balpennen afwerken met CE-lijm

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forum leden,
Heel wat mensen werken hun gedraaide balpennen met CE-lijm af.
Momenteel heb ik het nog niet durven uitvoeren.

Dit is hier een reactie van Patrick1969.
Moet ook wel zeggen dat ik het ook niet erg makkelijk vind hoor
er blijven ook steeds kleine witte vlekjes in komen maar ik blijf het gewoon proberen eens moet het me lukken
misschien dat er iemand is die het onder de knie heb een workshop kan geven
zou ik er blij van worden

Kan er iemand eventueel een kleine demonstratie via een filmpje rond dit thema op de forum plaatsen?

Ik denk dat er veel beginnende als ervaren houtdraaiers hier een grote hulp zullen vinden rond het werken met CE-lijm.

Alvast bedankt aan de persoon die zich daar geroepen voor voelt.

Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik turn geen pens maar kan je wel wat helpen met info

Dit is een vraag over een probleem van finishing, en dan krijg je antwoorden hoe sommige penmakers het doen, juist voor info

http://www.penturners.org/forum/f28/marks-ca-finish-anyone-seen-before-123006/

dit is een filmpje bij een turner die Ik weet goed was, hij is gestorven enkele jaren geleden aan hersenen kanker.

http://content.penturners.org/library/video/PenFin-Clip1-CAsealer.mpg

Misschien moet je het enkele keren bekijken en goed luisteren, ja alles is in engelse taal.

Hier nog wat meer info bij dezelfde turner maar veel ouder, je kan dit lezen.

http://www.woodcentral.com/russ/finish4.shtml
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Heel makkelijk hoor, pen draaien en schuren (liefts tot 600 of hoger) dan het eerste laagje met de draaibank UIT er op zetten dus gewoon met de hand draaien, de eerste laag word bijna meteen opgezogen.

Witte stipjes? Dan gebruikt Patrik waarschijnlijk een CA accelerator, dat is niet erg maar dat moet je heel spaarzaam gebruiken.

Paar dunne laagjes opbrengen dan gladschuren met standaard 3m wet/dry van 600 tot 1200 of hoger, micromesh heel mooi maar normaal papier gaat ook goed. Speciaal polijst middel? Nee hoor gewoon auto meuk van Meguiars.

pen1.jpg


pen2.jpg

Sniff.... echt geld...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi resultaat Resetter.
Ik zal me er eens op wagen wat je hier heb neergeschreven.

Het zijn trouwens heel mooie balpennen die je hier hebt geplaatst.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Heel makkelijk hoor, pen draaien en schuren (liefts tot 600 of hoger) dan het eerste laagje met de draaibank UIT er op zetten dus gewoon met de hand draaien, de eerste laag word bijna meteen opgezogen.

Witte stipjes? Dan gebruikt Patrik waarschijnlijk een CA accelerator, dat is niet erg maar dat moet je heel spaarzaam gebruiken.

Paar dunne laagjes opbrengen dan gladschuren met standaard 3m wet/dry van 600 tot 1200 of hoger, micromesh heel mooi maar normaal papier gaat ook goed. Speciaal polijst middel? Nee hoor gewoon auto meuk van Meguiars.

pen1.jpg


pen2.jpg

Sniff.... echt geld...

Welke viscositeit heeft de door jouw gebruikte superlijm? Trouwens je pennen zijn heel mooi afgewerkt. Had je nog last van de verschillende kleuren schuurstof of heb je dit ook met ca lijm opgelost?
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Schuurstof neen geen last van gehad, gewoon fijn schuren en dan eventjes met een stukje papier er tegen aan drukken (burnishen) of eventueel een beetje alcohol, ik ga er zelf gewoon met een papiertje overheen.

En seconde lijm viscositeit ik ga uit van dun, welke lijm hoor ik je zeggen... van de Action ;) 3 tubes in een blister a 39 cent.


Voor open porien werk kan je ook "nat" schuren met seconde lijm, of gewoon een laagje of 5 a 7 opbrengen en dan met 600 vlakschuren dan door tot 1200 en dan de laatste paar laagjes.
Het is best makkelijk hoor maar je moet even de handigheid er in krijgen, waar ik al wel snel achter ben gekomen is dat je voor CA afwerkingen eigenlijk een 2e mandrel of setje afstands bussen nodig hebt gezien het overal komt ;)

Volgens mij zag ik speciale afwerkings conusjes in America daar voor.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat secondenlijm ook als afwerking wordt gebruikt is nieuw voor mij. Welke zijn de voordelen tov klassieke producten of bijvoorbeeld Schellawax?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
CA - BLO; afwerking gewoon op op volle snelheid draaiende draaibank. De beste videoinstructies waren destijds te vinden op de website van Russ Fairfield. Inmiddels overleden, en ik weet niet of zijn website nog in de lucht is, maar (een groot deel van) zijn filmpjes zijn nog wel te vinden op het interweb...

Het vergt even oefening, maar is een hele snelle manier om een duurzame afwerking te verkrijgen. Nadeel: het ziet er altijd als hoogglans-kunststof laagje uit. Voordeel: snel, duurzaam, glans.

Overigens is CA ook een fantastische sanding sealer om op de draaibank zelfs grotere gaten (uitbreeksels enzo) te vullen. gewoon CA aanbrengen en met grof schuurpapier 'inwerken' - het schuurstof dat daarbij ontstaat vult samen met de uithardende lijm alle gaten.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Belangrijk keerpunt voor mijn balpennen afwerking dankzij Henkverhaar

CA - BLO; afwerking gewoon op op volle snelheid draaiende draaibank. De beste videoinstructies waren destijds te vinden op de website van Russ Fairfield. Inmiddels overleden, en ik weet niet of zijn website nog in de lucht is, maar (een groot deel van) zijn filmpjes zijn nog wel te vinden op het interweb...

.

Naar aanleiding wat Henkverhaar hier neerschreef, ben ik eens gaan neuzen op internet door de naam Russ Fairfield in te geven.
Ik heb de volgende interesante linken gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=j6I6lQM1yls

http://www.youtube.com/watch?v=SFB4ipli6bw

Het helpt me zeker en vooral naar het vertrouwen om met deze lijm eens aan de gang te gaan.
De wijze van werken spreekt me wel aan.
De volgende balpen die ik draai voer ik een test uit en het resultaat plaats ik op de Forum.
Bedankt Henk voor de tip en hopelijk zijn er velen onder ons die hiermee iets kunnen aanvangen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik merk ook dat ik wat problemen hiermee heb, dus bedankt voor de links. Er is een hoop onzin te vinden over finishing dus ik ben blij met deze goede video's. Lang leve YouTube ;).

Nu een winkel vinden waar deze spulletjes te koop zijn, ff googlen.



*Edit, alles gevonden op craft supplies, behalve accelerator (nog niet heel hard nodig, geduld hebben tijdens het afwerken) en de plastic bushings welke je kan gebruiken tijdens aanbrengen CA glue. Maar ook dat is geen noodzaak.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Accelerator heb je niet nodig. CA lijm: de eerste de beste klusmarkt heeft prima lijm, van de bekende merken, en sommige onbekende merken zijn ook prima. En bijna elke BLO is goed, al maak ik bij voorkeur mijn eigen meubelolie, met lijnolie van de Passiebloem in Zwolle (bijna op, ik moet weer eens naar Zwolle toe; laat de Passiebloem nou ongeveer bij Rick in de straat zijn...). Ik laat gewoon mijn normale stalen bushings zitten. Na afloop schoonmaken, eventueel met wat aceton...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Als je de binnenkant en de kant tegen het hout aan van de bushings een klein beetje insmeert met vaseline (met een wattip) heb je geen problemen met vastlijmen door de CA.
Werkt perfect.
De CA van Action is prima en kost weinig.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Het gaat intussen wat beter, gisteren een pennetje gedraaid waarbij de focus op het afwerken lag. De achterkant is nagenoeg perfect, op de voorkant zitten toch nog wat doffe plekken. Het resultaat is echter in een week tijd 10 keer beter geworden, nog even blijven oefenen een paar weken, we komen er wel ;). Zondag in Zwolle heel goed opletten bij de pro's ;).

Methode is nu:
1: Draaien tot gewenste vorm/dikte
2: Schuren, beginnend met 150 -> 240 -> 320 -> 400 -> 600. (150 en 240 alleen indien nodig) Schuren doe ik op 500 RPM (laagste op mijn bankje) en daarna handmatig met de nerf mee.
3: 2 x lakken met thin CA glue.
4: 4 - 6 x lakken met medium CA Glue.
5: licht opschuren met schuurpapier 600, zowel draaiend als handmatig met de nerf mee.
6: opeenvolgend schuren met Micro Mesh 1500 -> 1800 -> 2400 -> 3200 -> 3600 -> 4000 -> 6000 -> 8000 -> 12000

Zoals de pen nu voor me ligt glanst die geweldig, alleen op de foto zie je dat nog niet echt.

20150526_110057.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Op advies van jullie net even naar de praxis en action geweest.

- Bison secondenlijm
- Action secondenlijm
- Lijnolie

En nog wat kleine dingetjes waaronder een test om via kinderknutsel foam (6 a4 vellen, 0,49 cent in totaal) de secondenlijm aan te brengen ipv met papier.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Deze is vanavond gedraaid en afgewerkt op de volgende manier:

- Draaien
- Schuren van 240 tot 1K
- 2 x lakken met Bison secondenlijm
- Opschuren met 1K met de hand, in de lengte
- 1 x lakken met Bison secondenlijm en vervolgens, terwijl deze nog nat was, afgemaakt met warme Lijnolie (tip van Resetter)

20150601_224618.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.