Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Question kan ik eikenhout gebruiken voor de renovatie van staldeuren en 3 grote stal poorten?

Beste vrienden houtbewerkers,
    Ik ben vollop bezig met het restaureren van een oude hoeve ( vooral de stallen op dit ogenblik)
    Ik wil nu van de komende ( hopelijk zonnige) vakantiedagen gebruik maken om een aantal oude staldeuren te vervangen door nieuwe en ook een grote ( 4 x 4 m ) oude poort. Zelf ben ik grote fan om deze taken uit te voeren met eikenhout, ik ben al op een aantal plaatsen gaan kijken voor de houtprijs, maar vrijwel in alle houtzagerijen ontraden ze mij om dit soort hout te gebruiken voor de staldeuren en de poort. De reden die ze geven is dat het hout teveel "werkt" en te snel zou gaan rotten. zijn er onder jullie die dezelfde mening hebben, net anderom.
    hebben jullie ervaringen met het maken van buiten deuren en poorten met deze houtsoort? of kan er mij iemand een betere houtsoort aanbevelen.
    alvast bedankt voor jullie raad en advies!
    Met vele groeten
    Alain

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Waarvan zijn de oude gemaakt? Hier en in onze vorige boerderij was dat altijd van naaldhout, zolang de onderkant de grond niet raakt ben je veilig. Je moet ook methodes gebruiken die het werken toestaan. kijken naar oude poorten en deuren is een goeie methode om te zien wat ze vroeger deden, want al die kennis raakt een beetje verloren.

Eikenhout werkt niet opvallend meer dan naaldhout, zelfs minder geloof ik. Maar het grote nadeel is het gewicht, die poort van 4x4 gaat honderden kg's wegen, het gaat ook heel moeilijk zijn om stukken te vinden in eik van die lengte die recht willen blijven. In Noorse den bijvoorbeeld is dat al veel makkelijker.

Eik is inderdaad soms geen gelukkige keuze voor buitenschrijnwerk, het al dan niet gedroogde hout kan hier soms duchtig werken. Er werden en worden wel poorten en deuren gemaakt in Eik, maar de onderliggende constructie moet dan (zeer) robuust uitgevoerd worden om de werkende beplanking in toom te houden. Het geheel word ook loodzwaar in gewicht, het moet nog hanteerbaar blijven ook hé. Qua duurzaamheid gaat het weinig uitmaken welke houtsoort je gaat gebruiken, het is niet zo dat Eik er met kop en schouders gaat boven uitsteken. Grenen, Vuren, Populier, etc.. voldoen even goed en zijn een stuk goedkoper en lichter in gewicht. Zelfs de "nieuwere" thermisch gemodificeerde houtsoorten gaan voldoen op voorwaarde dat de hartkanten naar binnen gericht worden. Keuze genoeg dus.

Mvg,

André

Deuren zijn zeker te maken van eikenhout, het probeem is alleen dat je veel ervaring met eikenhout moet hebben omdat als je niet het goede eikenhout selecteert je grote kans hebt dat het krom trekt, uitzet, of scheurt.
    Zomaar eikenhout halen en er een deur van maken gaat probemen opleveren.

Misschien kan je denken aan gewaterd grenen of lariks, dat werkt minder en is iets duurzamer dan ongewaterd. En ik denk wat tuoh zegt het belangrijkste is, de hartkanten naar binnen. Al verf je het beste hout nog zo goed, als er een scheur aan de buitenkant komt dan werkt de verf eerder houtrot in de hand dan dat het je ervoor behoed.

Ook wij hebben een wat oudere boerderij waarbij een aantal deuren / luiken moesten worden vervangen; omdat we besloten hebben ze te schilderen (wordt hier in de regio meestal gedaan) heb ik ze van meranti gemaakt. Omdat dit absoluut geen topkwaliteit hout was zijn ze wel enigszins gaan werken, maar al met al is dat toch aardig binnen de perken gebleven.

Hier het zelfde probleem!
    Ik heb er al een gedeelte vervangen en hersteld met eik en nu wil ik de hoofdpoort ook nog vernieuwen ,maar het probleem is dat eik van dergelijke lengte niet gemakkelijk te vinden is.
    Ik vind eik heel mooi ,en het heeft een bepaalde uitstaling vind ik.
    Ik zal later wat foto’s posten indien interesse.
    Mvg,
    Rudy

Oude vierkantshoeve in Zussen/Riemst, bij Maastricht met een nieuwe poort gemaakt uit Larix.
    Het hout heeft eerst nog een jaar gedroogd alvorens het verder te bewerken.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1040942.jpg
Bekeken:   358
Grootte:   91,4 KB
ID:        17947

Naam:      P1040947.jpg
Bekeken:   350
Grootte:   90,1 KB
ID:        17948

Naam:      P1040948.jpg
Bekeken:   347
Grootte:   91,6 KB
ID:        17949

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bardt Bekijk Berichten
    Oude vierkantshoeve in Zussen/Riemst, bij Maastricht met een nieuwe poort gemaakt uit Larix.
    Het hout heeft eerst nog een jaar gedroogd alvorens het verder te bewerken.

Naam:      P1040942.jpg
Bekeken:   358
Grootte:   91,4 KB
ID:        17947

Naam:      P1040947.jpg
Bekeken:   350
Grootte:   90,1 KB
ID:        17948

Naam:      P1040948.jpg
Bekeken:   347
Grootte:   91,6 KB
ID:        17949
    Hele mooie poort, de vertikale planken van lariks maar het frame lijkt mij eiken

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten