toch altijd wel een lastig onderwerp
kom het zelf vaak bij essen tegen
groeten, frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank je voor de uitleg, Leo.
en de foto's van knappe werkstukken

groeten ,
ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Boeiende uitleg Leo.
Ik steek er zeker iets van op.
De afgebeelde exemplaren zijn schitterende voorbeelden.
Is er ergens een site te bekijken van jullie clubje van de houtdraaiers?
Groetjes Didier Sirjacobs.

Dankjewel Jacob, Ik ben altijd blij als Ik andere die geïnteresseerd zijn kan helpen of wat kan leren, ja er is een website, maar nog maar enkele oud, voor die tijd was er een gedrukt blaadje met info, nu is het veel beter.

Ik ben al enkele jaren weg uit London, wij hebben ons huis in Atikokan in Januari 2010 gekocht en ben toen nog maar enkele keren naar de club gegaan, tot ons huis in London verkocht was, de club heeft een website en nu een bi-maandelijks nieuwsletter die nogal eens laat komt ;).

De foto’s en het nieuwsblad zijn niet professional maar beter dan wat we voor die tijd hadden, met een ledental van onder de 100 kun je niet alles verwachten, over tijd waren we wel beter geworden en kregen we een betere draaibank en tools, Ik heb nogal wat hout naar de club gebracht dat dan verloot kon worden en zo wat extra geld in het laatje bracht.

Meestal waren er zo’n 50 leden in de maandelijkse bijeenkomsten, nogal wat leden kwamen van de omgeving van London, tot 100 KM en de overige van London zelf, zoals Ik, dit is de site adres.

http://www.thamesvalleywoodturners.com/
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
mooie schalen :)
maar ook die linkjes van die onderzoeken zijn interesant,
valse kern is toch altijd wel een lastig onderwerp
kom het zelf vaak bij essen tegen
groeten, frans

Thanks Frans, Ik heb al heel lang belangstelling in hout/bomen gehad, helpt als je opgroeit in een bosrijke omgeving en familie die bos en bomen in het bloed zit, met dat kwam Ik hier in Canada aan en heb mijn zien en weten van bomen, bos en al wat leeft verder uitgebreid, ....... heb veel gekampeerd hier en liep dikwijls met een “bomen” boek in m’n zak door de bossen om telkens weer meer soorten te leren kennen en IDen, naaldhout is me nog niet goed gelukt, meer omdat Ik er niet zoveel interessen in heb, in Nederland noemde ik die maste palen, ben verder wel goed met de loofhout bomen hier (hardhout op z’n engels, al is het nog zo zacht, en naaldhout is softwood al is het soms harder dan Hardwood :rolleyes:)

- - - Updated - - -

dank je voor de uitleg, Leo.
en de foto's van knappe werkstukken

groeten ,
ornament

Thanks for taking the time to comment, it’s appreciated 1thumb.gif
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
boeiende informatie te vinden

Dankjewel Jacob, Ik ben altijd blij als Ik andere die geïnteresseerd zijn kan helpen of wat kan leren, ja er is een website, maar nog maar enkele oud, voor die tijd was er een gedrukt blaadje met info, nu is het veel beter.

Ik ben al enkele jaren weg uit London, wij hebben ons huis in Atikokan in Januari 2010 gekocht en ben toen nog maar enkele keren naar de club gegaan, tot ons huis in London verkocht was, de club heeft een website en nu een bi-maandelijks nieuwsletter die nogal eens laat komt ;).

De foto’s en het nieuwsblad zijn niet professional maar beter dan wat we voor die tijd hadden, met een ledental van onder de 100 kun je niet alles verwachten, over tijd waren we wel beter geworden en kregen we een betere draaibank en tools, Ik heb nogal wat hout naar de club gebracht dat dan verloot kon worden en zo wat extra geld in het laatje bracht.

Meestal waren er zo’n 50 leden in de maandelijkse bijeenkomsten, nogal wat leden kwamen van de omgeving van London, tot 100 KM en de overige van London zelf, zoals Ik, dit is de site adres.

http://www.thamesvalleywoodturners.com/

Leo,
Ik heb de website eens vlug bekeken en er staan daar zeker mooie technieken beschreven.
Je kan er zeker wat van op steken.
Bedankt om eens de link door te geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.