balpennen afwerken met CE-lijm

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Betere aanhechting? Ik denk dat dit wel een interesante discussie oplevert, ik heb op forums hier en daar ook gelezen dat de methode van CA lijn olie in lagen uiteindelijk ging delamineren.

Meerdere lagen CA kunnen in theorie delamineren, zeker als je te veel BLO tussen de lagen gebruikt. Waar ik bij hechting op doel is de eerste laag, direct op het hout. CA trekt niet in het hout (of je moet een waterdunne EN langzaam reagerende CA hebben, en die zijn er volgens mij niet - voor zover ik weet zijn alle waterdunne CAs van de snelle soort), maar reageert alleen met het houtoppervlak. De uitgeharde lijm ligt dus vooral OP het hout. Als je met lijnolie begint (en daarna goed afneemt om overtollige olie te vermijden) dan begin je met een materiaal dat (enigszins) in het hout is ingetrokken. Als je daar CA op/in aanbrengt zal, omdat de olie de CA wat verdunt en dus ook wat 'in het hout trekt' en de olie en CA samen ook reageren, er een polymeerlaag ontstaan die zich ook enigszins in het hout bevindt en er dus niet alleen op ligt. Althans dat denk ik. Wellicht een idee voor iemand met toegang tot medische apparatuur om dat eens te vergelijken ;-) (ik weet dat een medisch technicus down-time op een MRI scanner wel eens heeft gebruikt om de doordringing van een marinade in een kippie te bestuderen...).
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik zweer bij Meguiar's PlastX, schuren tot 2000, dan nagel vijltjes van de kruidvat of welke toko dan ook, en dan PlastX de laatste poplijst gang. Maar elke polijst pasta is goed als het maar fijn genoeg is. (witte tandpasta kan ook)

@Henk, Dat zou goed kunnen qua intrekken, hoewel ik er nog geen problemen mee ondervonden heb. Eigenlijk zouden we daar eens een testje mee moeten doen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik ga dit uiterlijk dit weekend proberen.

Dus lijnolie, ca, lijnolie, ca. |Gewoon op een stukje hout, nog niet op een pen. Dus ik draai wel een tolletje ofzo om te testen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, ik kon ht niet laten en toch even staan spelen net. Eerst Lijnolie en dan vlak daarna medium CA glue opbrengen. Ik kon makkelijk 3-4 keer heen en weer gaan met een papiertje met de glue, en daarna loslaten. Na nog eens 5 seconden was alles uitgehard, 3 keer dit proces herhaald en daarna gepolijst tot 4k micromesh. Zag er prima uit, zaterdag dit nog eens proberen en dan foto's maken.

Het geeft overigens niet de high gloss afwerking, meer een glossy afwerking welke meer het idee geeft dat het nog hout is. Sommigen zullen dit heel prettig vinden.
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Wim (toch?), probeer eens een goedkoop Chinees licht tentje ;)

Hier en daar iets overbelicht maar toch.

_MG_9937_595.jpg


_MG_9942_595.jpg


_MG_9952_595.jpg


_MG_9876_595.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Jup, dat is inderdaad iets wat ik moet gaan halen. Mag op het lijstje erbij naast een kolomboor, lintzaag, pen drill, uitholbeitel en ga zo nog maar even door :).

Ik klaag niet hoor, alleen maar leuk dat langzaam verzamelen.

En inderdaad, Wim :)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Pendrill? Zo'n auto centreer ding? gewoon klein metaal bankschroefje (die worden vaak al bij de kolomboor geleverd) lintzaag voor pennen? Koop maar een japanse zaag.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik gebruik denk ik het verkeerde woord. Zo'n apparaat om je pennen netjes in elkaar te zetten (ff google. moment). Een pen pers, dat is het :).

En zelf zagen, ik heb zoooooo'n bloedhekel aan zagen.... Zaag jij echt dat hardhout met een handzaagje om bijvoorbeeld een keltische knoop te maken of om allerlei stukjes aan elkaar te lijmen en dan te verzagen?

Bijvoorbeeld:
segment1web.jpg il_fullxfull.337750027.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim, dit zien er toppers uit.
De motivatie op pennen draaien is heel groot bij u.
Momenteel lig ik wat stil door de aankomende examens.
Nog een 3-tal weken en ik heb 2 maanden verlof om een deftig project te starten.
Groetjes Didier.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ho Didier, dit zijn voorbeelden voor Resetter welke ik van het web haalde, dat is absoluut geen eigen werk :).

Bij mij ligt het pen draaien ook even voor 2-3 weken stil door werk en prive. Daarnaast moet ik kits bestellen, dat kan mooi in de tussentijd.

2 maanden verlof...... Mag ik jaloers zijn? En mogen we vragen wat uw project gaat worden?
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Celtic knot, maak ik in een verstekbakje met een handzaag en wat fineer die lijm ik met CA. En dan krijg je zoiets als je het afdraaid.

_MG_9965_595.jpg


Sorry voor de thread hijack ;) dit zijn overigens een van mijn eerste pennen, dus mooi spelen met vormen.


En een pen press is ook zonde geld, heb je een bankschroef? Maak daar maar een extra houten blokje voor met een magneetje er in, of gebruik een lijmklem.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
En mogen we vragen wat uw project gaat worden?

Ik heb er een aantal in mijn gedachten, maar ze moeten nog op een rijtje geplaatst worden qua werkvolgorde.
De keuze ligt nog moeilijk wat het eerste zal worden.
Binnenkort zal je het weten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Didier we zijn benieuwd ;). Mag ik vragen waarmee jij je pennen zaagt? Het lijkt me zo ondoenlijk om het met de hand te doen wanneer je een pen uit meer dan 4-5 stukken materiaal samenstelt.

Resetter, heb je de foto's gezien welke ik neerzette? Dat zijn echt veel stukjes met het handje ;). Een pen press staat ook als laatste op de lijst, ik doe het nu inderdaad met een lijmklem.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
The story continues.

Ik weet niet of ik de enige ben maar ik vind aan de afwerking met CE lijm voor en nadelen zitten. Opsomming:

Voordelen:
- Duurzaamheid lak van het afgewerkt product, zeker bij gebruiksvoorwerpen als pennen etc
- Gloss en mooie diepe inkijk wanneer goed toegepast

Nadelen:
- Geirriteerde luchtwegen bij verwerking
- Afwerkproces vertraagd aanzienlijk door toebrengen van soms wel 5-8 lagen thin en medium CE
- Houtnerf niet meer voelbaar, alles voelt als plastic

Ik merk dat ik de fora in vooral de states af blijf struinen om informatie te vinden hoe dit anders kan. Liefst vind ik een manier om mijn hout te kunnen bewerken met een olie om de kleur mooi omhoog te brengen en dan een wax toe te passen welke zowel duurzaamheid geeft als een mooie glans. De glans hoeft dan niet te zijn zoals de CE gloss, ik neem genoegen met minder en ik heb een aantal pennen as test zonder CE afgewerkt en merk dat vrienden en kennissen deze prettiger vinden aanvoelen. Bijna allemaal zeggen ze wanneer ik het vraag iets te willen wat ligt tussen de CE afwerking en de uitstraling van hout.

Dus....

Ik ben aan het testen gegaan met alleen schuren en polijsten met olie en na een aantal soorten geprobeerd te hebben merk ik dat ik de beste resultaten krijg met het gebruik van walnoot olie. Het voordeel van alnootolie boven het gebruik van andere keuken olie als olijfolie etc is dat deze uithard en niet ranzig zal worden na een korte periode.

Nu moet ik dus op zoek gaan naar het 2e gedeelte van de afwerking, een mooie wax, en daar hoop ik wat tips van jullie te krijgen voor ik er een aantal koop welke al door jullie als minder goed bestempeld zijn. Ik heb bruikbare gevonden op de USA fora, echter die mogen niet per vliegtuig vervoerd worden ;(.

Welke ik wel eens voorbij hoor komen hier zijn:
- Shellawax (SirDidierJacobs werkt hiermee weet ik en dat zag er goed uit maar dat was in combinatie met CE)
- PPP

Welke gebruiken jullie en waar koop je het?

Voorbeeld van een stukje Bubinga welke ik heb geschuurd tot grit 400 droog en daarna met MM1000 -> MM2000 -> MM4000 met walnootolie. Het product voelt voor mij nu zoveel prettiger aan omdat ik nu voel dat ik hout in mijn handen heb.... Terwijl het toch net zo zacht aanvoelt als ehhh.... Babybilletjes?

20150711_110656.jpg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Shellawax koop je bij Sjaak Bos: http://www.woodturning-polish.eu/
Het beste te gebruiken in combinatie met EEE-Ultrashine.

Geeft een heel mooie glans die niet plastic-achtig aanvoelt. Ik en vele andere houtdraaiers met mij gebruiken Shellawax al vele jaren tot alle tevredenheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.