Segmentschaal

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Knap werk Jan. Ik houd zelf niet zo van het segmentwerk, maar heb wel een grenzenloos respect voor degenen die deze techniek beheersen.
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk! Lang geleden dat we hier segmentdraaiwerk langs zagen komen. Vroeger had Rick er nog wel een handje van en Ad de Crom kon er ook wat mee.

Jij komt nu wel met een zeer fraai werkstuk en dat maakt veel goed:D


Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi gebouwd en afgewerkt segmented holle vorm, Ik vind het altijd zonde van al het werk dat er in steekt om zoiets te maken waneer enkele jaren later het project start to selfdestruct.

Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben, mooi stuk :cool:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben inderdaad een groot fan van segmentwerk en heb enorm zin om weer eaa te gaan maken.

Welke segmentschaal heb je hiervoor gebruikt ?
 
Ik ben inderdaad een groot fan van segmentwerk en heb enorm zin om weer eaa te gaan maken.

Welke segmentschaal heb je hiervoor gebruikt ?

Rick,
De segmentplaat (die bedoel je denk ik) die ik gebruikt heb is een zelfgemaakt exemplaar.
Bestaande uit een 18 mm multiplexplaat ᶲ 300 mm.
Hier heb ik aan beide zijden een segmentverdeling in gemaakt met 5 mm triplexstrookjes.
Een zijde 16 segmenten andere zijde 18 segmenten.
De schaal bestaat per ring uit 18 segmenten per ring.
In de midden van de segmentplaat is een rond stukje ebben centrisch geplaatst met daarin een centergaatje zodat ik met behulp van het tegencenter elke ring op de draaibank tegen het werkstuk kan lijmen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi gebouwd en afgewerkt segmented holle vorm, Ik vind het altijd zonde van al het werk dat er in steekt om zoiets te maken waneer enkele jaren later het project start to selfdestruct.

Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben, mooi stuk :cool:

Hoi Leo, waarom selfdestruction? Zo fragiel zal het toch niet zijn, of mogelijk door het werken van de stukjes onderling?
Ik heb er verder geen verstand van hoor :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zou je misschien een foto willen maken van de segmentschijf ? Volgens mij weet ik wat je bedoelt maar soms is een plaatje nog duidelijker.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, waarom selfdestruction? Zo fragiel zal het toch niet zijn, of mogelijk door het werken van de stukjes onderling?
Ik heb er verder geen verstand van hoor :p

Bob, het hout blijft altijd werken en na de zoveelste keer dat het droger of vochtiger word komt er iets los of zelfs scheurt, en nee het hoeft niet fragiel te zijn om dat te doen.

Verschillende houtsoorten en de positie waar het werkstuk staat, heeft een invloed hier op, waar sommige soorten hout makkelijker en meer vocht opnemen dan andere soorten, en komt de verwarming van een kant (radiation) of het light ook al staat het niet in direct zonlicht.

Ik heb een schaal die een vriend mij gaf omdat Ik verschillende keren draaihout voor hem had meegebracht omdat er zogoed als geen soorten hard loofhout in zijn omgeving groeit en Ik had plenty.

Now deze winter zag Ik dat het verschillende naden had die losgekomen waren en een plaats was gescheurdn nu zijn de naden weer dicht, maar Ik kan de naden voelen en de scheur kun je nog zien al is die ver dicht gegaan, heb juist een foto genomen en als je goed kijkt kun je de scheur zien recht boven (12 O’clock).

Zo na enkele jaren begint hij nu apart te komen, iets dat bijna niet te voorkomen is, met sommige duurt het langer dan met anderen.

Mahogany,Maple,Walnut bowl.jpg Mahogany,Maple,Walnut.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.