kan ik eikenhout gebruiken voor de renovatie van staldeuren en 3 grote stal poorten?

atriest

Nieuw lid
9 mei 2013
3
0
Beste vrienden houtbewerkers,
Ik ben vollop bezig met het restaureren van een oude hoeve ( vooral de stallen op dit ogenblik)
Ik wil nu van de komende ( hopelijk zonnige) vakantiedagen gebruik maken om een aantal oude staldeuren te vervangen door nieuwe en ook een grote ( 4 x 4 m ) oude poort. Zelf ben ik grote fan om deze taken uit te voeren met eikenhout, ik ben al op een aantal plaatsen gaan kijken voor de houtprijs, maar vrijwel in alle houtzagerijen ontraden ze mij om dit soort hout te gebruiken voor de staldeuren en de poort. De reden die ze geven is dat het hout teveel "werkt" en te snel zou gaan rotten. zijn er onder jullie die dezelfde mening hebben, net anderom.
hebben jullie ervaringen met het maken van buiten deuren en poorten met deze houtsoort? of kan er mij iemand een betere houtsoort aanbevelen.
alvast bedankt voor jullie raad en advies!
Met vele groeten
Alain
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarvan zijn de oude gemaakt? Hier en in onze vorige boerderij was dat altijd van naaldhout, zolang de onderkant de grond niet raakt ben je veilig. Je moet ook methodes gebruiken die het werken toestaan. kijken naar oude poorten en deuren is een goeie methode om te zien wat ze vroeger deden, want al die kennis raakt een beetje verloren.

Eikenhout werkt niet opvallend meer dan naaldhout, zelfs minder geloof ik. Maar het grote nadeel is het gewicht, die poort van 4x4 gaat honderden kg's wegen, het gaat ook heel moeilijk zijn om stukken te vinden in eik van die lengte die recht willen blijven. In Noorse den bijvoorbeeld is dat al veel makkelijker.
 

tuoh

Oud hout
Eik is inderdaad soms geen gelukkige keuze voor buitenschrijnwerk, het al dan niet gedroogde hout kan hier soms duchtig werken. Er werden en worden wel poorten en deuren gemaakt in Eik, maar de onderliggende constructie moet dan (zeer) robuust uitgevoerd worden om de werkende beplanking in toom te houden. Het geheel word ook loodzwaar in gewicht, het moet nog hanteerbaar blijven ook hé. Qua duurzaamheid gaat het weinig uitmaken welke houtsoort je gaat gebruiken, het is niet zo dat Eik er met kop en schouders gaat boven uitsteken. Grenen, Vuren, Populier, etc.. voldoen even goed en zijn een stuk goedkoper en lichter in gewicht. Zelfs de "nieuwere" thermisch gemodificeerde houtsoorten gaan voldoen op voorwaarde dat de hartkanten naar binnen gericht worden. Keuze genoeg dus.

Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Deuren zijn zeker te maken van eikenhout, het probeem is alleen dat je veel ervaring met eikenhout moet hebben omdat als je niet het goede eikenhout selecteert je grote kans hebt dat het krom trekt, uitzet, of scheurt.
Zomaar eikenhout halen en er een deur van maken gaat probemen opleveren.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Misschien kan je denken aan gewaterd grenen of lariks, dat werkt minder en is iets duurzamer dan ongewaterd. En ik denk wat tuoh zegt het belangrijkste is, de hartkanten naar binnen. Al verf je het beste hout nog zo goed, als er een scheur aan de buitenkant komt dan werkt de verf eerder houtrot in de hand dan dat het je ervoor behoed.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ook wij hebben een wat oudere boerderij waarbij een aantal deuren / luiken moesten worden vervangen; omdat we besloten hebben ze te schilderen (wordt hier in de regio meestal gedaan) heb ik ze van meranti gemaakt. Omdat dit absoluut geen topkwaliteit hout was zijn ze wel enigszins gaan werken, maar al met al is dat toch aardig binnen de perken gebleven.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hier het zelfde probleem!
Ik heb er al een gedeelte vervangen en hersteld met eik en nu wil ik de hoofdpoort ook nog vernieuwen ,maar het probleem is dat eik van dergelijke lengte niet gemakkelijk te vinden is.
Ik vind eik heel mooi ,en het heeft een bepaalde uitstaling vind ik.
Ik zal later wat foto’s posten indien interesse.
Mvg,
Rudy
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Oude vierkantshoeve in Zussen/Riemst, bij Maastricht met een nieuwe poort gemaakt uit Larix.
Het hout heeft eerst nog een jaar gedroogd alvorens het verder te bewerken.

P1040942.jpg

P1040947.jpg

P1040948.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb drie jaar geleden een schutting van eikenhout gemaakt.
Dit was mijn eerste project met een andere houtsoort dan het vuren uit de bouwmarkt.
Vanwege gebrek aan kennis en ervaring heb ik veel fouten gemaakt, en daarom ook veel geleerd. Maar daar was dit project ook voor bedoeld.

Zo had ik geen rekening gehouden met het uitzetten van het hout.
Ik heb alle delen op zolder met de hand glad geschaafd en op maat gemaakt. Maar dit heb ik in de lente en zomer gedaan, waardoor het hout goed droog was.
Na de eerste regenbui in de herfst begon de schutting uit zijn frame te barsten.
Uiteindelijk heb ik links en rechts drie cm weg moeten zagen voordat de spanning uit het hout weg was.
Nu zie je duidelijk een verschil tussen de zomer en winter. In de zomer zit er 1 cm tussen de planken, in de winter staat het strak tegen elkaar.

Dit was na 1 jaar. Hier hebben we de schutting helemaal schoon gemaakt en in de UV buitenbeits gezet.
Rechts (tussen de planken en de verticale staander) zie je de spleet zitten waar ik weg gezaagd heb. Deze foto is in het begin van de zomer gemaakt.
IMG-20120528-00386.jpg

Door uitzetting is deze pin er uit gebarsten.
2014-07-04 10.58.36.jpg

Deze spleten zijn in de winter bijna dicht.
2014-07-04 10.58.40.jpg

Mijn conclusie: eiken is een prachtige houtsoort om mee te werken en iets van te maken. En de geur tijdens het schaven is heerlijk. Maar je moet heel goed rekening houden met de werking van het hout.

Groeten, Raymond
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Oude vierkantshoeve in Zussen/Riemst, bij Maastricht met een nieuwe poort gemaakt uit Larix.
Het hout heeft eerst nog een jaar gedroogd alvorens het verder te bewerken.

Bekijk bijlage 17947

Bekijk bijlage 17948

Bekijk bijlage 17949
Die poort ken ik van de buitenkant. Mooi werk. Maar eigenlijk is de binnenkant mooier (maar die zie je uiteraard niet)!

- - - Updated - - -

Ik heb twee jaar geleden ook een poort uit eik gemaakt. Niet meer dezelfde fout gemaakt als bij het eerste poortje. Het probleem met ovengedroogde eik is dat die erg droog is. En dus ook behoorlijk vochtiger kan worden buiten. En dus behoorlijk gaat zetten. Als je voldoende ruimte geeft om te werken is er geen probleem. Of misschien gewoon op zoek gaan naar windgedroogd hout.
@Rudy. Voor grote lengtes zou ik bij Claessen in Overrepen gaan kijken. Als die je het hout niet kan bezorgen, gaat het inderdaad moeilijk worden om het te vinden.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Originele opgelapte deurmazout.jpg

- - - Updated - - -

Vernieuwde poort eik en ?houtb.jpg

- - - Updated - - -

Nog te vervangen poort, ik zou dit graag uitvoeren in eik maar als het niet mogelijk is door de lengte en het te veel gaan werken zal ik een andere houtsoort moeten kiezen.hoofdpoort.jpg
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Die poort ken ik van de buitenkant. Mooi werk. Maar eigenlijk is de binnenkant mooier (maar die zie je uiteraard niet)!

Het zijn wel degelijk foto's van de binnenkant Mathieu.
Hieronder een foto van de buitenkant

P1050001.jpg

@woodworkpro, Aan de mergstralen van de balken van het raamwerk te zien, zou je kunnen afleiden dat het eik is. Uit de rode kleur (de balken zien even rood dan de Lariks beplanking) leid ik dan af dat het om rode amerikaanse eik gaat, wat meteen ook de grovere tekening verklaart.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zijn wel degelijk foto's van de binnenkant Mathieu.
Hieronder een foto van de buitenkant
Op de foto's is het uiteraard de binnenkant. Maar als voorbijganger zie ik die nooit. Dat is wat ik wilde zeggen:rolleyes:. Terwijl die binnenkant ook best gezien mag worden.
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Het zijn wel degelijk foto's van de binnenkant Mathieu.
Hieronder een foto van de buitenkant
Op de foto's is het uiteraard de binnenkant. Maar als voorbijganger zie ik die nooit. Dat is wat ik wilde zeggen:rolleyes:. Terwijl die binnenkant ook best gezien mag worden.


Ja,....stoem van mij Mathieu. Soit, we steken het maar op het communiceren via tinternet.

Trouwens, geheel off topic, maar ik vermeld het toch maar even; mooie streek is dat daar zeg, Jongens toch!!! ça vaut le detour! een omweg waard dus.

En.... aan de halfhout verbindingen in het raamwerk zijn nu duidelijk de openingen te zien, zodat het hout genoeg ruimte heeft om te werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Trouwens, geheel off topic, maar ik vermeld het toch maar even; mooie streek is dat daar zeg, Jongens toch!!! ça vaut le detour! een omweg waard dus.
Nog even off-topic. Hoe komt een schrijnwerker uit Antwerpen in Zussen terecht? Meestal gaat het in omgekeerde richting: van Limburg naar Antwerpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.