probleem met kity 617 zaagmachine

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik heb een aantal weken geleden een kity 617 gekocht. Het probleem was dat hij doorslipte als je er hout op zaagde. Ik heb gelijk de condensator vervangen en de aandrijfriem. Nu heb ik net die riem gemonteerd en zit en te hoog in het midden zodat hij aanloopt op het chassis en hij zit wel erg strak vind ik. Volgens de (heel oude Nederlandse getypte handleiding)moet de riem kruislings. Dat kan maar dan draait het zaagblad verkeerd om. Iemand ook zo`n zaagmachine en weet de oplossing? Bijgevoegd wat foto`s om het te verduidelijken.

IMGP8502.jpg
IMGP8500.jpg
IMGP8501.jpg
IMGP8503.jpg

Ik zie dus nergens een mogelijkheid om de motor naar voren te schuiven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb pas zo'n machine gekocht (in min of meer gedemonteerde staat en nog niet geinstalleerd). Ik heb wel de originele handleiding. Zal ik die voor je kopieren en zenden?
Zo ja, stuur me een PB met je adres.

Met groet,
klaas0639
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Aan de plankjes te zien is er waarschijnlijk al een eerdere modificatie aangebracht.
De aandrijfriem zal waarschijnlijk niet meer passen of nog strakker komen te zitten door het plankje eronder weg te halen.
Dan zal er een dan langere riem op moeten als de motor niet dichter bij het frame gezet kan worden.
succes mvg.:)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is een foto van mijn kity, mijn eerste combiné dankzij de welke ik het virus te pakken kreeg.

Ik wist nog wel dat je die riem moest laten kruisen, ik denk dat je probleem zit in de motor, die moet de andere kant op draaien en dat geeft ook iets meer grip op de riem.

bancs 008.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Flyer zegt: plankje onder de motor weghalen en dan ben je al een heel eind denk ik. De drijfriem wat vaster zetten is dan een kwestie van de motor in zijn geheel wat verschuiven.

Grappig, bij mijn Kity vlak- en vandiktebank had ik precies hetzelfde gedoe, daar heb ik het metalen onderstel moeten wijzigen om de riem goed te kunnen plaatsen!

Succes!!

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat draairichting betreft: is misschien gebeurd bij verwisselen van de condensator?. En als ik het vergelijk met mijn machine (voor wat het waard is want mijn pas gekochte machine is gedeeltelijk gedemonteerd immers) gebruik je een niet originele grotere diameter poelie?

mvg
klaas0639
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Wat Flyer zegt: plankje onder de motor weghalen en dan ben je al een heel eind denk ik. De drijfriem wat vaster zetten is dan een kwestie van de motor in zijn geheel wat verschuiven.

Grappig, bij mijn Kity vlak- en vandiktebank had ik precies hetzelfde gedoe, daar heb ik het metalen onderstel moeten wijzigen om de riem goed te kunnen plaatsen!

Succes!!

Groet, Rob.
Ik heb vanmiddag de motor andersom geplaatst en de riem gekruist.
Niet ideaal nog en ik denk dat ik die hele metalen constructie ga aanpassen.
Dank allen voor de tips en suggesties.

- - - Updated - - -

Wat draairichting betreft: is misschien gebeurd bij verwisselen van de condensator?. En als ik het vergelijk met mijn machine (voor wat het waard is want mijn pas gekochte machine is gedeeltelijk gedemonteerd immers) gebruik je een niet originele grotere diameter poelie?

mvg
klaas0639
De condensator heb ik verwisseld zonder iets te monteren. Het zit hem gewoon in de gekruiste of niet gekruiste riem. De poelie zitten erop van toen ik hem kocht en gaan al even mee zo te zien. Zoals hij nu loopt zaagt hij prima,alleen ga ik hem helemaal verbouwen op een ander onderstel en een goede afvoer van zaagsel en stof maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.