Mulberry doos

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze doos gemaakt met het idee dat je weet wat mensen doen waneer de vorm iets suggereert, zo de vorm van een fles met een kurk lijkende top.

En keer op keer proberen de mensen de kurk uit de fles/doos te trekken :D, deze werkte goed voor een geintje :cool:

Mulberry box.jpg Mulberry box front.jpg Mulberry with cork look top.jpg Mulberry box top off.jpg Mulberry box inside look.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Leo zoals altijd netjes uitgevoerd. Het brengt mij echter in verwarring. Ik voel me niet gefopt maar verward. Vind het geen fles geen pot of bus. Kan het niet plaatsen, maaar smaken verschillen en mijn productie is erg laag dus neem mijn kritiek met een korreltje ......
 

WR1944

Oud hout
Mulberry (moerbei) hout heeft een hele mooie structuur en kleur. Ik draai er niet mee maar van onze omgehakte boom probeer ik kleine gebruiksvoorwerpen te maken.

Het ziet er mooi uit Leo. Wel opletten dat niet iemand z'n Zwitsers Army zakmes trekt en er een kurketrekker op los laat.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Super idee en mooi uitgevoerd Leo.
Mooi hout.

Dank je Jacob :), Moerbei is een van mijn soorten hout dat Ik graag draai en echt mooi vind, begint met een goudgele kleur en veranderd langzaam tot een donkere honing kleur, erg mooi IMO (in my opinion) ;)

Links is new en oud Mulberry, rechts is Osage Orange dat van dezelfde familie is, het nieuw hout is dezelfde kleur als Mulberry, het nieuwere schaaltje was van ouder hout dat al verkleurd was.

Mulberry and Osage Orange.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo zoals altijd netjes uitgevoerd. Het brengt mij echter in verwarring. Ik voel me niet gefopt maar verward. Vind het geen fles geen pot of bus. Kan het niet plaatsen, maaar smaken verschillen en mijn productie is erg laag dus neem mijn kritiek met een korreltje ......

Dankjewel Wim voor jouw kritiek, Ik vind het fujn dat je jouw mening/smaak hier wil uitbrengen :), en ja je hebt natuurlijk wel gelijk dat het er niet uit ziet als een normale fles, maar het moest uiteraard wel een doos worden, zo de stop en dunnere nek moest het doen en dat werkte wel zoals Ik dat zag.

Nou moet Ik wel zeggen dat flessen wel in allerlei vormen komen zoals je hier kunt zien :)

bottle shapes.jpg many shapes.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mulberry (moerbei) hout heeft een hele mooie structuur en kleur. Ik draai er niet mee maar van onze omgehakte boom probeer ik kleine gebruiksvoorwerpen te maken.

Het ziet er mooi uit Leo. Wel opletten dat niet iemand z'n Zwitsers Army zakmes trekt en er een kurketrekker op los laat.

Thanks for your comment WR, en yes I had to keep a close eye on it when people were picking the piece up, not only for possible damage but also to make this a good conversation starter en show the quality that went into my workpieces.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Leo ik heb diverse cursussen houtdraaien gevolgd bij chr Jorg deze man heeft een bijzonder oog voor vormen. Dacht ik dat mijn vorm goed was kreeg ik haarfijn te horen dat het niet goed was. Soms deed hij dan een kleine aanpassing aan mijn werkstuk waardoor mooier werd. Hier heb ik vazen en schalen anders leren beoordelen. Ik kijk er vaak ook zeer kritisch naar. Tussen kijken en het goed doen zit bij mij vaak ook een verschil. Soms ben ik bijna klaar en dan is de vorm nog niet naar mijn zin. Gevolg het werkstuk word kleiner.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Er zijn mensen die Rembrand mooi vinden.
Andere mensen vinden Picsaso mooi.
Ik denk dat er geen regel is van wat mooi is, en dat is maar goed ook.
Voor mij zou het heel erg zijn als ik alleen maar Karel Appel's kon bekijken terwijl andere mensen het prachtig vinden.
En met alle respect voor Chr. Jorg, ik vind dat vormen die ikzelf maak erg mooi zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat ik over 5 jaar daar wel weer ietsje anders tegenaan kijk.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dank je Jacob :), Moerbei is een van mijn soorten hout dat Ik graag draai en echt mooi vind, begint met een goudgele kleur en veranderd langzaam tot een donkere honing kleur, erg mooi IMO (in my opinion) ;)

Links is new en oud Mulberry, rechts is Osage Orange dat van dezelfde familie is, het nieuw hout is dezelfde kleur als Mulberry, het nieuwere schaaltje was van ouder hout dat al verkleurd was.

Bekijk bijlage 17819

Prachtige stukken Leo.
Het jammere vind ik dat de afstand zo groot is om een groot man zoals u te kunnen ontmoeten.
Mijn waardering en respect is enorm voor u.
Dikke pluim.
Groetjes Didier Sirjacobs
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik moet Wim Kluck hier even bijvallen. Over vormgeving zijn wel degelijk uitgangspunten geformuleerd. Neem alleen het basisprincipe van de guldensnede of de verhoudingsgetallen van Fibonachi (het jaar 1250 Italië). Uitgangspunten op basis waarvan kathedralen maar ook de ornamenten daarvan werden ontworpen. Zie hiervoor literatuur over de sacrale geometrie. Het is niet de een vindt dit mooi de ander dat. Er zijn wel degelijk uitgangspunten waaraan goede ontwerpen moeten voldoen. Lees b.v. de moderne zienswijze hierover in "Woodturning design" van Derek Hayes (in het Engels).
Zoals veel houtdraaiers maakt ook Leo mooi draaiwerk - in ieder geval technisch goed uitgevoerd.
Iedere houtdraaier - nee ieder die probeert iets moois te maken - maakt door de jaren heen vorderingen. Terugkijken heeft daarom niet zoveel zin, maar kijken naar je huidige werk en dat laten becommentariëren geeft inspiratie voor maker en toeschouwer.
Ik zou Leo dan ook willen vragen één grote overzichtsfoto voor ons te willen maken van al zijn opgeslagen en niet verkochte werk en aan de slag te gaan met nieuwe vormen en ons de wordingsgeschiedenis te tonen.
Dan kunnen we meeliften op de huidige stand van zijn kunnen en dat zou best eens interessant kunnen zijn.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl (waar uiteraard ook oud spul op staat...............haha)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Rien1 je uitgangspunt is juist. Jij maakt het en jij moet het mooi vinden. Toch denk ik dat we er niets mee opschieten als we alles mooi vinden. Gefundeerde kritiek daar kan je wat mee. Afzeiken is makkelijk maar is niet mijn bedoeling. Ook denk ik dat een ervaren draaier wat meer moet kunnen hebben dan een beginner. Smaken verschillen gelukkig.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo ik heb diverse cursussen houtdraaien gevolgd bij chr Jorg deze man heeft een bijzonder oog voor vormen. Dacht ik dat mijn vorm goed was kreeg ik haarfijn te horen dat het niet goed was. Soms deed hij dan een kleine aanpassing aan mijn werkstuk waardoor mooier werd. Hier heb ik vazen en schalen anders leren beoordelen. Ik kijk er vaak ook zeer kritisch naar. Tussen kijken en het goed doen zit bij mij vaak ook een verschil. Soms ben ik bijna klaar en dan is de vorm nog niet naar mijn zin. Gevolg het werkstuk word kleiner.

Wim bedankt voor jouw commentaar, Ik waardeer dat, van die mijnheer Jorg waar Ik nooit van gehoord heb hoop Ik dat hij veel van andere mensen geleerd heeft, lang voordat deze Jorg geboren was maakten mensen mooie vormen zonder zijn help.

Er zijn allerlei regeltjes en verhoudings tafels te vinden voor deze mensen die zelf niet kunnen of vertrouwen hebben in de verhoudingen en vormen die ze maken/gebruiken, byvoorbeeld deze.

Golden rule combination.jpg

Ga dit vertellen tegen een Rembrand, Michael Angelo, Picasso of Jeroen Bosch, etc., en ja er zijn genoeg mensen daar die helemaal geen gevoel hebben voor vormen en verhoudingen, en zonodig help nodig hebben.

Ik voor mijzelf heb altijd een waardering gehad voor wat mensen, kunstenaars, gemaakt hadden lang voordat Ik op deze wereld kwam, en zo Ik maak voor myzelf kunst stukken naar mijn smaak, en ben daar goed tevreden over.

Smaken verschillen en goede vormen komen in meer dan een smaak, en dat wil niet zeggen dat verhoudingen niet voornaam zijn, maar er is ruimte in deze regels en dat is mijn opinie aan dit :eek:, 1thumb.gif
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind het best een mooi potje, maar één detail springt mij in het oog: de rand is te scherp. Het potje doet qua vorm denken aan een aardewerken potje, zeker met die "kurk" erin. Bij zo'n potje zou je nooit zo'n scherpe rand hebben, die is veel te fragiel en oncomfortabel. Dus ook bij mij is er een gevoel dat de vorm niet klopt.

Die kurk is trouwens een leuke gimmick. Is die erin gelijmd of was het een stuk hout dat op die plek toevallig wat tekening had zitten?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vind het best een mooi potje, maar één detail springt mij in het oog: de rand is te scherp. Het potje doet qua vorm denken aan een aardewerken potje, zeker met die "kurk" erin. Bij zo'n potje zou je nooit zo'n scherpe rand hebben, die is veel te fragiel en oncomfortabel. Dus ook bij mij is er een gevoel dat de vorm niet klopt.

Die kurk is trouwens een leuke gimmick. Is die erin gelijmd of was het een stuk hout dat op die plek toevallig wat tekening had zitten?

Bedankt voor jouw comment Art, de “Kurk” is een stukje Rode Eik met slaap dat ingelegd is en vastgezet met CA in de deksel, die rand was niet zo scherp als hij nu is, met het opnieuw draaien om die naad te zuiveren van extra CA heb Ik daar juist een laagje van verwijdert en is het een beetje scherper geworden, dit is geen probleem het doosje word makkelijk geopend zoals andere doosjes bij het deksel aan de zijkant te pakken pakken, het past met een slipfit en opend makkelijk.

Dat een aardewerk kruik niet zo’n scherpe kant heeft is natuurlijk ook wel een oorzaak van het materiaal dat gebruikt word en dan vlijmscherp zou worden, dit is niet get geval hier, maar een ronder kantje was wel beter, alhoewel Ik dit nitpicking vind :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Prachtige stukken Leo.
Het jammere vind ik dat de afstand zo groot is om een groot man zoals u te kunnen ontmoeten.
Mijn waardering en respect is enorm voor u.
Dikke pluim.
Groetjes Didier Sirjacobs

Bedankt voor jouw comment Jacob :). ja afstanden zijn wel een verhindering in tal van dingen, maar bedenk wel dat enorm veel is veranderd met het WorldWideWeb (WWW), we kunnen nu spreken en vertonen in een ogenblik, en maken kennis met mensen over de hele wereld, Ik zou nooit van je gehoord hebben zonder dit, of jij van mij en vele andere mensen :cool:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zoals veel houtdraaiers maakt ook Leo mooi draaiwerk - in ieder geval technisch goed uitgevoerd.
Iedere houtdraaier - nee ieder die probeert iets moois te maken - maakt door de jaren heen vorderingen. Terugkijken heeft daarom niet zoveel zin, maar kijken naar je huidige werk en dat laten becommentariëren geeft inspiratie voor maker en toeschouwer.
Ik zou Leo dan ook willen vragen één grote overzichtsfoto voor ons te willen maken van al zijn opgeslagen en niet verkochte werk en aan de slag te gaan met nieuwe vormen en ons de wordingsgeschiedenis te tonen.
Dan kunnen we meeliften op de huidige stand van zijn kunnen en dat zou best eens interessant kunnen zijn.

vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl (waar uiteraard ook oud spul op staat...............haha)

Jan,
Ik kan uw mening aannemen, maar ik vind de verhalen van Leo super.
Wat hij in het verleden heeft gemaakt mag hij gerust werkstuk per werkstuk tonen en uiteenleggen.
Dit moet kunnen.
Als er een ganse collectie in één keer getoond zal worden, weet je de achter grond niet van de eventuele knelpunten, technieken, enz.
Inspiratie komt op die manier toch bij velen goed van pas denk ik.
Als ik aan u denk zijn er al velen onder ons die objecten via uw site, deze forum of eender welke internettoepassing nagemaakt of ideeën nagemaakt hebben van u.
Dit heb ik trouwens ook al gedaan zoals gekend.
Groetjes Jan Pranger.
Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.