balpennen afwerken met CE-lijm

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Ziet er goed uit ik ga zelf morgen baron roller pen en vulpen draaien en afwerken met bidon secondenlijm en shellawax zondag gezien bij sirjacobs
zal het morgen posten
grt eelco
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig Wim.
Welke is de houtsoort hier?
Je bent een gedreven persoon en je doet iets met tips van anderen.
Op Die manier zal je heel zeker uw eigen manier ontwikkelen naar het houtdraaien toe. Uw eigen stijl zal ontstaan en ik zie er al naar uit om veel draaiwerk te zien van u.
Proficiat met het resultaat en de motivatie.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Didier, welkom terug van alle beslommeringen ;).

De houtsoort is olijf, afgelopen zondag gekocht bij Rick, een klein stukje, voldoende voor een pen en in de toekomst voor een Celtic Knot.

En de stijl moet inderdaad nog komen, dat zal met zeer veel vallen en opstaan worden, ik ken mezelf, ik ben geen snelle maar wel een geduldige leerling :). Gelukkig is dit een hobby waarmee ik nog zeker 25 jaar vooruit kan.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
- 1 x lakken met Bison secondenlijm en vervolgens, terwijl deze nog nat was, afgemaakt met warme Lijnolie (tip van Resetter)
Dat heb je iig niet van mij ;) warme lijnolie doe ik niet aan :p ik gebruikt gewoon accelerator voor seconde lijm :p

Je kan lijnolie gebruiken gezien dat ook helpt met de polymerisatie van CA
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kies er voor om het hout eerst met lijnolie te behandelen (opbrengen, even laten intrekken, overtollig materiaal afpoetsen) en dan met CA lijm. Volgende laag idem, eerst olie op de inmiddels (grotendeels) uitgeharde CA, daarna weer lijm. Leidt tot betere hechting aan het hout, en een betere beheersing van het polymerisatieproces. IMNSHO...
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik kies er voor om het hout eerst met lijnolie te behandelen (opbrengen, even laten intrekken, overtollig materiaal afpoetsen) en dan met CA lijm. Volgende laag idem, eerst olie op de inmiddels (grotendeels) uitgeharde CA, daarna weer lijm. Leidt tot betere hechting aan het hout, en een betere beheersing van het polymerisatieproces. IMNSHO...

Betere aanhechting? Ik denk dat dit wel een interesante discussie oplevert, ik heb op forums hier en daar ook gelezen dat de methode van CA lijn olie in lagen uiteindelijk ging delamineren.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat heb je iig niet van mij ;) warme lijnolie doe ik niet aan :p ik gebruikt gewoon accelerator voor seconde lijm :p

Je kan lijnolie gebruiken gezien dat ook helpt met de polymerisatie van CA

Oh oh.... Ik begin mensen door elkaar heen te halen. Heeft nog lang geduurd :).

En Henk, die klinkt ook leuk, ga ik proberen morgenavond. Vanavond een verjaardag.....

Zo in de pauze even naar iemand hier vlakbij welke tafels maakt, hij heeft wat spullen en hout wat ik kan overkopen als we het eens worden over de prijs. Vast wel :). Is een heel aardige gozer en vakman, de tafels welke hij maakt....

Arne_Oostveen.theekistje.brein.kersen_mdf_epoxyhars.1.L.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, daar lag best wat hout en nog mooi spul ook ;). Qua gereedschap was het niet wat ik zocht dus alleen wat hout meegenomen.

7 stroken bubinga hout, met een veel fellere tekening dan ik eerder zag. de stroken zijn 2cm x 2cm x 65cm, dus aaridg wat blanks.
10 stroken europees notenhout, 2 cm x 3cm x 30cm
10 stroken europees notenhout, 2cm x 1,8cm x 30cm

En een stuk wortelhout, zo poreus als het maar zijn kan. Is dat nog te behandelen of te verharden zodat ik het kan draaien? Ik ben bang dat als ik het nu zal proberen te draaien dat het uit elkaar valt.

Ik kan met Rick zijn mooie hout van zondag erbji wel even vooruit, volgens mij kan ik een blank of 100 maken nu.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
[QUOTE Ik kan met Rick zijn mooie hout van zondag erbji wel even vooruit, volgens mij kan ik een blank of 100 maken nu.[/QUOTE]

volgens mij heb je genoeg hout om veel pennen te draaien én een eigen stijl te ontwikkelen��

Paul
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ok, daar lag best wat hout en nog mooi spul ook ;). Qua gereedschap was het niet wat ik zocht dus alleen wat hout meegenomen.

7 stroken bubinga hout, met een veel fellere tekening dan ik eerder zag. de stroken zijn 2cm x 2cm x 65cm, dus aaridg wat blanks.
10 stroken europees notenhout, 2 cm x 3cm x 30cm
10 stroken europees notenhout, 2cm x 1,8cm x 30cm

En een stuk wortelhout, zo poreus als het maar zijn kan. Is dat nog te behandelen of te verharden zodat ik het kan draaien? Ik ben bang dat als ik het nu zal proberen te draaien dat het uit elkaar valt.

Ik kan met Rick zijn mooie hout van zondag erbji wel even vooruit, volgens mij kan ik een blank of 100 maken nu.

Kijk eens op het web bij cactus juice moet met een vacuumvat geimpregneert worden en later afgebakken in de oven. (let op daarna niet meer geschikt voor consumptie) volgens mij o.a.te verkrijgen bij starbond in duitsland Er zijn op you tube best wat filmpjes over en er is ook nog een ander merk (even vergeten) hier een linkje http://usaknifemaker.com/wood-stabilizer/cactus-juice-wood-stabilizer.html en deze http://www.starbond-europa.de/index.php?cPath=326_328 dit is het andere merk
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Kijk eens op het web bij cactus juice moet met een vacuumvat geimpregneert worden en later afgebakken in de oven. (let op daarna niet meer geschikt voor consumptie) volgens mij o.a.te verkrijgen bij starbond in duitsland Er zijn op you tube best wat filmpjes over en er is ook nog een ander merk (even vergeten) hier een linkje http://usaknifemaker.com/wood-stabilizer/cactus-juice-wood-stabilizer.html en deze http://www.starbond-europa.de/index.php?cPath=326_328 dit is het andere merk

Bedankt Wim, ik heb weer iets om te kijken vanavond :).
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi Tool1.
Ik had zo'n pen mee naar Zwolle.
Wat zijn de ervaringen met de Bissonlijm en shellawax?
Deze methode vind ik prima, maar sluit natuurlijk niet uit bij mij om iets anders uit te proberen zoals een ander doet bijvoorbeeld hoor.
Resetter doet het met autowax en dat zal ik zeker ook een testen.
P5201139.jpgP5201138.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
De methode bevalt me wel zie nu alleen bij daglicht enige doffe plekken waarschijnlijk iets te snel geweest en de boel niet goed laten drogen
ga ook zeker experimentere met andere producten shellawax bevalt me wel secondenlijm was nieuw en ga ik vaker gebruiken
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Probeer het eens met autopoets. Zelf schuur ik tot k3000 met papier. Hierna vloeibaar 6k 8k 10k. Ik heb lang geleden kleine flesje van dit spul gekregen van festool. Het is bedoeld om fouten uit autolak te poetsen. Nu helaas alleen in liters te verkrijgen. Autopoets middelen zijn prima om krasjes weg te krijgen denk ook aan comandeur.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Brasso werkt b.v. ook goed op plexiglas, of een autopoetsmiddel tegen verweerde lak. De meeste poetsmiddelen voor chroom ook. Je wilt naar hoogglans dus het moet een heel fijn slijpmiddel bevatten; kijk dan ook naar een goedje wat dat op een andere ondergrond ook voor elkaar krijgt.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.