Bowl placed 2nd in juried show, deze kwam tweede in de show.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
We hadden een vroege sneeuwbui met zware natte sneeuw en er was nogal wat schade aan enkele van mijn bomen, maar ook de buurman had een Esdoorn die wat schade had en hij werd omgedaan.

Ik hoorde de kettingzaag van de boomrooiers en ging vlug vragen om de stam daar te laten, en dat deden se met plezier, minder werk en kosten voor hun.

Toen mijn kettingzaag gestart en de stam in stukken gezaagd en naar huis gebracht, De stam had een losse center en was heel donker verkleurd er rond heen, maar wel hard en solide.

Ik heb toen de schalen voor gedraaid en laten drogen, een met even gelijke donker hout heb Ik opnieuw gedraaid en er handvatten aan gemaakt, deze heb Ik in de juried London Woodshow geplaatst en kreeg de tweede prijs toegewezen :D.

Maple cutup.jpg Maple rough turned.jpg Maple bowl.jpg Maple juried show 2nd.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heel mooi ! Ik zou graag een "how it's made " hier van zien...Kan maar niet bedenken hoe je die greepjes hebt gemaakt.....

Thanks Rick, in meeste gevallen gebruik ik de vervorming van het hout dat Ik eerst van nat/vers hout voordraai en dan laat drogen, waar de lengte van het hout hetzelfde blijft maar de dikte/breedte kleiner word, waar ik dan de top paar mm wel rond draai en lager voor een paar cm alles laat zitten en de rest rond draai en afwerk, die rand die ontstaat van waar ik het hout heb laten zitten moet dan bijgewerkt worden tot handvatten.

Dan het middenpunt vinden (meestal is er verschil in de twee zijden) en dan de grote van de handgrepen bepalen en de rest word verwijdert, grof wegzagen met een lintzaag en de rest snijden en schuren tot Ik er tevreden over ben.

Ik heb enkele foto’s geplaatst in een eerder geplaatste thread, Roald geeft de links hier onder :)


Thanks Roald :D

Leo je laat de schoonheid van dit stuk goed naar voren komen. Leuk die handgrepen.

Dank je Wim :D, een goed samenspel van light en donker dat de natuur had gemaakt en Ik kon gebruiken, het was de verwonding in de boom dat dit veroorzaakt had jaren eerder en niet te zien was tot het hout in stukken was gezaagd, mijn geluk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.