Schroeven in Azobe

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Inderdaad enkele jaren geleden ook regelmatig azobe en bankirai gebruikt. Voorboren ontkom je niet aan. Ik heb indertijd gewoon HSS boortjes gebruikt. Ik wist niet beter maar heb nooit boren gebroken of erg veel versleten. Wel vaak terug trekken inderdaad en boortje regelmatig af laten koelen.
Iets vet aan de schroeven is al gezegd, zeep hou ik niet van.
Misschien nog een tip die ik niet gelezen heb: boor de lariks planken voor op de maat van de schroef zodat daar geen wrijving is tijdens het indraaien van de schroeven.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat er speciale boren voor zijn wist ik niet. Zal veel tijd schelen! Is een houtboor ook al niet beter dan een metaalboor?

Houtboren verbranden gewoonweg te snel en breken te makkelijk. In de volgorde van keuzes zijn hout boren de slechtste keuze. Dus eerst speciaal boren, dan staal boren (vaak terug halen en laten afkoelen) en dan pas als je echt even niets anders hebt liggen houtboren die je rap kan weggooien daarna. De punten van houtboren worden nameliijk erg rap bot.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een klein stukje heb ik al gedaan, tussen blokhut en scheur is een smal gangetje dat nu weer netjes dicht is. Met twee boortollen is het eigenlijk zo gebeurd. een lijmklem om de plank op z'n plek te houden. Voor boren met een HSS boortje en dan die RVS schroeven er in. Inderdaad de boor een paar keer weer terug trekken.

De rest van de schutting komt na de vakantie, ik heb geen tijd meer over.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
In bankiray gebruik ik cobalt spiraalboortjes, en ja die lopen vol, maar maak ze schoon met met een streek met een roestborstel.
Gebruik er rvs schroeven voor, die ik met de punt in vaseline tip.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb laatst meerdere boren en schroeven getest om vlonderdelen op azobe liggers te bevestigen (18.000 schroeven) het beste en snelste werkte torx Spax rvs schroeven van 6.0mm dik. Een speciale azobe boor van 6mm deels laten verjongen naar 4.5mm (het gedeelte dat in de azobe ligger komt) en dan een opsteekverzinker er op welke gelijk als diepteaanslag werkt. Op deze manier heb je maar 1 boor nodig dit scheelt heel veel tijd! Aantal gebroken schroeven zijn op 1 hand te tellen.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
De punt van de boor is verjongd, dus dunner als de oorspronkelijke boor. Ik zal kijken of ik nog een foto heb.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
http://www.schroeven-online.nl/spax...520ZsVgO9niva9lLeExA0q9RGduSr2bOOnBoCzBPw_wcB

Zie hier voor de schroeven en de boor

als je rvs neemt koop dan a4 kwaliteit minimaal 5 dik

De Spax trappenboor is iets anders als ik bedoel, deze boort 1 diameter en verzinkt. Ik bedoel dat je door de plank wilt boren met een diameter gelijk aan de diameter van de schroefdraad van de schroef. Zodat de plank goed aangetrokken wordt op de liggers of palen. Hierin boor je met een diameter van de kern van de schroef + 0.5 mm. Dit kan dus met een verjongde boor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.