Nieuw en vragen over het ontwerp (nachtkast)

Thijsst

Nieuw lid
15 jun 2014
9
0
Hengelo (OV)
Dag allemaal,

Al een tijd lang heb ik zin om voor het eerst met hout aan de slag te gaan. Als eerste project wil ik graag een nachtkastje maken uit Twents eiken en heb het ontwerp nu klaar, maar er resten me een paar vragen.

Zie bijgevoegde PDF voor de tekening met maten. De lade ontbreekt nog, maar de dragers van de lade evenals de voorkant van de lade met greep zijn wel getekend. Daarnaast is het voor mij nog onbekend welke breedte plank ik neem, wel wil ik de planken 20mm dik hebben. Ik moet nog kijken bij de houtzagerij wat het handigst is en beschikbaar is.

Het blad (part 1) bovenop wordt gemaakt uit meerdere planken (kopmaat 20x??x370) en onderling verlijmd incl. domino's. De vraag die ik hierbij heb is; hoe zorg ik ervoor dat ik aan de bovenkant een glad en naadloos paneel krijg. Schuren of schaven. Schuren is voor mij de makkelijkste oplossing, maar hoe zit het met behoud van hout structuur?

Daarnaast een vraag over het verlijmen? Part 3,7 en 8 worden met domino's en lijm verbonden, maar part 2,5 en 6 wil ik alleen verlijmen? Mijn vraag is dit sterk genoeg en moet ik D3 lijm gebruiken of een PU constructielijm??


Alvast bedankt,

Thijs

PS. weet niet of dit draadje op de juiste plek op het forum is geplaats;-)
 

Bijlagen

  • NACHTKAST_PROJECT1.PDF
    1.017 KB · Weergaven: 307
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voor binnen meubels zou ik geen PU bruislijm nemen. En even over de lade, wellicht wil je die doen met een vorm van zwaluwstaarten. Dan kan het laatje niet uit elkaar getrokken worden met de duur van de tijd.
 

Thijsst

Nieuw lid
15 jun 2014
9
0
Hengelo (OV)
De lade wil ik ook met festool domino doen. Zwaluwstaart frezen is voor mij geen optie en nauwkeurig uithakken te hoog gegrepen.

Okay goede bison d3 lijm zal het dan wel goed doen. Maar de poten worden eigenlijk alleen verlijmd, zal dat genoeg zijn?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hallo, "sterk genoeg"? Het is een nachtkastje he. Zo'n ding staat en krijgt nauwelijks belasting behalve een glas water, een wekker en misschien een bijbel. Je hebt aan alle kanten inkepingen die het grootste deel van de kracht al opnemen. Gewone houtlijm is goed genoeg hoor.
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Hoi Thijs,

Ziet er leuk uit!

Houtlijm is, eenmaal uitgedroogd, sterker dan het hout er rond dus daar moet je niet te veel schrik van hebben. De dominos die je in dit project gaat gebruiken zijn nuttig om alles op hun plaats te houden bij het verlijmen maar zijn niet nodig als extra stevigheid. Voor de zijkanten (nr 3 enz.) kan je evengoed met een tong en groef verbinding werken met datzelfde doel.

Veel geluk ermee!

Tom
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De lade wil ik ook met festool domino doen. Zwaluwstaart frezen is voor mij geen optie en nauwkeurig uithakken te hoog gegrepen.

Okay goede bison d3 lijm zal het dan wel goed doen. Maar de poten worden eigenlijk alleen verlijmd, zal dat genoeg zijn?

Zorg dan dat de domino's dwars op de trekrichting geplaatst worden en niet in lijn met de trekrichting.
 

Thijsst

Nieuw lid
15 jun 2014
9
0
Hengelo (OV)
Het duurde een tijd, maar het nachtkastje is klaar. Redelijk gelukt (al zeg ik het zelf) en heel veel geleerd. Wat is wel een slimme constructie en wat is niet slim.

Eikenhouten nachtkastje als laatste stap twee maal gebeitst met rustiek eiken beits van cetabever. Een RVS handgreep voor de lade.

Minpunten:
-Lade heeft een te strakke passing:p , maar gaat steeds makkelijker open en dicht
Aanschouw de foto's
DSC_0201.jpgDSC_0229.jpgDSC_0248.jpgDSC_0250.jpgDSC_0259.jpgDSC_0263.jpg
 

Ward

Nieuw lid
12 jan 2014
8
0
Mooi werk!
welk tekenprogramma/software heb je gebruikt voor de PDF in je eerste bericht?
grtz
ward
 

Thijsst

Nieuw lid
15 jun 2014
9
0
Hengelo (OV)
Inderdaad solidworks. Doordat ik werktuigbouwkunde studeer, heb ik de beschikking over een studenten versie van het programma. Mocht je zo'n programma willen kopen, reken dan op 4000 euro. Echter zijn oudere versies ook illegaal te downloaden (weet niet of ik dat hier mag verkondigen:p)
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Mooi werk hoor, daar kun je trots op zijn! Ik kan het ontwerp erg waarderen.
Maak je al jaren meubels of was dit een vrij nieuw avontuur?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.