Kelderraam

WR1944

Oud hout
Recentelijk ontdekte ik dat de sponning van één van de kelderramen kuis verrot was. Tijd voor een nieuwe dus.
P1011844q.jpg

P1011843q.jpg

Een paar dagen terug heb ik al 2x8s (38x184) in verduurzaamd hout gehaald alsmede scharnieren en kleine grendels. Ik heb ook al een voorlopig schetsje gemaakt van de doorsnede.

Wat mij steeds weer opvalt als het om deuren en ramen gaat is dat er allerlei kleine maar belangrijke details zijn om het water (regen of condens) buiten te houden. Nu zit dit raam vrij diep in de muur dus er is weinig te verwachten van regen. Maar toch wil ik het zo optimaal doen. Dan denk ik aan een regendorpel en plasgootjes.
Hieronder een schetsje van m'n voorlopige opzet. Ik probeer het glas te hergebruiken. Lukt dat niet dan gaat er een hele glasplaat in zonder roede.
Kelderraamq.jpg

Ik houd me aanbevolen voor slimmere oplossingen. De opening in de muur is ongeveer 850 breed en 530 hoog. De muur zelf is bijna 300 dik.
 

WR1944

Oud hout
Verduurzaamd hout??? Toch geen gewolmaniseerd vuren.

Geen idee wat het precies is maar het is hier wel de standaard.

- - - Updated - - -

Het raampje scharniert aan de bovenkant en naar binnen?

Inderdaad, er zitten scharnieren aan de bovenkant en het scharniert naar binnen. Aan de onderkant komen links en rechts kleine grendels.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Scharnieren aan de bovenzijde is niet praktisch mbt inregenen, bij scharnieren aan de onderzijde, een valraam, regent het minder in. Scharnieren aan de bovenzijde zijn heel makkelijk als het raam gebruikt wordt als laad "deur", dan heeft het raam minder te lijden. Dat zal ook wel de reden zijn dat het scharnier er aan de binnenzijde opgeschroefd zit ipv in de sponning.
Succes
 

WR1944

Oud hout
Het raam heeft eigenlijk nauwelijks functie. Door jaren van verf er op klodderen zat het muurvast. Met enige moeite heb ik het raam er uit gekregen. De sponning was makkelijker, dat was grotendeels verrot. Ik kon ook sporen vinden van eerdere reparaties. Ik wil het naar binnen en naar boven scharnierend hebben omdat ik overweeg er een afzuigventilator in te plaatsen. Dan scharniert het raam naar boven, plaats ik een frame met de ventilator er in en door het gewicht van het raam blijft alles mooi op z'n plaats zitten.

P1011845q.jpg
Hier is het gat in de muur. Als eerste ga ik de opening egaliseren met reparatiemortel. Dan heb je een goede basis om verder te werken.

De pijpen zijn van de vul- en ontluchtingsaansluitingen van de olietank van de verwarming. M'n vrouw heeft een hevige angst voor aardgas, mede omdat er twee jaar terug een huizenblok weggevaagd is met 6 doden omdat sommige gaspijpen van gietijzer zijn en soms al 100 jaar oud zijn. Dat krijg je als bedrijven zichzelf kunnen reguleren.

De opening is tijdelijk afgesloten omdat ik geen ongenode gasten binnen wil hebben. Menselijk of dierlijk.
 
Laatst bewerkt:

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
ik zou voor de bovendorpel waterhollen maken vooraan in het hout. dat zorgt er voor dat het water niet te ver over het hout heen loopt, maar er sneller van af druipt.
 

WR1944

Oud hout
Weer een aflevering van Operatie Kelderaam.
De opening is bijgewerkt en dat ziet er al gelijk wat beter uit.
P1011859q.jpg

Toen was het tijd om hout in te gaan slaan. Ik kan net 8 voet aan hout in m'n auto kwijt maar in de maat die ik nodig had was de kleinste lengte 10 voet. Dus in tweeen laten zagen.

Ik las een verontruste vraag van één van de lezers over het verduurzamingsproces van het hout. Ik heb eeb foto gemaakt van beide stickers die op de kop zaten van het hout.
P1011853q.jpg

Ik wil de ruimte tussen de muur en het frame met schuim vullen dus is het frame ongeveer een centimeter kleiner dan de opening. Na het op lengte zagen heb ik er 10x50 domino's in aangebracht.
P1011852q.jpg

Uiteraard heb ik het droog even gepast en het gaat er mooi in met voldoende stelruimte om alles loodrecht en waterpas te krijgen. Op de zaagtafel heb ik de onderste plank van een afschuining voorzien van 5 graden. ik kon maar tot de halve diepte zagen en het laatste stukje van de helling ging met de schaaf.
Van een restje 2x4 dat ik in de lengte halveerde heb ik de sponning gemaakt. Door eerdere ervaring ging dit ook vlekkeloos.
P1011854q.jpg

Omdat er glas in komt, getemperd glas volgens de landelijke bouwcode, heb ik de achterlip van de sponning weggehaald zodat ik er later een glaslat in kan zetten. Omdat de sponning relatief dun is heb ik de hoeken versterkt met een lange schroef.
P1011855q.jpg

Nu de sponning goed paste werd het tijd om het frame definitief samen te stellen. Per hoek wilde ik 3 flinke schroeven gebruiken zoals die hier ook in zware constructies worden gebruikt.
P1011856q.jpg

Met de slagschroevendraaier vlogen de schroeven erin, vooral nadat ik een verse accu plaatste. Vanmorgen was m'n bestelde Makita invalzaag aangekomen. Veel van de Festool TS55 elementen zijn hier terug te vinden. M'n eerste oordeel is dat het functioneert naar behoren maar dat je meer plastic in je handen hebt. Maar dat hoeft niet negatief uit te werken. De Makita past goed op de Festool rail, zelfs de zaag viel op de juiste plaats langs de anti-spinterstrip. En ik kon gelijk de 1 graad negatief uitproberen. Met de Makita kon ik de laatste millimeter weghalen van de hoogte van de sponning en gelijk een schuin kantje aan de onderkant maken.
P1011857q.jpg

Met de passende sponning kon ik de aanslaglatten aan de binnenzijde van het frame maken. De onderste lat ervan werd ook onder 5 graden afgeschuind. Twee scharnieren en twee grendeltjes completeerden het geheel tot een functionerend kelderraam.
P1011858q.jpg

Nu het geheel goed in de verf zetten en dan kan de zaak geplaatst worden. Oh ja, had ik al gezegd dat ik een grote hekel aan verven heb?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR,

Dat ziet er weer gelikt uit,
maar je had het ook over ongewenste (menselijke) bezoekers is deze afsluiting daar tegen bestand?

Mvg, :)
 

WR1944

Oud hout
Dat zijn toch geen deuvels van beukenhout?

Wat is hier te zien, kopshout?

Bekijk bijlage 17903

Ik heb de zelfde frees gebruikt die ik ook toepaste op de paneeldeuren. Om het glas te kunnen plaatsen heb ik aan de achterkant het opstaande randje weg gehaald. Vandaar dat je een stukje kops hout ziet.

Die zwarte ronde "dingen" zijn de koppen van de monsterschroeven die ik er in geramd heb. Dat komt in de tijd dat ik nog leef niet meer los.

Wat betreft het uiterlijk en de afwerking van mijn producten maak ik verschil tussen functioneel/praktisch en mooi. Ik heb alleen het geimpregneerde hout gekocht en de rest was resthout waar ik een flinke stapel van heb en graag toepas om de berg te verminderen. Door de smalle sponning kon ik geen grotere scharnieren plaatsen en voor de afsluiting ga ik nog iets zwaarders verzinnen want die knipjes zitten er meer voor het idee.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor de toepassing voldoet het en het is lekker snel gemaakt (denk ik). Verduurzaamd met koperzouten als ik het goed begrepen heb. (een korte zoektocht op het web leverde mij op de eerste twee zoekpagina's geen negatieve verhalen) Wat mij opvalt is dat de kern nog in de balk zit. Hoewel ik diverse kozijnen en ramen in elkaar gezet en een enkele deur en raam gemaakt heb ben ik geen expert maar gevoelsmatig zou ik nooit een kozijn en of raam maken waar de kern er nog inzit. Heren timmermannen help deze voormalige ijzerboer eens met deze zienswijze.
 

WR1944

Oud hout
Bij veel constructiehout zie ik de kern er nog inzitten of de jaarringen suggereren een plank van net naast de kern. Ik vermoed dat dit hout kwa sterkte wel voldoet maar misschien wat gaat werken. Zoals gezegd is het geen kabinetwerk en het is in ieder geval een verbetering ten opzichte van de vorige situatie.
 

tuoh

Oud hout
Hout met het hart erin is weliswaar een kwartierse plank, maar is best toch te mijden voor de meeste toepassingen. Er zal altijd een ho(o)g(er) risico zijn op scheuren, en bij buitengebruik is het gevaar reëel dat het hart loskomt uit de plank. dit zie je regelmatig bij houten vlonders. Thermisch gemodificeerd hout is hier zeer gevoelig voor.

Het hout komt in elk geval van zeer snel gegroeide bomen aan de jaarringen te zien:D

Als het raampje regelmatig gaat nat regenen ziet het er niet goed uit voor die Beuken domino's, Door de toegepaste constructie is de voeg tussen stijl en onderblok heel gevoelig voor capillaire waterinfiltratie. Die Beuken domino's gaan dat water opnemen als een spons, met alle gevolgen van dien.

Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Met die schroeven erin is de functie van de domino's vervallen.
Zolang je het onderhoud door de jaren gewoon bijhoudt overleeft dit nieuwe kozijn je gemakkelijk.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je hebt kans dat de doorlopende stijl bij de onderdorpel, water gaat opzuigen van onderen.

Misschien insmeren met een kopshoutsealer, voordat je gaat gronden?

Omdat je nogal een diepe negge hebt, zou ik zelf dit nog iets opsmeren om daar een betere water afloop te krijgen.
Wel een ongebruikelijke manier, maar ik zou eerst het kozijn afkitten buiten om, en dan pas de smeerlaag doen, om optrekkend vocht te voorkomen.

Zet je de onderstijl nog op lood of DPC?
 

WR1944

Oud hout
Na het schilderen klem ik het geheel met shims in de opening. Ik zorg dat het hout vrij blijft van het beton. Dan schuim ik de ruimte gedeeltelijk vol, verwijder de shims als het schuim hard is en schuim de rest vol. Aan de voorkant werk ik het pleisterwerk bij en voorzie de overgang van cement naar hout van een kitrand.
Het raam zit vrij diep in de muur en er is ook nog een overhangend dak van de front porch. Alleen als de wind de regen op de voorkant van het huis blaast is er een kleine kans van regeninslag. M'n vrouw woont nu bijna 40 jaar in dit huis en toen zat dat raam er al in. Ik denk dat dit raam me met gemak overleeft.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor de toepassing voldoet het en het is lekker snel gemaakt (denk ik). Verduurzaamd met koperzouten als ik het goed begrepen heb.
Kleine verbetering: metallisch koper ('micronized copper') en tebuconazole. Beiden met fungicide werking. Het koper zal langzaam in regenwater oplossen en uitlogen. Je zou derhalve denken dat het de bedoeling is om het hout onbehandeld te verwerken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.