Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

scheepskist met zwaluwstaarten van notenhout

Afgelopen weekend ben ik begonnen met het maken van een scheepskist met zwaluwstaarten in notenhout.

eerst bij 4 planken 1 rechte kant gezaagd en vervolgens aan elkaar verlijmd per 2.

Vervolgens gisteravond een klein beetje gevlakt, niet te vlak een beetje hol en bol gelaten on het een oude look te geven.

komend weekend of van de week ga ik de planken op maat zagen om vervolgens te beginnen met de zwaluwstaarten

Weet je zeker dat het een kist wordt en geen boot?
    De planken schat ik bijna op 1.5 m lang en 2.0 dik dus zal een hele grote zware kist worden.
    Ben benieuwd naar het resultaat.

Het lijkt idd wel 25mm dik, maar er is nog geschaafd nadien.
    Wel mooie planken.

Heb je een tekening?
    Maak je een kist met platte of met een mooie bolle deksel?

Bij je zelfgemaakte sergeant/serre-joint/lijmknecht, is het niet handiger, om de draaispindels vrij te hebben aan het einde van je balk?
    Als je ze flink moet indraaien, dan gebruik ik vaak een dik stopblok er tussen, dan hoef je ze niet zo ver in te draaien.
    Draai je altijd de kop en de spindel van de sergeantklem tegen het hout zonder een stopblok/lat er tussen, om beschadigingen van het klemmen te voorkomen?

Gebruik je bij het klemmen nooit een dwangbalkje met lijmklemmen in de breedte, om opbollen tegen te gaan?
    Ik zie wel een klein stuk over je lijmnaad steken, maar deze kun je beter aan beide zijdes van je verlijming vastzetten.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 02-07-14 om 00:48.

Leuk om deze foto's zo te zien. Dat waren 2 zware pakketten hout....arme postbode....

Ben benieuwd naar de volgende stap.

oooeewhhh..wat is dat toch ook fantastisch mooi spul dat noten.

ben erg benieuwd naar de kist!

Hoe is het met de scheepskist !!!! (of ben je toch heel stiekemnog begonnen met kissie II)

Wel beetje begonnen met kissie 2 maar nog niet genoeg om foto's te maken :-)

ik had al eerder willen reageren op de vragen maar weinig van gekomen.

@ Wilmar: ik moet deze planken nog in delen zagen, uit iedere plank haal ik een voor kant 1000mm en een zijkant 450mm zwaar wordt hij zeker wel :-)

@ Zweihaak: tekeningen heb ik niet, ik maak bijna altijd alles naar ideeën, vaak verander ik ook onderdelen tijdens het maken ondat het mooier en beter uitkomt. de kist krijgt een platte deksel, ik heb de sergeants idd zelf gemaakt, de keuze om de spindels niet aan het begin te zetten is meer voor de stevigheid geweest de druk zo veel mogelijk verdelen naar het midden van het hout. De reden dat ik geen vulblokken er tussen heb gedaan is een kwestie van slechte voorbereiding geweest, deze kanten moet ik ook nog afzagen om ze recht te maken. Klemmen erop zetten was niet nodig bij deze. Bij de vorige heb ik het wel moeten doen, ik doe het dan dmv een balkje op 2 latten te klemmen en daar waar nodig dan een wig onder het balkje geslagen.

@ Rick: de postbode vond het helemaal niets, ik heb hem wel geholpen hoor :P.

@ Rendew: de kist vordert niet echt meer ben ook druk bezig met de nieuwe moestuin aanleggen, de kist bewaar ik voor slecht weer :-)
    inmiddels wel scharnieren gekocht. Hier heb ik niet op bezuinigd ik heb gekozen voor mooie handgesmeden scharnieren die passen mooi bij het eindproduct dat ik voor ogen heb ;-) foto's van de scharnieren zal ik snel is maken

Okay, we zijn nu 2 dagen verder waar blijven die foto's van die scharniertjes en het
    beginster van kissie II (wel in de juiste rubriek )
    Laatst gewijzigd door rendew; 14-07-14 om 10:53.

Eindelijk na een drukke periode begonnen met het zagen en steken van de zwaluwstaarten.
    op de middelbare school was het de laatste keer dat ik zwaluwstaarten gemaakt heb, dus het was weer even flink nadenken :-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ziet er tot nu toe strak uit! Nu de rest nog

Forum Rechten