Uitsparingen frezen voor ikea scharnieren

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Ik heb geen ervaring met frezen. Maar ik ben fronten aan het maken voor (ikea) kasten en wil de bestaande deurtjes namaken, zodat ik wel gewoon de ikea scharnieren kan gebruiken. Ik wil dus dezelfde uitsparingen maken zoals deze in ikea deurtjes zitten. Hoe pak ik dit het best aan?

IMG_2456.jpg
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Ik heb inderdaad een bovenfrees, toevallig laatst gekregen, maar nog nooit gebruikt. Ik zal het apparaat er eens bijpakken vanavond.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
http://www.rockler.com/rockler-concealed-hinge-router-jig-it

Dit is een handige mal voor het maken van scharniergaten. Wel even opletten dat je de goede kopieerring en frees erbij gebruikt. Mal voorziet ook al in de goede plek voor de schroefgaatjes voor Blum scharnieren. En voor zover ik weet zijn de IKEA scharnieren ook van Blum, dus dat komt goed uit ;)

Zonder zo'n mal kan het ook, maar is het een kwestie van heel precies meten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je kan deze scharnieren ook vastzetten met schroefjes 3,5 x 16 (bij een deurdikte van 18 mm), ipv die dikke schroeven zonder punt (weet de naam ervan even niet)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ronald L, die heetten euro schroeven. Maar inderdaad, je hoeft die niet te gebruiken. Even alle gaten 35 mm gaten boren. Dan alle scharnieren erin. Aan de 'binnenkant' van het scharnier een lange lat die je tegen alle scharnieren op het deurtje kan leggen. Deze zorgt ervoor dat alle scharnieren haaks en recht tov elkaar zitten. Dan vastschroeven en afhangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.