vandikte + schaaf of combi?

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik bezit momenteel over een goedkope vlak-vandiktebankje van Powerplus:
getimage.ashx

Ik ben hier totaal niet tevreden over en ben op zoek naar een goede en degelijke vlak-vandiktebank met een prijs van rond de €1000.

Nu heb ik 2 mogelijkheden: of ik koop mezelf een HBM200 (http://www.hbm-machines.com/product...n-vandiktebanken/hbm-200-vlak-en-vandiktebank), wat een combinatie van een vlakschaaf en vandikte bank is. Een 25cm schaafbreedte is voor mij voldoende. Prijs hiervan geleverd kost mij 990 euro, incl. levering.

Een 2de mogelijkheid voor mij bestaat uit een aparte vandiktebank en aparte vlakschaaf.
Voor een vandiktebank zou ik gaan voor de Jet JWP-12 van 400 euro:
jetjwp12_890.jpg

En een vlakbank van ongeveer 600 euro. Alleen kan ik bijna nergens vlakbanken vinden (zelfs HBM heeft er geen)

Voordeel zou nochtans zijn dat ik met de vandiktebank ook 30cm kan schaven met een krachtige motor, en het toch goedkoper uitkomt.
Ik zou ook over 2 machines beschikken, dus minder afstellen en omschakelen.

Heeft iemand een idee waar ik een degelijke vlakbank kan vinden voor ong. 600 euro zodat ik een vergelijking kan maken in mijn keuze?

Alvast bedankt, Rhy.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Op marktplaats staan regelmatig ouderwetse degelijke gietijzeren vlakbankjes. deze kosten in het algemeen niet meer dan een paar honderd euro. Ook kity heeft een mooi vlakbankje.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werk met een soortgelijke schaaf -vandiktebank (Makita 2012 NB) en ben daar uiterst tevreden over. Een vlakbank tot op heden niet gemist.

Planken of balken die scheluw zijn of onregelmatigheden vertonen bewerkt ik met de handschaaf aan een kant zodat ze vlak over de vandiktebank schuiven. Is niet al teveel werk en de resultaten zijn prima.

Maak je productie en speelt ruimte geen rol dan is een goede vlak vandiktebank de beste keuze.

Zelf ook naar diverse vlak vandikte bankjes gekeken in de prijsklasse tot 600 euro maar die konden me niet overtuigen.

Wat je ook koopt schaf een merk aan waar goede service wordt gegeven en bij een leverancier die zich inspant voor de klant. Tweemaal gehad dat er manco's waren aan nieuwe apparaten en 100% tot tevredenheid opgelost.
 
Laatst bewerkt:

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Mooi topic! Zat met zelfde vragen/budget! :) toeval!
@rhynixWaar zou je die Jet aankopen? Bij vdhbv? Of merlier?

@chevyWaar kan je nog kity krijgen?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mooi topic! Zat met zelfde vragen/budget! :) toeval!
@rhynixWaar zou je die Jet aankopen? Bij vdhbv? Of merlier?

Merlier vraagt er 400 euro voor. Ik weet niet of vdhbv goedkoper zou zijn.

Ik zou heel graag de jet JPT-260-T willen, maar deze is met zijn 1600 euro excl verzending net iets van het goede teveel.
Daarbij zou ik met de vandiktebank breder kunnen schaven en mobieler zijn.

Laat je zeker niet verleiden door die goedkope vlak-vandiktebanken zoals ik heb gedaan met de powerplus.
Dat merk komt bij mij nooit meer in mijn atelier!
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Hélaas heb ik ook 'zoiets' maar van spero ... op zich vlakschaaft hij wel goed, maar vandikte is echt niet te doen. De rollers werken al niet meer enzo. De messen zijn wel in 1 2 3 zo bot als iets! Met zo'n vandiktebank zou ik al gered zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Er staat nu een minimax combi voor 450 op marktplaats. Ik nam aan gezien de machine die je nu hebt, dat je een machine zoekt voor hobby, die niet te veel ruimte in neemt. Voor een budget van 1000 euro zou ik een goede gebruikte combimachine kopen, van een gerenomeerd merk. Dan kunnen er standaard schaafmessen in, zonder sleufjes of gaatjes, dat scheelt nogal in de kosten. Wil je hem later weer verkopen, krijg je je geld weer terug. Goede gebruikte machines dalen niet veel in waarde.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Grappig... Wist niet dat de machine van een forumlid is.... Is nog een extra pluspunt.... Je weet waar hij vandaan komt en waarvoor hij zoal gebruikt is.

Niet als reclame, wel als oprecht advies bedoeld....

Ik denk dat de koper veel meer is met een dergelijke machine dan met de bovenvermelde JET en HBM toestanden... De Jet is in mijn ogen een machine die in de eerste plaats gebouwd is om draagbaar te zijn... Voor de schrijnwerker die op de werf op vandikte moet kunnen schaven. De HBM is een volwaardige vlak en vandiktebank voor hobbygebruik gebouwd naar oosterse normen... om zo weinig mogelijk te kosten.... Is op dit forum al heel wat over geschreven....

De tweedehands Rojek is een tsjechische machine die je kwalitatief kan vergelijken met Robland, hammer, de hobbyreeksen van SCM, Sicar..... Komt gezien de woonplaats van Rudy denk ik van bij BIMAC (de Limburgse docteronderneming van Lismont). Die hebben ook nog eens een goede technieker die je als hobbygebruiker tracht verder te helpen zonder ter plaatse te moeten komen (dure verplaatsingskosten...).

Als je voor een vergelijkbaar budget kan kiezen tussen een chinese low-budgetmachine of een degelijke westerse tweedehands zou ik het wel weten.... Rudy's machine heeft bovendien nog een langatboor (die je makkelijk kan verwijderen als hij in de weg zit)... En je kent de herkomst...

En om niet alleen reclame voor Rudy te maken... (ik ken hem trouwens niet behoudens een paar posts die ik van hem op het forum las) wil ik me aansluiten bij Chevy66: voor jouw budget vind je okkaziemachines die veel beter zijn dan degene die je zelf aanhaalde.... Voor prijzen rond de 500 euro vind je regelmatig gietijzeren mastodonten uit het verre verleden. Voor prijzen rond de 1000 à 1200 euro vind je regelmatig moderne vlak-vandiktebanken voor serieus hobby- of professioneel gebruik met een breedte van 30 cm... (je vind ze zowel op 220 als op 380 volt mocht dat laatste een probleem zijn...). Zie b.v. ook de robland die Benchworks een tijdje geleden verkocht... Vergelijkbare machine... Vergelijkbare prijs...


In elk geval vriendelijke groeten en veel succes met de beslissing...
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als ik die amerikanen hoor, dan zijn ze wel tevreden van JET, dus JET zie ik wel zitten.

Holzmann klinkt onbekend, en zien er ook amateuristisch uit (de kleuren toch vooral)

Jet heeft ook een goede vlak-vandiktebank waarbij je de 2 vlakbanken in 1 keer ophoog tilt om naar het vandikteschaven te gaan. Dat lijkt mij zelf interessanter dan bij Hammer omdat je je vlakbanken accuraat blijven tov elkaar.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Met de Jet-machine die je nu aanhaalt zit je wel in een iets andere prijsklasse dan je eerder aanhaalde.... Is ook een andere machine... Niet meer dat draagbare ding... Prijs komt aardig in de buurt van een nieuwe robland -rojek....

Hammer klapt ook in- en uitvoertafel gelijk omhoog. Bij Rojek ligt het eraan. Bij mijn machine klapt er niets omhoog. Je laat de vandiktetafel zakken en stopt de stofhoed in de vandiktemachine om vlak te schaven.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hammer klapt ook in- en uitvoertafel gelijk omhoog. .

Op alle filmpjes van hammer zie ik toch dat ze de 2 tafels apart moeten omhoog doen (de outfeed en de infeed van de vlakbenk hebben beide een hendel hiervoor)

Bij JET gaan ze beide met 1 hendel naar omhoog
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Twee hendels ontgrendelen, maar gaan samen open.




brt,

Komt gezien de woonplaats van Rudy denk ik van bij BIMAC (de Limburgse dochteronderneming van Lismont). Die hebben ook nog eens een goede technieker die je als hobbygebruiker tracht verder te helpen zonder ter plaatse te moeten komen (dure verplaatsingskosten...).

Klopt, technieker is een krak in zijn vak, en zelfs van op afstand.
Deze Rojek is een 5 serie (prijskaartje nieuw iets boven de 3mil)
Als ik nu vr iets anders zou gaan is het om een Hammer.
Grts,
Rudy
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Als ik iets opnieuw zou doen in dit prijssegment zou ik ook voor Hammer gaan... Echter om mijn bestaande machines door Hammer te vervangen vind ik onvoldoende als opwaardering.... Heb een tijdje geleden overwogen om mijn topie te vervangen door een Hammer, maar uiteindelijk besloten te wachten tot de tijd er rijp voor is (en een of andere reeks klussen het budget kan verantwoorden...) en voor een Felder te gaan....Vooral omwille van de wisselbare as. Mijn schaaf vervangen door een hammer zou in mijn ogen vooral een upgrade in gebruiksgemak zijn... Een echte upgrade zou langere tafels en twee snelheden inhouden....Wat mij bij zowel hammer als felder ook enorm aanstaat is dat alles op elkaar past: verlengtafel zaag kan je ook op al hun andere machines gebruiken etc. ... Het is een totaalconcept dat af is.... Verder (gebruiksgemak + het totaalplaatje) heeft de hammer in mijn ogen niet echt veel meer dan de Rojek...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.