flinke partij eiken hout nodig, waar het beste te kopen?

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo iedereen,

Lang geleden dat ik hier online was maar heb gezien een recente verhuizing en officieel samenwonen besloten om de hobby weer op te pakken.

Voor ons nieuwe appartementje willen mijn vriendin en ik eindelijk eens van alle ikealeenbakkerkwantummeuk af, en aangezien we de stijl die we willen nog niet echt tegen zijn gekomen was het voor mij dus ook al snel duidelijk dat ik ze zelf wil gaan maken. Echter heb ik alleen al voor de woonkamermeubels een beste partij hout nodig.(laat staan de slaapkamer/badkamer/studeerkamer

woonkamer overzicht.jpg
kasten.jpg
dressoir.jpg

Nou ben ik op het moment nog vol in de tekenfase, maar ben ik daarnaast al wel aan het rondkijken naar prijzen van partijen hout,
echter krijg ik als ik bij de Arnhemsefijnhouthandel een prijs opvraag voor een kuub eiken (voldoende om eens mee te beginnen) een kleine rol beroerte, aangezien ze al gauw 3500 p/m3 vragen

vandaar dat ik benieuwd ben, waar halen jullie je hout? en hoe ligt daar de prijs/kwaliteit verhouding?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan van Oorsouw
 

tuoh

Oud hout
Maak een houtstaat of borderel en ga ermee op pad naar verschillende houthandels, ga de gezaagde stammen bekijken. Als je bijvoorbeeld veel verschillende (korte) lengtes nodig hebt, mag de kwaliteit van het hout gerust wat minder zijn (de prijs zakt dan ook een ferm stuk) Je smet wat je nodig hebt dan tussen de fouten uit. Daarom de nood aan een houtstaat, je kan dan terplaatse één en ander uitmeten om toch zo weinig mogelijk afval te hebben.

Massief (eiken)hout kopen kan niet van achter de pc, daar moet je de boer voor op, je zal dan snel ondervinden dat de prijzen een ferm stuk lager kunnen uitvallen.
Dat is nu éénmaal waar hout uitsmetten voor staat, met zo min mogelijk afval mooie stukken uit een plank halen en eventuele fouten laten wegvallen in de constructie. Deze bewerking is even belangrijk als het bouwen zelf. Hier bepaal je al voor een groot stuk mogelijke winst of verlies, hoe spaarzamer je kan uitsmetten hoe lager de uiteindelijke kostprijs gaat uitvallen:p

Een op het eerste zicht "klote" stam kan bij nader toezien toch best een portie mooi hout opleveren als je er wat moeite voor doet;) Neem dus je tijd om deze puzzel te leggen, de juiste voorbereiding is namelijk al het halve werk.

Ps: voor grote werken kies je altijd best voor schaaldelen, nooit voor vierzijdig gezaagd hout, dit laatste is namelijk altijd het duurste en geen twee planken zijn gelijk aan uitzicht.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarmee wil/kan je de meubels gaan maken? Het meest interessante is is altijd een volledige bool (ganse boom verzaagd) nemen, maar je moet die kunnen ontvangen en verwerken. Zodra je stukken van een bool neemt, en/of laat inkorten dan rekenen ze een meerprijs, tenzij ze juist een "geopende" bool hebben die je volstaat.

Zoals André zegt, maak een houtstaaf op en bereken hoeveel je nodig hebt in m3, dan gaan zoeken achter een bool van dat volume, eiken bolen liggen meestal rond de 1m3.
Soms heb je er ook waar er één of meerdere schalen tussen zitten van een andere dikte ivm het minimaliseren van het verlies, soms zit in een 27 mm bool een schaal van 52 en andersom. Dat komt soms ook heel goed uit.

In ieder geval als ik kijk naar mijn laatste factuur dan heb ik €1450/m3 excl btw betaald voor Franse eik 1ste keus 52mm dik, die van 27 en 19mm dik zijn goedkoper.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo,
Bedankt voor de snelle reactie's,

ik had voorheen een vlak vandikte bank van hbm evenals een stevige tafel-circlezaag, echter toen ik op kamers ging heb ik deze noodgedwongen moeten verkopen, heb nu slechts nog een Jepson 8408 tafelzaag, een hout draaibank (familie erfstuk welke nog steeds in staat van conversie van 380 naar 220 is) wat electrisch handgereedschap met onder andere een invalzaag, bovenfrees en diverse schuurmachines

Voor het maken van de meubels en tijdelijke opslag van hout kan ik de garage van een kennis gebruiken, nieuwe aanschaf van grotere machines geschikt voor het bewerken van het hout zit er daarom dus niet in aangezien het om een tijdelijke ruimte gaat.

veel terug komende tot nog toe maten zijn:
75 mm (breedte) in lengtes variërend van 450 mm tot 2200 mm (22 mm dik)
170 mm (breedte) in lengtes variërend van 850 mm tot 2200 mm (22 mm dik)
220 mm (breedte) van 1600 mm ( 44 mm dik )

verder heb ik nog wat grotere maten nodig voor bijv de tafel ( poten / blad )
maar daar ben ik nog niet uit hoe ik dat nou wil

qua verbindingen wil ik het zoveel mogelijk doen met veer en groef verbindingen in combinatie met pocket hole schroeven en lijm

ik ben ook niet van plan om het hout via internet aan te schaffen, maar wil voor mezelf wel een enigszins accurate begroting opstellen zodat ik niet halverwege moet stoppen omdat het geld op is.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik koop voor speciale opdrachten mijn hout bij Talens houthandel in Staphorst beter Punthorst. Heeft eigen droogkamers en koopt zelf op stam het eikenhout in Frankrijk. Als je niet precies weet wat je nodig hebt is elke offerte een slag in de lucht. Weet wat je wilt en ga daar mee de markt op. Bij Luuk Talen zagen ze het hout naar bestekwens, dus zonder al te veel verlies. Zomaar vragen naar een prijs levert alleen teleurstelling. Meld je en verwonder je tussen de huizenhoge stapels eiken. Leg je plan voor en constateer dat je prijsbewust hebt ingekocht.
Vr.gr.Jan Pranger.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Misschien een beetje ver voor je, maar ik koop mijn hout nagenoeg altijd bij http://www.fijnhoutdrenthe.nl
(en nee, ik heb er zelf geen enkel belang bij).
Ze hebben een mega loods waar je vrij in rond kan dolen (doe ik dus regelmatig) en ze hebben zowel wd als kd in overvloed in voorraad.
Ik maak nogal eens gebruik van hun hoekje met 'restpartijen'; met wat geluk kun je daar leuke stukken hout voor een leuk prijsje in vinden.
Ter info: eiken kd t/m 52 dik kost 1800 / m3
Absoluut eens met voorgaande commentaren: je moet het hout zelf uitzoeken.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor ongeschaafd hout, fijnbezaagd en goed gedroogd, ga ik naar Marius vd Berg in Woerden. Die hebben enorme voorraden en daar kom je voor en nette prijs weg. Onlangs 1500 per kuup voor prachtig eiken betaald.
Voor panelen van geschaafd en verlijmd hout kun je bij pd houtproducten in Aalten terecht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Marius vd Berg ken ik nog niet terwijl het redelijk bij mij in de buurt is. Kan je daar ook kleinere hoeveelheden kopen, een paar tiende kuub of zo?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ja hoor, @Seek, een paar planken is geen probleem en je kunt gewoon uitzoeken en wordt er geweldig bij geholpen..
Het adres is officieel in Woerden maar je komt er via Nieuwerbrug. Ik heb er al verschillende aankopen gedaan en ben iedere keer goed geholpen.
http://www.mariusvdberg.nl/
Ik heb er al een paar keer wat Eiken, een grotere partij Noten, wat stukken Essen en een partijtje Douglas gehaald.
Ben er ook wel eens met 2 planken vandaan gekomen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de info Ernst. Goed om zo'n adres te kennen en de prijs die je noemde klinkt redelijk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er zijn vele aanbieders van eikenhout. Op mijn houttochten kom ik veel eiken tegen. Prijzen lopen enorm uiteen maar ook de kwaliteit van het hout. Het ene is winddroog , de andere is kunstmatig gedroogd. Het ene hout koop je als complete stam terwijl je elke bekantrechte planken uit mag kiezen. Ga maar gewoon eens bij een aantal bedrijven langs. Zorg zelf dat je goed voorbereid bent. Ik maak het nog wel eens mee dat mensen hout komen kijken zonder te weten hoeveel ze exact nodig zijn ;) ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.