Kastje aan de muur / twijfels over ophangsysteem

Flip

Nieuw lid
24 aug 2010
6
0
Hallo daar!

Ik ben relatief nieuw hier op het forum, kijk zo af en toe eens rond wat andere mensen maken. Zie erg leuke dingen voorbij komen, en af toe klus ik zelf eens wat in elkaar. Nu wil ik gebruik maken van de expertise hier! :)

Laatst zag ik ergens in een winkel een boekenkastje voor aan de muur. Ik heb er twee nagemaakt maar twijfel over het ophangsysteem wat ik gemaakt heb. Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Het kastje is volledig gemaakt van 6 mm dik MDF. Dat zit in elkaar gefreesd en gelijmd. Ik denk dat de foto's wat duidelijkheid verschaffen.
Het kastje is ongeveer 100x80x20 cm (hxbxd)
De achterwand is 12 mm naar binnen geplaatst, en daar heb ik met 12 mm dik MDF een 'french cleat' gemaakt (heb ik voor de duidelijkheid een voorbeeld van bijgevoegd). Dit zit overigens alleen in de twee breedste vakken (zo'n 20 en 30 cm breed) en is nog niet op de foto's te zien.

In de lat die aan de muur komt moeten ook gaten komen om de schroeven in te laten vallen, waardoor er nog zo'n 5 à 6 mm over was op de plaats van de bouten. Ik merkte dat dit vrij makkelijk doorbrak; dat ga ik dus vervangen door 'echt hout'. Hierdoor ging ik twijfelen of het MDF van 12 mm wat ik al in de kast had gelijmd sterk genoeg is om het kastje met inhoud te dragen. Er komen toch wat boeken en cd's in. Als ik t wil vervangen, zal ik t er toch moeten uit frezen denk ik, maar ik ben bang dat ik dat niet echt netjes meer voor elkaar krijg.
Wat denken jullie? Zal het stevig genoeg zijn, of doe ik er goed aan het te vervangen?

Bedankt!

IMG_2411.jpgIMG_2445.jpgIMG_2458.jpgFrench_cleat.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Deze (french cleat) methode is zeker stevig genoeg maar ik denk dat je beide latten van hout moet maken ipv MDF. De latten over de gehele breedte van de kast is beter maar als je het meeste gewicht verdeelt over de grootste vakken zal doorbuigen wel meevallen denk ik. Zoals je zegt, heb je de lat op de kast alleen verlijmd, deze zou ik ook nog schroeven. Ook de schroeven zou ik verdelen over de lat en niet in één lijn laten lopen, hiermee voorkom je een zwak punt in de lengterichting.
Leuk kastje geworden.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
hmm, mdf italia randomito, geweldig mooi! Ik ben ook wel fan van zulke kasten.
Ik plan de random box na te maken (hoger, dieper en breder).

Heb je geen schrik dat die 6mm MDF onvoldoende stevig gaat zijn? Het origineel is met 6mm LG Emacs platen (solid surface als corian, ..) gemaakt, dat is toch iets anders dan MDF.
Ik denk voorlopig om 12mm MDF te gebruiken.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
6mm mdf is idd heel weinig. Hoewel de opeingen niet zo heel breed zijn.

Het kan lukken, maar ik zou niet verschieten mochten ze na enkele maanden beginnen doorbuigen.

Een french cleat met mdf kan zeker. Ik heb al mijn 'hangkasten' in mijn werkplaats op die manier opgehangen, en daar zit heel wat gewicht in.
 

WR1944

Oud hout
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van opbergsystemen met allerhande afmetingen. En die kleine openingen met die diepte lijken me ook wat inefficient. Ik maak liever iets dat aangepast is aan hetgeen ik wil opbergen.
Het 6 mm MDF in de vakken zal wel een neiging gaan vertonen tot licht doorhangen maar van die overstekende delen kan je er op wachten. Daar kan je heel weinig gewicht op kwijt. Maar als werkstuk ziet het er netjes en strak uit. Ga je het nog verven? Dan zullen die smalle openingen wel wat soepele polsen verlangen.
 

Flip

Nieuw lid
24 aug 2010
6
0
Bedankt voor de tips!

Inderdaad MDF Italia ;)
6 mm geeft juist het effect vind ik. Maar als de kast groter en dieper wordt, zal dat problematisch worden. Misschien nu ook al, als ik jullie zo hoor, maar ik denk dat het meevalt. De maximale afstand tot n ondersteuning is 15 cm. Ik ga de kast ook weer niet helemaal volduwen met dingen, ook dat haalt het effect weg denk ik. Het is ook niet echt als praktische kast bedoeld, maar toch ook zeker als n verfraaiing van de wand.

Ik wist niet dat het eigenlijk van een ander materiaal is gemaakt. Dat LG Emacs (Hi-Macs?) ken ik helemaal niet.

Hij wordt inderdaad gelakt. Ik maak het strak wit, al weet ik dat dat met MDF en kopse kanten wat lastig is. Mijn vader is er mee bezig, hij is erg geduldig met dat soort dingen. Iets wat ik niet van hem heb geerfd ;)

Afgaande op jullie reacties denk ik dat het er op ga wagen. Ik laat de MDF french cleat lat van 12mm aan de achterkant van de kast zitten, en maak het deel wat aan de muur komt van hout.
Ik zal later foto's van t resultaat posten!
 

Flip

Nieuw lid
24 aug 2010
6
0
Klopt, dat had ik na wat googlen ook gezien.

Op de website van MDF Italia vond ik dit:
A hanging bookcase made of wood fi breboards,
with matt lacquer (micro-goffered) white,
orange, sand and green.
Uprights and shelves in thickness 6mm; back
made from white melamine-coated board.
By fl anking or by designing your own
from scratch, you can create large-sized
confi gurations of great impact.

Dat had ik vertaald als MDF. Misschien te kort door de bocht ;)
 
ik zou hem eigenlijk niet van mdf hebben gemaakt
zou eerder multiplex nemen en ook niet een maar meerdere french cleats gebruiken(dus zeg twee onder elkaar met een redelijke tussenruimte)

de achterwand zou ik in het geheel ook iets dikker maken(12 mm multiplex) en de latten van beuken ofzo? lekker stevig zeker als je er veel boeken in wilt zetten
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Ik had ook eerst mdf begrepen uit die tekst, maar de waarden voor 6mm mdf in de sagulator waren onacceptabel voor een commercieel product. De site van neuland industrie design maakte alles duidelijk.

Ik ga melamine platen gebruiken voor de kast. Bespaart me het verfwerk en lijkt me iets slijtvaster.

Maar inderdaad, 6mm is wel veel strakker, zeker voor die randomito.

Ik benbenieuwd naar je eindresultaat.
 

Flip

Nieuw lid
24 aug 2010
6
0
Hij hangt!
Het lakken is aardig strak gelukt, met dank aan mn pa. Kan me voorstellen dat die melamine platen n stuk strakker zijn nog, maar ik ben toch wel erg tevreden met t eindresultaat. :D
IMG_2518.jpg
IMG_2519.jpg
IMG_2562.jpg
IMG_2568.jpg
IMG_2570.jpg
 

WR1944

Oud hout
Nu ik het "in bedrijf" zie komt het veel beter tot z'n recht. Ik had in m'n onschuld gedacht dat het 90 graden gedraaid gebruikt zou worden en dan lijken de plankjes wat breder en daardoor meer geneigd tot doorzakken. Juist het dunne materiaal geeft het een wat high tech uitstraling.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Nu ik het "in bedrijf" zie komt het veel beter tot z'n recht. Ik had in m'n onschuld gedacht dat het 90 graden gedraaid gebruikt zou worden en dan lijken de plankjes wat breder en daardoor meer geneigd tot doorzakken. Juist het dunne materiaal geeft het een wat high tech uitstraling.
Ik had exact zelfde gedachte, maar als hij zo om hangt denk ik dat hij vast minder gaat doorgangen inderdaad. Erg gaaf geworden zo! Mag je trots op zijn
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
heel mooi...
Je zegt dat melamineplaten waarschijnlijk een strakker resultaat zullen geven, maar dat denk ik niet. Ik denk gewoon dat het slijtvaster is dan lakken (en minder werk :)).
Lakken is me nog steeds het strakst.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Heel mooi!

deze kastjes hangen nu al even aan muur, hoe is het vergaan met het doorhangen van de dunne pdf platen waar je boeken op hebt geplaatst?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.