Welke klauwen zijn het meest functioneel? (klauwplaat keuze)

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Welke bekken zijn het meest functioneel? (klauwplaat keuze)

Er zijn vele verschillende chucks voor houtdraaien op de markt, en daarbij ook een enorme keuze in de verschillende bekken voor de klauwplaat. maar welke bekken gebruik je nou echt? ik probeer mezelf geld te besparen en gelijk de goede bekken te kopen. Meeste klauwplaten zitten standaard geleverd met "dovetail jaws" maar welke bekken voegen daarnaast echt iets toe? wissel je vaak van bekken als je gaat draaien? Is het uberhaupt wel handig om een heleboel bekken te kopen als je die niet gebruikt? Het draaiwerk wat ik doe is vaak kleinschalig, maar ik wil in de toekomst wel schalen of grotere projecten kunnen draaien. Hierbij zou een "longworth" chuck of "jumbo/cole jaws" erg praktisch zijn, maar die zijn behoorlijk prijzig.

Ik heb de keuze om een goedkope chuck te kopen met veel bekken, of een goede dure chuck met 1 set bekken (dan kan ik later wel uitbreiden).

mijn laatste 3 topics waren allemaal vragen :p, ik hoop dat ik nu eindelijk een knoop door kan hakken....

Overwogen klauwplaten:
Axminster Clubman sk80 en sk100
Teknatool Nova G3 en supernova
Hurricane Htc100 en 125
PSI barracuda
Hbm ck 3.5 - 4k

(bijgewerkt, lijst staat op volgorde)
 
Laatst bewerkt:
Douwe,
Ik gebruik al jaren de chuck Multistar Titan ( zie http://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/artikel2.php?r=4&hg_id=61&g=177 ) met alle daarbij behorende klauwen.
In mijn praktijk veelal klein tot groot werk blijk ik ze allemaal nodig te hebben.
Het voordeel van de Multistar Titan is dat er geen uitstekende delen aan zitten waar je je handen aan open kan halen.
Ik ben met deze spankop en bijbehorende bekken zeer tevreden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik de axminster en heb veel bekken. De meeste gebruik ik. Wat ik nog wil hebben is een bek waar ik penblanks in kan boren. Let bij gebruik van de zwaluwstaartbekken goed op de hoek. Ook moet je de bekken niet te wijd opzetten om te klemmen je hebt dan heel weinig klemoppervlak.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik gebruik de axminster en heb veel bekken. De meeste gebruik ik. Wat ik nog wil hebben is een bek waar ik penblanks in kan boren. Let bij gebruik van de zwaluwstaartbekken goed op de hoek. Ook moet je de bekken niet te wijd opzetten om te klemmen je hebt dan heel weinig klemoppervlak.

Wat bedoel je precies met de hoek van de zwaluwstaart?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een SuperNova op mijn 1624-44, met de standaardbekken en de 25 mm bekken. Die 25 mm bekken heb ik er geloof ik 1 keer opgezet. Ik doe bijna alles met de standaardbekken, inclusief (meestal) er een stebcenter inklemmen om tussen de centers te draaien. Zo'n stebcenter is vooral heel handig omdat dat het wisselen tussen centerdraaien en gebruik van de chuck (voor bijvoorbeeld ijldraaien) heel eenvoudig maakt.

Wat ik naast die standaardbekken WEL regelmatig gebruik is een setje (mini) Cole jaws, om de bodem van schalen af te werken. Ik vind het ombouwen echter vervelend - ik overweeg dan ook al een tijdje om speciaal voor die Cole Jaws een aparte chuck body te kopen...
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Axminster maakt goede Chuck. De onderdelen zijn overal te koop.
De Nova g3 schijnt iets preciezer zijn (maar dat kan ik niet bevestigen)
Hbm heb ik geen ervaring mee... Echter heb ik het niet zo op spullen van Hbm.
Heb je een tweedehands bek overwogen? Af en toe komen ze voorbij op mp.

Mijn advies is om even door te sparen en een set compleet met bekken te kopen. Ik gebruik vrijwel elke set bekken die ik heb. (5 verschillende soorten) tecknatool verkoopt die geloof ik met opbergdoos.

Over het wisselen van bekken. Ik doe het wel, maar liever niet. Voor de meest voorkomende bekken heb ik elk een Chuck. Dat gaat veel sneller
Een alternatief is de bekken te wisselen compleet met voeten. Op die manier hoef je niet steeds de inbus boutjes los te draaien en weer vast te maken. Met mijn klauwplaten gaat dit echter zeer moeizaam. En maak ik vaak fouten met de volgorde waardoor de klauwen niet gelijktijdig sluiten. Daarbij kost het relatief veel geld om voor elk setje bekken losse voeten te kopen.

Longworth Chuck gebruik ik vrijwel nooit... Het kost erg veel tijd om in te stellen en die van mij zijn net te klein om de meeste van m'n werkstukken in te klemmen.

Eventueel heb ik nog een aantal sets bekken bekken voor een axminster Chuck. Ik heb een aantal dubbele sets namelijk.
Ook heb ik een oneway syronghold m33,5 Chuck met bekken maar dat zal een beetje boven je buget liggen denk ik.
Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Douwe,
Ik gebruik al jaren de chuck Multistar Titan

Hallo jan, 200 euro voor de basis van de chuck zonder klauwen zit boven mijn budget. De klauw ziet er inderdaad wel erg kwalitatief uit, kan me voorstellen dat je er met tevredenheid mee kunt werken.

.... Hbm heb ik geen ervaring mee... Echter heb ik het niet zo op spullen van Hbm.....
Heb je een tweedehands bek overwogen? Af en toe komen ze voorbij op mp.
Longworth Chuck gebruik ik vrijwel nooit... Het kost erg veel tijd om in te stellen....

Eventueel heb ik nog een aantal sets bekken bekken voor een axminster Chuck. Ik heb een aantal dubbele sets namelijk.
Ook heb ik een oneway syronghold m33,5 Chuck met bekken maar dat zal een beetje boven je buget liggen denk ik.
Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb

Ik heb zelf ook een hekel aan gereedschap van matige kwaliteit (maar ik weet niet of hbm ook in dat rijtje valt). Ik zit al een tijdje op marktplaats te kijken, maar ik ben ze tot nu toe alleen nog tegengekomen met de draaibank erbij.... (en ik heb hier nog 3 draaibanken staan die eerst verkocht moeten worden)

Ik denk dat je jumbo/cole jaws bedoelt? een longworth stelt zichzelf in doordat de groeven in de chuck een spiraal vormen.

Ik stuur je even een pb, kunnen we het e.e.a. bespreken
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dag Douwe,

Ik werk al een poosje met een chuck van HBM en die bevalt uitstekend. Je kan dat ding wel een keer van me lenen, ik ga begin augustus drie weken op vakantie en mag mijn draaibank niet meenemen van mijn vrouw :mad:, dus als je hem in die periode wil hebben kan dat. Laat maar weten, ik heb ook geen idee waar je woont, misschien is het wel te ver?

Groet, Rob.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Dag Douwe,

Ik werk al een poosje met een chuck van HBM en die bevalt uitstekend. Je kan dat ding wel een keer van me lenen, ik ga begin augustus drie weken op vakantie en mag mijn draaibank niet meenemen van mijn vrouw :mad:, dus als je hem in die periode wil hebben kan dat. Laat maar weten, ik heb ook geen idee waar je woont, misschien is het wel te ver?

Groet, Rob.

Hallo rob, Ik zou wel een keer langs kunnen komen, ben altijd bang dat ik iets stuk maak als ik iets leen (ook al ben ik altijd voorzichtig). De hbm klauw heeft wel veel sets bekken met van die groeven erin, ik zou wel willen testen hoe die zich verhouden tov de zwaluwstaart bekken (en wat voor afdruk ze op het werkstuk achterlaten).
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je kan wachten tot eind juli ben je van harte welkom. Laat maar weten wanneer je kan, dan stuur ik je via PB mijn adres. En je moet al heel raar doen wil je die chuck stuk krijgen, daar ben ik niet zo bang voor. Maar, als je dat liever doet, kan je hier ook wel een paar uur werken met dat ding op mijn bankje (kleine HBM 450) Als het goed is heb ik zo tegen eind juli mijn nieuwe werkplaatsje ingericht, dan heb ik de ruimte voor je.

Groet, Rob.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Douwe,

Ik werk al een poosje met een chuck van HBM en die bevalt uitstekend. Je kan dat ding wel een keer van me lenen, ik ga begin augustus drie weken op vakantie en mag mijn draaibank niet meenemen van mijn vrouw :mad:, dus als je hem in die periode wil hebben kan dat. Laat maar weten, ik heb ook geen idee waar je woont, misschien is het wel te ver?

Groet, Rob.

Ok het klinkt alsof ik de klauwplaten van HBM een keer in actie moet zien.
Ik heb slechte ervaring met wat andere machines van HBM, vandaar dat ik niet zo'n fan ben.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
--- "vraag al beantwoord door een ervaren metaalbewerker" ---

Zoals het nu lijkt ben ik (een tikkie onverwachts) voorzien van een nieuwe klauwplaatset, ik wil jullie allen bedanken voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.