Makita invalzaag op Festool rail

WR1944

Oud hout
Het onderwerp is hoogstwaarschijnlijk al eens eerder aan bod geweest maar het zoeken via de zoek-optie is erg moeizaam. Daarom stel ik de vraag misschien ten overvloede.

Ik heb m'n Festool TS55 in de CMS-tafel ingebouwd. Maar zo nu en dan heb ik behoefte aan een cirkelzaag die ik op een rail kan gebruiken. Ik heb een MFT/3 tafel waar ik de TS55 vroeger op gebruikte maar ik wil niet steeds de zaag in- en uitbouwen. Dus is een tweede invalzaag gewenst. Deze zaag dient wel soepel op de aanwezige linealen te kunnen lopen. Nu is een tweede TS55 misschien de meest voor de hand liggende oplossing maar als ik $615 uitzet tegen $339 voor een Makita SP6000J dan gaat m'n geloof in Festool toch wel wankelen. Niet voor wat betreft de kwaliteit maar de prijs.
Ik had redelijk positieve berichten over de Makita gehoord en mijn ervaring met Makita in het algemeen is goed te noemen. En ik verwacht ook niet die superkwaliteit van een Makita als van een Festool dus voor mij zou een Makita goed voldoen. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik de bestaande Festool rails kan gebruiken. Voor zover ik me kan herinneren zou de Makita probleemloos op de Festool rails passen maar dat had ik graag bevestigd gezien door de dames/heren ervaringsdeskundigen.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb een 800 rail van Festool (ooit bij een OF1010 gekocht) en heb de SP6000j overlaatst gekocht. Die gaan perfect samen! Gewoon de railgeleiding (de 2 draaiknoppen op de zijkant) wat lossen en voila.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Yups, ik werk ook met een Makita zaag op Festool rails; werkt prima.
Een verschil tussen de Makita en de Festool rails is dat er aan de Makita rail een extra randje zit, aan de zaag zit een schuifje dat er voor zorgt dat de zaag niet omvalt als je hem onder een hoek zet. Dat gaat op de Festool rails niet werken.
Maar verder geen enkel probleem; ik vind de Makita zaag overigens ook een prima ding.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Sluit ik me volledig bij aan. De Makita invalzaag is een prima ding en de anti-kantel functie is nog handig ook bij verstek zagen. De zaag past prima op de Festoolrails, alleen de anti-kantel functie zal dus niet werken.
 

WR1944

Oud hout
Dan was m'n geheugen gelukkig toch niet zo slecht. Ik ga gelijk de Makita bestellen. Een losse zaag is toch wel handig, vooral als je platen gaat opdelen. Dat deed ik of met de hand of met de decoupeerzaag maar wel met een marge. Nu kan ik het gelijk strak op maat zagen.

Bedankt voor de bevestiging.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zie op de makita website dat de lineaal van 300cm een stuk goedkoper is dan de festool variant.
Nu is mijn vraag natuurlijk: past de festool zaag op de makita lineaal??
Prijs makita lineaal: 202 euro incl.
Prijs festool lineaal: 298 euro incl.
Das toch een verschil van bijna 100 eurietjes :)
Ik zou het eventueel ook met een lineaal van 270cm kunnen doen :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kijk: de Sweden zijn lekker pragmatisch, kan natuurlijk, met en daarvoor geschikt zaagblad, de lip ook op de tafelzaag afzagen :)
Bedankt voor de tip Rhynix.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zaag al tijden met de ts 55 op een 3 m Makita rail, bij mijn zaag hoefde ik niks aan die rail te doen, mijn ts 55 is niet het nieuwste type maar ik denk niet dat daar verschil in zit. Mooi laten zitten die lip, mocht je ooit een Makita kopen.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Volgens mij... maar ik kan me vergissen.... wordt in de aangehaalde links alleen gesproken over het feit dat een bovenfrees van Festool niet op de rails van Makita past. Er wordt nergens gezegd dat de invalzaag van Festool niet past. Ik meen mij te herinneren dat ik al eens iemand heb zien zagen met een Festool invalzaag i.c.m. Makita rails. Zeker gezien het prijsverschil tussen de beide rails zou ik zeker overwegen om de Makita variant te pakken.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Volgens mij heb je gelijk, Imco, door het extra randje aan de "ribbel" op de Makita rail kan je die ribbel zo niet gebruiken als geleider voor de (Festool) bovenfrees.

@Wupsie, nee, ik kan de zaag op elke willekeurige plek op de rail plaatsen, dat randje zit niet in de weg, volgens mij kan je bij de Makita invalzaag "iets" aan de zool uitschuiven wat onder het extra randje gaat, zodat de zaag bij verstekzagen niet kantelt.
Kijk maar eens bij je eigen invalzaag, onderin de zool van de zaag zit een groef die over de ribbel vd rail loopt. Op de rail zitten 2 ribbels, de ene aan de buitenkant gebruik je niet voor de invalzaag en de zaag raakt hem ook niet, bij de Makita rail zit aan deze ribbel een extra randje.
 
Laatst bewerkt:

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Denk er wel om, als je een festool gewent bent is een makita toch net iets minder precies.
Heb zelf ook een festool en heb laatst bij een uit het dorp met een makita gezaagd. Dan merk je toch echt verschil, het grootste nadeel vond ik de kap voor het zaagblad, deze is bij makita opener. Hierdoor komt er meer stof bij de zaag langs. Verder vond ik het instellen op diepte wat lastiger.

als ik nog een zou kopen wordt het zeker weer een festool, zonder twijfel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.