Schroeven in Azobe

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vandaag of morgen moet ik toch echt de schutting gaan plaatsen. Ik heb mooie lariks planken en azobe palen. Nou heb ik een doosje RVS schroeven met boorpunt bij de Karwei gehaald die je zo in hardhout zou moeten kunnen draaien, maar met Azobe hebben ze toch echt heel veel wel moeite. Beter gezegd, het is hopeloos. Ik heb niet echt zin om al die schroeven eerst voor te gaan boren. Bestaan er ook zulk soort schroeven die je er met een krachtige accuboor wel in krijgt?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Inderdaad, zoals flyer al zegt: Voorboren. Zeker met RVS want die breken nogal snel. Ook het voorboren kun je het best rustig doen en vaak de boor terughalen om het gat en de spoed van de boor te legen, anders heb je heel snel een botte boor.
Ik heb een hele tijd geleden een grote terras vlonder gelegd met daaronder Azobe liggers, drama was het ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ok, hartelijk dank voor het antwoord. Ik ga maar wat boortjes kopen ipv nog meer dure schroeven ;)

Dat van de boor regelmatig terugtrekken heb ik al gemerkt. Na een cm of 2 loopt het boortje vol en doet niet veel meer.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ik heb destijds voorgeboord met een boortje van Rex tools. Hoewel 'maar' bankirai, toch als een mes door de boter. Maar Famag zal het ook wel goed doen...Succes!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
En als je rvs gaat schroeven: eenmaal begonnen, doorgaan tot de schroef zit. Niet stoppen om te kijken hoe ver je moet en dan weer gaan draaien, negen van de tien keer breekt dan de schroef. (nou ja, bij mij dan.)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
's Logisch: statische wrijving is groter dan dynamische wrijving. Dus je moet meer kracht op een stilstaande schroef zetten om hem aan de gang te krijgen dan om hem aan de gang te houden. Als-ie het net trekt om ingedraaid te worden, dan is hem uit stilstand op gang brengen te veel voor 'm.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou bedankt alvast voor alle meelevende adviezen :D
Echt zo'n klus waar je niet echt op zit te wachten, maar ja, als de buren beginnen te klagen dat ze er niet meer langs durven te fietsen...
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
waarom schiet je ze er niet in met rvs nagels.
Huur een pistool van spit of senco op accu's met gasbommetjes en je kan zo rvs nagels van 50 mm schieten.
Nog een voordeel is dat je de lelijke schroeven niet meer hoeft te zien.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Misschien dat iemand een slagschroevendraaier heeft. Weet niet of het lukt in azobe maar in ander hout vind ik het toch een erg fantastisch apparaat.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hardhout is helaas altijd voorboren en ruim voorboren, anders lopen je schroeven nog vast. tenminste het hart van de schroef en dan nog een 0,5mm erbij

Type boren: geen houtboren, die verbranden
staal boren: Lopen snel vol en gaan dan ook verbranden
aluminium boren: Speciaal voor hardhout gemaakt. warmte voert snel af en grotere spoed op goede afvoer van slijpsel. Verkrijgbaar bij je betere houthandel
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

PBT

Actieve deelnemer
slagschroevendraaier, azobé en rvs schroeven zijn geen beste vrienden kan ik vertellen! krachten op de schroef worden veel te hoog!

beste voorboren en het puntje van de schroef ff soppen in de vaseline
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In mijn terras van Azobé zitten zo een 500 schroeven. En inderdaad allemaal moeten voorboren. Eerst de kop, dan de schroef zelf. Anders is het onmogelijk om de schroef zonder breken in te draaien. RVS scoort bovendien niet echt goed als het op breken of uitbreken van de kop aankomt. Het indraaien gaat het beste met een zware schroefmachine. De slagschroevendraaier is minder geschikt, ook omdat de mijne maar een kleine batterij heeft. Ik was ook gaan informeren voor een machine om nagels te schieten. Maar de verhuurder had er geen goed oog in. Het was een hele klus, maar het resultaat mag er zijn. Azobé is nu eenmaal niet het meest vriendelijke hout om mee te werken. Behalve dat het erg duurzaam is, is er eigenlijk niet veel goeds over te zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Robert85

Nieuw lid
19 mei 2014
3
0
Ik heb bij Borgh Almere gewerkt in de seals. Daar hoorde ik heel vaak bij hoveniers dit probleem. Bij Borgh hebben ze schroeven die je zonder voorboren zo in azobe draait. Dit noemen ze woodkillers. Deze schroeven kosten wel een paar cent. Ook hebben ze daar houtboren die niet vollopen. Ik heb deze schroeven ook gebruikt voor een vlonder en het werkt prima.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dat er speciale boren voor zijn wist ik niet. Zal veel tijd schelen! Is een houtboor ook al niet beter dan een metaalboor?

Een tijdje terug een stukje beschoeiing gezet met vlonderdelen en palen. Ik denk bankirai en geen azobe. Maar dat was ook knetterhard. Voorboren duurde een eeuwigheid, en diverse boortjes gebroken. De slagschroevedraaier sloeg sommige schroeven kapot, maar dat viel me nog wel mee. Ik heb een maatje groter voorgeboord dan normaal. Ik gebruikte Woodies, maar had beter de duurdere kunnen kiezen denk ik. Verkeerde bezuiniging dus (kostte de helft).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Voorboren in massiefhout is altijd aan te raden.... de druk die je anders op het hout zet zorgt bijna altijd voor splijten van het hout. vooral bij tropische houtsoorten.
succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.