vragen over glaslatten plaatsen

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ga over enkele weken bij een kennis van mij zijn kozijnen repareren waar nodig en daarna schuren en schilderen.
nu heb ik nog een aantal vragen m.b.t. de glaslatten, een groot aantal daarvan zijn verrot en ga ik daarom vervangen.
ik ben van plan als volgt te werk te gaan:
1. oude glaslatten verwijderen
2. nieuwe glaslatten op maat maken
3. beglazingsband op de glaslatten plakken
4. de glaslatten vast tacken
5. afkitten

welke kit kan ik het beste gebruiken om af te kitten?

ik kan een compressor lenen om de glaslatten vast te zetten maar welke tacker is hier het beste geschikt voor?
(het liefst een tacker van ecotools want die zijn lekker goedkoop en zovaak zal ik hem niet gebruiken.)

ben ik in mijn stappen plan nog dingen vergeten?

alvast bedankt.

Paulo
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik zou iig RVS nemen. Ik heb een tacker van ecotools (7902), en die werkt niet altijd goed. Soms schiet hij er 2 (en heel soms 3) in, meestal komt dat als je niet genoeg tegendruk geeft, dan stuitert ie als het ware. Een MS-Polymeer kit is prima dacht ik, ik gebruik de Hybri-seal (ook van ecotools). Verder is het gebruikelijk de onderste glaslatten niet in verstek te zagen maar ruimte te laten en het af te kitten, en een voorziening treffen om vocht (condens) wat in de sponning kan komen weg te kunnen laten lopen (dmv ventilerende glaslat of een gaatje in de onderkant). Ook van die plastic stelblokjes zijn handig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Vergeet niet zwaluw finisher erbij te gebruiken. Ook al staat er droog afmesbaar met dit spul gaat het prima. Wel de finisher verwijderen met water voor het schilderen. Neem een kit die siliconen vrij is. Veel makkelijker overschilderbaar.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
bedankt voor de reacties, ik zal dan zeker RVS brads gebruiken

@maartenb je zegt dat jouw tacker soms 2 of zelf 3 brads tegelijk schiet maar komt dit vaak voor of is dit heel soms?

@Wim Kluck een dreft/water sopje werkt toch ook? of werk zwaluw finisher toch een stuk makkelijker?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Dreft is siliconen en dat is iets wat je niet wilt!
Rvs koploos spijkertje gaat ook prima,wel even voorboren in glaslat.Scheelt weer de aanschaf van een tacker lijkt mij..
Den Braven is een prima merk,en met finisher werkt een stuk fijner.Licht schuin afmessen en als je gaat schilderen zorg dat je met de verf volledig over de kit heen gaat.

Vergeet trouwens niet het glasband ook in de sponning van je kozijn te plakken,en zorg dat het glas met beiden ruiten(met dubbel glas) goed op het uitvulplaatje staat.
Succes!
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@RPposdijk oke zwaluw finisher dus. en zo een tacker kost 4 tientjes en als ik hem eenmaal heb zal ik hem wel vaker gaan gebruiken.
ik wil het raam laten staan. dus één voor één een glaslat losmaken en vervangen en dan door naar de volgende zodat de ruit kan blijven staan.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Dat er 3 uitkomen is nog maar 1x gebeurt (totaal zo'n 200-400x geschoten gok ik), aantal keer dat er twee uit kwamen is mssn een stuk of 10x (best vaak dus). Probleem is dan ook dat ie ze dan niet onder het oppervlak schiet, en probeer ze er dan maar weer in te krijgen. Ik weet niet of het normaal is dat een tacker er 2 achter elkaar in schiet als hij een beetje 'stuitert', maar irritant is het zeker.
Voorboren en gewoon een spijkertje gebruiken is mssn veiliger, geen kans dat de spijker afwijkt en je glas raakt. Voor de veiligheid een stukje karton tegen het raam houden als je de spijkers er in slaat kan ik wel aanraden, de laatste ruit die ik heb gezet heb ik met de hamer geraakt, maar hij bleef gelukkig heel.
En als de glaslatten rot zijn, zal ik voor de zekerheid wat 2 componenten houtrotvuller meenemen, je weet maar nooit wat je tegen komt :) (ook bij ecotools voor een vriendelijke prijs te krijgen)

Hier staat trouwens ook wat info: http://desnor.home.xs4all.nl/beglazing/glas/ff. plaatsen isolerende beglazing..htm
Wat ook belangrijk is, is als de onderdorpel schuin is, dat er een wigvormig steunblokje wordt gebruikt, maar als je het glas laat zitten dan heb je daar weinig mee te maken (wellicht controleren).
Hieronder staat wat ik met de onderkant bedoel:
aansluiting%20glaslatten.gif

De onderste lat heb ik links en rechts ook 4mm korter genomen. Deze 4mm 'kieren' kan je dan dichten met kit (wel opletten dat je je sponning niet volspuit), zodat het hout rustig kan bewegen en de kit makkelijk de beweging op kan vangen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je de glaslatten voorboord, dan wel spijkers met een kop pakken, anders zit de lat niet vast.
Ik gebruik rvs of koper spijkers met een bolle kop. Als de latten hard zijn, dan boor ik ze voor, anders niet. Het spijkert wel makkelijk, zeker als je dit niet vaak doet.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
oke bedankt voor de info!
hmmm nog ff kijken of ik het dan niet toch met de hand ga doen inderdaad.
die houtrotvuller heb ik op andere plekken ook nodig dus die neem ik mee, bedankt voor de tip.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Zorg dat je geventileerde onderlatten gebruikt. Al moet ik 1 ruit plaatsen dan pak ik eigenlijk altijd de compressor erbij. De kans op mis en op de ruit slaan is mij te groot. ( of mjn fijne motoriek is niet goed genoeg ;))
Een tacker en compressor is altijd makkelijk.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb een Senco tacker waar de spijkers onder een hoek staan en een goedkope merkloze waar de spijkers recht staan.
De Senco is kwalitatief beter, lekt minder lucht als hij in in rust is en je kan er alle onderdelen voor krijgen maar voor sporadisch gebruik kan je net zo goed een goedkope tacker kopen.
De goedkope tacker koste nog geen € 40,00 de Senco heb ik van mijn schoonvader overgenomen toen hij stopte met werken en ik weet niet wat die gekost heeft.

Als je een tacker koopt let dan wel op dat je zowel nieten als nagels kan gebruiken en dat er spijkers van 50mm in kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.