Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Nog een pruimenschaal.

Hier nog een schaal uit pruimenhout.
    Diameter 35cm hoogte 8,5cm.
    Afgewerkt met schellawax.

P4150018.jpg
    Hele mooie kleuren.

P4150023.jpg

P4150021.jpg
    Zonde van de barst links boven.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door rien 1; 05-07-14 om 19:20.

Mooi hout en strak afgewerkt. Op de foto ziet de bovenrand er excentrisch uit. Waarom heb je de bodem zo gemaakt? Een vloeiende lijn had mij passender geleken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    De bodem aan de binnenzijde is niet helemaal mijn smaak, ik zou hem vloeiend door laten lopen naar het midden, maar smaken verschillen gelukkig . Verder heel netjes afgewerkt en ziet er qua vorm goed uit!

Ik had zelf 5 schalen voor gedraaid uit nat pruimenhout, ingesmeerd met houtlijm maar deze zijn alle 5 behoorlijk gescheurd (krimpscheuren tot 3cm breed!). Nu zie ik volgens mij op die foto bij de vijver ook beginnende krimpscheuren, zijn deze nog verder open gaan staan?

Groeten,
    Patrick

Na het voordraaien heeft deze schaal ongeveer 10 maanden zonder behandeling in het rek gestaan, en in die tijd is de scheur ontstaan.
    Nadat hij afgedraaid is staat hij inmiddels 6 weken binnen en tot nu toe blijft de barst heel stabiel.
    En ja jongens die bodemafwerking, Ik probeer bijna altijd de buitenlijn van de schaal te volgen en dan kom je bij de vlakke binnenbodem uit.
    En ik zal ook niet makkelijk een komschaal draaien of er moet al een natuurrand aan zitten.
    Dat wil dus wel zeggen dat ik erg veel krullen produceer (geen bowlsaver).
    Ik begrijp de opmerkingen over de bodem dus wel maar ik denk dat het toch een beetje mijn stijl is.

Mooie schaal Rien en mooi van vorm.
    Proficiat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Hartstikke mooi hout Rien, en ja dat profiel binnen en buiten zou Ik anders gedaan hebben, maar jij hebt hem gemaakt zodoende is het anders

Die bodem kon wel een beetje minder abrupt (meer geleidelijk ??) overgaan naar de bodem, zal twee foto’s erbij doen hier, en dan kun je zien hoe Ik zoiets doe als Ik een platte bodem wil maken, alleen maar een idee hoor.

De eerste is meer een bord en de tweede meer een schaal voor wat fruit op te leggen, zo dat is wel wat anders dan jouw schaal natuurlijk
    Hophornbeam plate.jpg Willow platter.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 07-07-14 om 07:10.

Forum Rechten