stofafzuiging op tafelzaag verbetering?

stroek

Nieuw lid
18 jan 2010
2
0
Hallo allemaal,
Ik heb een tafelzaag en gebruik deze in mijn garage.
Nu komt er natuurlijk veel stof vrij bij het zagen en vooral bij MDF.
Heeft er iemand ervring bij een stofafzuiging aangesloten op zijn tafelzaag?
Is het een opmerkelijke verbetering of niet.
Ik dacht aan de Stofafzuiging (DUSTY TT1020) van tendotools.
En eventueel de bijhorende zelfreinigend filterpatroon (3DUCF0370).

Alvast bedankt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Stroek....

Forumtechnisch moet ik je er eerst op wijzen dat MDF geen hout is...... heb ik in sommige andere draadjes gelezen :D :p ..... aangezien ik beetje recalcitrant ben geen ik gewoon antwoord... als ik straf krijg zie ik het wel... lol..

Natuurlijk maakt het een boel verschil uit... zagen zonder afzuiging is zowel voor je werkplaats als je gezondheid niet aan te bevelen. ovendien loopt je machine helemaal vol wat alle afstellingen er ook niet soepeler op gat laten lopen.

Met een goede afzuiger haal je het overgrote deel van het stof weg. Dusty TT1020 moet groot genoeg zijn voor een normale cirkelzaag. Als je helemaal met weinig stof wilt zagen moet je naast de grote slang die onder de zaag afzuigt eigenlijk een T-stuk gebruiken waar een 2e slang op aangesloten zit. Die laat je afzuigen op je beschermkap boven de zaag. Als je die 2 afzuigingen gebruikt ben je van bijna al je stof af en kun je in je zondagse goed zagen. Een vouwfilter zoals jij beschrijft is een goede investering. ALs je een afzuiger gebruikt met een zak dan perst de luicht het stof door de vilten zak langzaam naar buiten. Dan krijg je een stoefboel rondom je afzuiger en das niet de bedoeling. Met een vouwfilter heb je daar geen last van.

Kwa merk en type zal je TT1020 prima voldoen. Voor zelfde geld koop je echter ook een Elektra Beckum SPA1000 of 1100 of een Scheppach HA26/HA2600. Die schat ik kwa kwaliteit stukje hoger in en worden op marktplaats regelmatig aangeboden. Meestal echter niet met filter. Belangrijskte voordeel naast de duurzaamheid is de verkrijgbaarheid van eventuele reserveonderdelen en meestal een wat beheerster machinegeluid.

Groet, Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.