Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Cool Nieuw en vragen over het ontwerp (nachtkast)

Dag allemaal,

Al een tijd lang heb ik zin om voor het eerst met hout aan de slag te gaan. Als eerste project wil ik graag een nachtkastje maken uit Twents eiken en heb het ontwerp nu klaar, maar er resten me een paar vragen.

Zie bijgevoegde PDF voor de tekening met maten. De lade ontbreekt nog, maar de dragers van de lade evenals de voorkant van de lade met greep zijn wel getekend. Daarnaast is het voor mij nog onbekend welke breedte plank ik neem, wel wil ik de planken 20mm dik hebben. Ik moet nog kijken bij de houtzagerij wat het handigst is en beschikbaar is.

Het blad (part 1) bovenop wordt gemaakt uit meerdere planken (kopmaat 20x??x370) en onderling verlijmd incl. domino's. De vraag die ik hierbij heb is; hoe zorg ik ervoor dat ik aan de bovenkant een glad en naadloos paneel krijg. Schuren of schaven. Schuren is voor mij de makkelijkste oplossing, maar hoe zit het met behoud van hout structuur?

Daarnaast een vraag over het verlijmen? Part 3,7 en 8 worden met domino's en lijm verbonden, maar part 2,5 en 6 wil ik alleen verlijmen? Mijn vraag is dit sterk genoeg en moet ik D3 lijm gebruiken of een PU constructielijm??

Alvast bedankt,

Thijs

PS. weet niet of dit draadje op de juiste plek op het forum is geplaats;-)
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Thijsst; 24-06-14 om 21:07.

Voor binnen meubels zou ik geen PU bruislijm nemen. En even over de lade, wellicht wil je die doen met een vorm van zwaluwstaarten. Dan kan het laatje niet uit elkaar getrokken worden met de duur van de tijd.

De lade wil ik ook met festool domino doen. Zwaluwstaart frezen is voor mij geen optie en nauwkeurig uithakken te hoog gegrepen.

Okay goede bison d3 lijm zal het dan wel goed doen. Maar de poten worden eigenlijk alleen verlijmd, zal dat genoeg zijn?

Hallo, "sterk genoeg"? Het is een nachtkastje he. Zo'n ding staat en krijgt nauwelijks belasting behalve een glas water, een wekker en misschien een bijbel. Je hebt aan alle kanten inkepingen die het grootste deel van de kracht al opnemen. Gewone houtlijm is goed genoeg hoor.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Leuk kastje! Je kan bij Rick het hout alvast op dikte laten vandiktebanken, dan is simpel schuren Voldoende

Wie is Rick:P ??

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Dat ben ik
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Verhip, Rick, jij hier?

"I may be left handed but I am always right"

Hoi Thijs,

Ziet er leuk uit!

Houtlijm is, eenmaal uitgedroogd, sterker dan het hout er rond dus daar moet je niet te veel schrik van hebben. De dominos die je in dit project gaat gebruiken zijn nuttig om alles op hun plaats te houden bij het verlijmen maar zijn niet nodig als extra stevigheid. Voor de zijkanten (nr 3 enz.) kan je evengoed met een tong en groef verbinding werken met datzelfde doel.

Veel geluk ermee!

Tom

okay, hout is besteld. We gaan het meemaken:P

Forum Rechten