Polijst papier

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Hallo allemaal,

Ik heb op youtube gezien dat het slijpen, wetten en polijsten ook polijst papier gebruikt kan worden. Meestal werd dit gebruikt voor het zeer scherp maken van scheermessen. Hiervoor wordt dan bijvoorbeeld met .3 micron gepolijst. Dit is een heel stuk fijner dan de korrel 4000 steen die ik nu gebruik en kan me voorstellen dat het nut heeft bij een schaafbeitel. Tot nu toe heb ik nog geen bruikbaar verkoop adres gevonden. Het is wel te vinden bij in de glasvezel sector, maar vaak wordt niet aan particulieren of in kleine hoeveelheden geleverd.

Weet iemand waar ik een klein aantal vellen kan kopen? Mocht iemand iets weten over het nut van zo fijn polijstten dan hoor ik het ook graag.

groet

Guido Jansen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor het wetten van schaatsen worden deze gebruikt. Http://www.demolenschaatsen.nl/shop/slijpartikelen/62-polijstdriehoek.html
Het zijn zelfklevende strips. Als het goed is moet ik de groene en de roze hebben liggen sinds de jaren negentig. Mocht je belangstelling hebben dan hoor ik het wel. Dan kijk ik wel hoe veel of weinig er liggen.
 
Laatst bewerkt:

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Als ik bv deze tabel gebruik dan is korrel 4000, 5 micron en dan kan je nog wel een heel stuk fijner. Wat ik zoek is inderdaad wat ze bij gigacc per stuk aanbieden, alleen wordt het niet Per stuk of aan particulieren verkocht. Zo zijn er helaas meer te vinden. Dit weekend na een 4000 steen een polijstpasta gebruikt waarmee je tussen de 6000 en 8000 zit en dat lijkt bij kops hout (shootingboard) een behoorlijk verschil te maken. Als ik een adres je kan vinden waar het wel per stuk verkocht wordt dan zou het wel eens een heel goedkoop alternatie kunnen zijn.

Grit Size Comparison


USA European (Grade) Micron Size Surface Finish on Stainless Steel
RA µm RA µ inch
60 60 250 2 85
80 80 180 1.65 70
100 100 150
120 120 106 1.50 50
150 150 90 0.75 30
180 180 75 0.62 25
220 220 68
240 P280 52 0.45 18
280 P360 42 0.40 15
320 P400 34 0.25 10
400 P800 22
600 P1200 14
800 P2400 8
1000 P4000 5

tabel is is versprongen, maar het gaat om de vierde kolom.
 

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Bedankt klaasjandiederik, dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik zal eens kijken of ik wat kan bestellen. Wat betreft het wegschrappen van de coating geloof ik dat je daar met een fijne steen ook al wel rekening mee moet houden toch. Ik ben benieuwd hoe het werkt, fijner en scherper zou beter moeten zijn, maar heb geen iedee hoe lang de beitel dan scherp zal blijven en of het dan wel zin heeft om extreem fijn te polijsten.
Een ander voordeel lijkt me de afmeting van zo'n vel. Ze zijn er in A4 en dt zou groot genoeg zijn om ook de messen van mijn vlakbank te kunnen slijpen en wetten. Een steen van dezelfde afmeting zal als ze te krijgen zijn, niet goedkoop zijn. Als ik de schaafbank messen laat slijpen, zijn ze scherp, maar er is een duidelijk slijp patroon te zien, kortom dat zou wel scherper kunnen. Ook hier kan jeje weerafvragen wat er met de standtijd gebeurd, maar in theorie kan het eigenlijk alleen maar voordelig zijn zou je zeggen.ik weet niet wat een coticule steen is, dat moet ik even opzoeken, maar zijn er stenen korrel 50000?
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik ook een coticule, al jaren zeer gebruikelijke wetsteen bij meubelmakers en houtvakmensen, korrel 6000 à 8000. Beitels slijp eerst ik op een Creusen slijpmachine op 1400 toeren. In uitzonderingsgevallen gebruik ik schuurpapier, oplopend tot korrel 2000, gevolgd door polijsten op een Lie-Nielsen steen korrel 8000. Meer dan voldoende voor het meubelmakerswerk! Waarom wil je tot korrel 50.000 gaan:confused:


Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Shapton, een van de Formule1-renstallen op slijp- en wetgebied heeft een steen van 30.000! Zie http://www.shapton.com/#!about-pro-30k/cv03
Ik ken deze steen zelf niet maar wel de andere. Ooit gebruikt bij een workshop van Kodama bij Mathieu in Riemst. Grandioze stenen van een ongeevenaarde kwaliteit.
Als er ooit iemand van dit forum naar Japan gaat ben ik in voor een groeps-buy (ze kosten daar beduidend minder dan hier).
 
Laatst bewerkt:

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Als het op een goedkope manier kan, waarom zou je dan bij 8000 ophouden? Nogmaals ik weet niet of het heel veel nut heeft. Het lijkt me een goedkoop alternatief voor een steen toch?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Shapton, een van de Formule1-renstallen op slijp- en wetgebied heeft een steen van 30.000! Zie http://www.shapton.com/#!about-pro-30k/cv03
Ik ken deze steen zelf niet maar wel de andere. Ooit gebruikt bij een workshop van Kodama bij Mathieu in Riemst. Grandioze stenen van een ongeevenaarde kwaliteit.
Als er ooit iemand van dit forum naar Japan gaat ben ik in voor een groeps-buy (ze kosten daar beduidend minder dan hier).

Als je slijpstenen in Japan wilt kopen zou ik ze bij http://www.toolsfromjapan.com/store/ bestellen. Hoef je niet met een koffer vol stenen het vliegtuig in. Transport kosten zijn erg schappelijk, helaas de importkosten hier in Nederland wat minder. Ik heb bij hem al twee keer wat besteld en hij is erg betrouwbaar.
 
A

Athanor

Guest
Zingeving is vooral te vinden in het doen van zaken die je een tevreden gevoel geven, dat je je leven onder controle hebt en tegenslagen kunt opvangen zonder volledig ontwricht te raken en dat dan vooral in relatie met anderen mensen. Iets doen dat je eigenwaarde vergroot en als je daarmee ook van betekenis bent voor anderen kun je zin beleven! Waarschijnlijk is rationaliseren in dit geval niet meer zo belangrijk als je het hebt over de geringe tijd die je mogelijk bespaart als je tot korrel 30.000 gaat, maar gaat het om het kwaliteitsgevoel dat er zin aan geeft. Dus gewoon doen omdat je daarmee misschien wel de mooist gepolijste beitelvouwen krijgt. Dan zit de zin in het doen en weten dat je er goed in bent!!

Veel succes en laat nog eens weten en liefst zien (youtube) van het proces en de resultaten!

Fons
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Zingeving is vooral te vinden in het doen van zaken die je een tevreden gevoel geven, dat je je leven onder controle hebt en tegenslagen kunt opvangen zonder volledig ontwricht te raken en dat dan vooral in relatie met anderen mensen. Iets doen dat je eigenwaarde vergroot en als je daarmee ook van betekenis bent voor anderen kun je zin beleven! Waarschijnlijk is rationaliseren in dit geval niet meer zo belangrijk als je het hebt over de geringe tijd die je mogelijk bespaart als je tot korrel 30.000 gaat, maar gaat het om het kwaliteitsgevoel dat er zin aan geeft. Dus gewoon doen omdat je daarmee misschien wel de mooist gepolijste beitelvouwen krijgt. Dan zit de zin in het doen en weten dat je er goed in bent!!


Fons

Om in te lijsten!!

jaap
 

guido jansen

Nieuw lid
5 okt 2012
15
0
Hey, en ik vraag om psychiatrisch advies op een houtbewerking's forum.:) Zin, nut, als iemand een 30000 steen koopt zal daar wel een reden voor zijn toch? Nou die zou ik graag willen wete en dan voor de duidelijkheid de hout technische motievering.
 
A

Athanor

Guest
Ik snap het en je hebt alle recht om daar naar te vragen hoor:):)

Ik zag het als een uitnodiging om een wat filosofische bespiegeling te geven.;) overigens, wees gerust, ik zie het niet als een vraag in het psychiatrische domein, dan zou het over een ziekte gaan, terwijl we het hier over normale menselijke behoeften hebben waar verder niks mee aan de hand is:)

Groet van Fons


P.S. De Japanners kunnen er ook wat mee als het over de filosofie van het handwerk gaat hoor, dus pas maar op met die Japanse stenen:D:D:D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Afgezien van zin of nuttigheid intrigeert me de vraag hoe die korrels worden gemeten/gecontroleerd.
Hierboven werd geschreven over een 50.000 steen. Als ik het goed weet ligt de korrelgrootte voor zo'n steen in de buurt van een kwart micron. Met zichtbaar licht is dat niet meer te meten. En het effect? Hoe meet men dat? Gevoel?

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan maar..... Hoe dan?

(Geenszins mijn bedoeling een off topic wendig te geven. Maar wat koop je eigenlijk als je een 50.000 steen koopt en hoe bepaal je objectief het resultaat? En dan ben ik toch terug bij de vraag "Hoe bepaal ik objectief het nut").

Mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.