schakelaar op freestafel tbv trito frees

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wil op mijn freestafel een schakelaar zetten om de frees aan en uit te kunnen zetten met een veiligheids schakelaar (null schakelaar heet dat geloof ik )
Nu heb ik er geen PIEP verstand van ....... heb begrepen dat mijn triton 2400 watt is dus begreep ik hieruit als mijn aanname juist is ---> 2400/240 = 10 ampere

De schakelaar bij de gereedschapleverancier heeft deze in het assortiment zitten met deze gegevens :
Schakelvermogen: 230 Volt, 13,5 A
Afmetingen: 129 x 138 x 71 mm
Afmetingen bevestiging: 68 x 68 mm
Nullastschakelaar: ja

prod1_7884.jpg


Volgens mij is deze wel geschikt of ....................
 

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Op zich hoeft 2400watt niet te betekenen dat hij 2400/230= ~10,4A gebruikt, maar kan het nog best meer zijn. Dit omdat motoren een inductief karakter hebben. Hierdoor lopen de stroom en spanning niet in fase (=gelijk). Een motor gebruikt het meeste stroom bij het aanzetten en omdat het een nullastschakelaar betreft zal deze voldoen. Een nullastschakelaar schakelt enkel op de nuldoorgang, dus wanneer er geen (of hele kleine) spanning over de polen staat.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Een nullastschakelaar schakelt enkel op de nuldoorgang, dus wanneer er geen (of hele kleine) spanning over de polen staat.

de nuldoorgang?

Een nullastschakelaar betekend niets meer dat hij alleen kan inschakelen als er spanning aanwezig is, en na een spanningsuitval niet automatish de machine weer in werking zet
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Rendew, een schakelaar geschikt voor 13,5 A zal wel goed gaan hoor, maar het is aan de krappe kant. Het wattage is hier inderdaad niet eenvoudig 230 maal het aantal amperes omdat stroom en spanning niet in fase zijn. (Wat dat precies in houdt, doet er nou even niet toe maar this zo:) en met genoemde konsekwentie).

Met vr. groet,,
klaas0639
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De vraag is eenvoudig het antwoord kennelijk niet :p
Het is alleen voor het schakeln van de frees meer niet .
Moet ik de bestelling wijzigen ja of nee
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Is al besteld !!!! :)

Had op de site ook een andere gezien maar deze moet je openschroeven en de bedrading zelf doen nu zal het voor de meeste wel lukken maar ik wil niet klooien met stroom anders ga ik naar de kl...... (PIEP) .
prod1_6789.jpg


En bij die andere ros je gewoon een stekker er in en klaar ! (althans dat was/is het idee)
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Is al besteld !!!! :)

Had op de site ook een andere gezien maar deze moet je openschroeven en de bedrading zelf doen nu zal het voor de meeste wel lukken maar ik wil niet klooien met stroom anders ga ik naar de kl...... (PIEP) .


image.tiff


Even een koekje van eigen deeg: gewoon doen en uh... filmpje !!!!!

(sorry, kon het gewoonweg niet laten :rolleyes:)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gaat niet gebeuren want die eerste is besteld en onderweg !!!
dus dat filmpie gaat effies niet door maar overigens dit is leed vermaak dus mag je ons vermaken met een filmpie --->halfuurtje vlakken en vandikten !!! Met tekst een uitleg vooral als dat ding draait .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zo heb net dat ding binnen gekregen goed verpakt bloknootje ,lampje , rekening en dat ding en verder zoeken naar enig uitleg ...tekening of zo eeuuh neee dus.


-Ga ervan uit ,maar weet niet of dat dit correct is, dat in het blauwe gedeelte waar een ingebouwde stekker zit (het mannetje) dat daar een verengsnoer aan moet die naar de wand contact doos moet om aldaar de 230 volt te krijgen.
- dan blijft het zwarte klepje over waar het vrouwtje inzit en nu denk ik dat daar de stekker in moet van de frees .

eeeuuuh is dat zo ????

En enig idee hoe ik dat kastje onder de tafel frees moet bevestigen ???

By The Way heb nooit gezegd en beweert dat ik handig ben he !!!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Uw aanname is correct! Verlengsnoer in het blauwe deel, apparaat in het zwarte. Bevestigen: ik ben een grote fan van klittenband, waardoor het mogelijk is om het ding op meerdere plaatsen te bevestigen. Klittenband lijmen met contactlijm (bison tix bv) en dan echt de volle wachttijd gebruiken voor de delen op elkaar geplaatst worden, gevolgd door ferm aanduwen of zelfs klemmen als de lijmplek het toelaat.

Succes!!

Groet, Rob.

PS: lampje? Geven ze wat weg bij Baptist?
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ja, een prachtig lampje! Ik heb er ook een sinds vorige week. Met een magneetje erin, lekker hebbeding.

Aanvulling mbt bevestigen (voor wie geen klittenband wil gebruiken): de gaatjes die je aan de bovenkant ziet in de hoeken, daar passen schroeven door! Klepje eerst verwijderen door de vier schroeven/boutjes los te halen, dan wijst de rest zich vanzelf, denk ik.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@kiefw00 het klinkt wel logisch dus je zal ongetwijfelt wel gelijk hebben !!!!
@Heckemann yep kreeg er dit lampje bij

lampjebaptist.JPG
Dat komt natuurlijk dat ik een ongelofelijke sympathieke vent ben ...toch :p
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vond overigens in het boekje het volgende van de frees

- triton TRA001 Eu 220-240 AC 50 HZ 9,1 A

Dus dan moet de schakelaar van 13,5 A wel genoeg zijn daar het boekje het heeft over 9,1 A of begrijp ik uit jullie antwoorden dat 1 en 1 niet altijd 2 is ;-)
Toch wel handig die boekjes bewaar ze wel altijd kijk er alleen (bijna)nooit in .
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
IMG_1962.jpgIMG_1963.jpg

Heb het met dubbelzijdig type aan de onderkant geplakt en het eventjes geklemd .

De schakeldoos heeft dus 2 aansluitingen onder een hoek van 90 graden en aangezien er onder het het tatafelblad ook nog een frame zit was dit voor nu de enige oplossing .
Mocht dit niet bevallen of het zooitje er afvallen dan kan ik nog altijd een klosje hout onder de tafel zetten en de schakelaar daar op zetten maar nu was het niet nodig het kastje open te schroeven :D

Heb geen idee hoe de dubbelzijdig tape zich gaat houden .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.