Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

schakelaar op freestafel tbv trito frees

Wil op mijn freestafel een schakelaar zetten om de frees aan en uit te kunnen zetten met een veiligheids schakelaar (null schakelaar heet dat geloof ik )
    Nu heb ik er geen PIEP verstand van ....... heb begrepen dat mijn triton 2400 watt is dus begreep ik hieruit als mijn aanname juist is ---> 2400/240 = 10 ampere

De schakelaar bij de gereedschapleverancier heeft deze in het assortiment zitten met deze gegevens :
    Schakelvermogen: 230 Volt, 13,5 A
    Afmetingen: 129 x 138 x 71 mm
    Afmetingen bevestiging: 68 x 68 mm
    Nullastschakelaar: ja

Volgens mij is deze wel geschikt of ....................

Ja, geschikt. Deze schakelaar heb ik ook op mijn freestafel gebruikt. Niet goedkoop, maar een prima ding.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Op zich hoeft 2400watt niet te betekenen dat hij 2400/230= ~10,4A gebruikt, maar kan het nog best meer zijn. Dit omdat motoren een inductief karakter hebben. Hierdoor lopen de stroom en spanning niet in fase (=gelijk). Een motor gebruikt het meeste stroom bij het aanzetten en omdat het een nullastschakelaar betreft zal deze voldoen. Een nullastschakelaar schakelt enkel op de nuldoorgang, dus wanneer er geen (of hele kleine) spanning over de polen staat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haashaashaas Bekijk Berichten
    Een nullastschakelaar schakelt enkel op de nuldoorgang, dus wanneer er geen (of hele kleine) spanning over de polen staat.
    de nuldoorgang?

Een nullastschakelaar betekend niets meer dat hij alleen kan inschakelen als er spanning aanwezig is, en na een spanningsuitval niet automatish de machine weer in werking zet

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Rendew, een schakelaar geschikt voor 13,5 A zal wel goed gaan hoor, maar het is aan de krappe kant. Het wattage is hier inderdaad niet eenvoudig 230 maal het aantal amperes omdat stroom en spanning niet in fase zijn. (Wat dat precies in houdt, doet er nou even niet toe maar this zo:-) en met genoemde konsekwentie).

Met vr. groet,,
    klaas0639

De vraag is eenvoudig het antwoord kennelijk niet
    Het is alleen voor het schakeln van de frees meer niet .
    Moet ik de bestelling wijzigen ja of nee

Deze kan je gewoon bestellen.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Is al besteld !!!!

Had op de site ook een andere gezien maar deze moet je openschroeven en de bedrading zelf doen nu zal het voor de meeste wel lukken maar ik wil niet klooien met stroom anders ga ik naar de kl...... (PIEP) .

En bij die andere ros je gewoon een stekker er in en klaar ! (althans dat was/is het idee)

[QUOTE=rendew;113881]Is al besteld !!!!

Had op de site ook een andere gezien maar deze moet je openschroeven en de bedrading zelf doen nu zal het voor de meeste wel lukken maar ik wil niet klooien met stroom anders ga ik naar de kl...... (PIEP) .

Even een koekje van eigen deeg: gewoon doen en uh... filmpje !!!!!

(sorry, kon het gewoonweg niet laten )

Gaat niet gebeuren want die eerste is besteld en onderweg !!!
    dus dat filmpie gaat effies niet door maar overigens dit is leed vermaak dus mag je ons vermaken met een filmpie --->halfuurtje vlakken en vandikten !!! Met tekst een uitleg vooral als dat ding draait .

Forum Rechten