review Makita LS1016

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi,

Ik heb een paar jaar geleden een Makita LS1016 afkortzaag gekocht. Eerst had ik een goedkope powerplus, maar deze was echt niet goed om in te stellen
voor het exacte werk. Goed voor ruw werk, maar niet geweldig om een verstek te zagen en te wisselen tussen 45°. Dus ik besloot direct om een degelijke zaag te kopen.
Wat is mijn bevinding tot nu toe?
De zaag is zeer exact in te stellen, en wisselt zeer makkelijk tussen 45° en verschillende hoeken. Zeer nauwkeurige zaagsnede en verstekhoeken.
Al mijn binnendeuren zijn hiermee geplaatst, en dat was echt wel zeer goed. De zaag is wel aan de zware kant.
Een zaag die zeer zachtjes in gang komt en met een motorrem om snel te stoppen. Allemaal perfect. De powerplus was hier nogal bruut in. Starten was bijna met een schok.
Maar een tijdje geleden begon de motorrem raar te doen. Het zaagblad bleef doorratelen, dus ik heb mijn zaag terug binnengebracht. Deze is goed gemaakt en dit was onder
garantie. Dus hierover geen enkele klacht! Eerlijk gezegd vond ik dat dit MEGAsnel stuk was. ik gebruik mijn zaag regelmatig, maar niet dagelijks en deze ziet echt niet af.
De zaag wordt echt goed onderhouden.
Na de reparatie werkte ze terug perfect, maar ik heb de indruk dat de motorrem niet elke keer op dezelfde manier stopt. Er zit precies vertraging op de rem en precies niet altijd.
Dus als ik deze binnenbreng, heeft de zaag het misschien niet. Nu vertelde mij een verkoper dat veel zagen dit zouden hebben.
Heeft iemand hier nog ervaring mee? Voor een zaag van deze prijsklasse had ik dit echt niet verwacht. Misschien kijk ik hier te kritisch naar. Dit kan hoor...
Moest ik nu een nieuwe verstekzaag kopen, zou ik voor de veel goedkopere Metabo KGS216 of de ryobi gaan. De Metabo heeft geen motorrem, maar kan dus duidelijk ook geen
problemen geven.
Ook had ik een tijdje geleden een 10,8 V van Makita. Deze heb ik weggedaan omdat mijn boor of bit er zeer regelmatig uitviel. Eerlijk gezegd ben ik wat ontgoocheld in Makita.
Geleidelijk koop ik liever dewalt of Metabo. Hier heb ik echtnog nooit problemen mee gehad. Mijn Metabo schroefmachine heeft nog nooit gehad dat de bit hier uitviel....

groetjes,

Rocky
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik weet het niet hoor maar van makita naar de walt of metabo vind ik persoonlijk een stap terug in kwaliteit. Kan je bitje wel nooit uit een metabo gevallen zijn maar dat zegt niet zoveel over de levensduur en de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen en acesoires.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
zuma, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als je bit of boor vaak uit je machine valt, kom je zelfs niet tot het doel waarvoor de machine dient...
dat is net datgene wat hij moet doen. Dan mag de rest nog zo goed zijn. Het was echt geen slechte machine, maar dit was echt frustrerend.
Sta maar eens op de ladder met een hand je machine vast en de andere hand een plank en dan valt de bit of boor eruit....
Je betaalt nog altijd voor kwaliteit, anders kan je evengoed een budgetmerk nemen.
Persoonlijk vind ik dewalt en Metabo echt wel een degelijk merk.

Groetjes,

Rocky
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Sta maar eens op de ladder met een hand je machine vast en de andere hand een plank en dan valt de bit of boor eruit....

Dan ligt dat niet aan je boormachine, maar aan je bithouder.

Ik gebruik zelf al jaren makita boormachines, en ik heb nog geen enkele klacht gehad. Ze liggen heel goed in de hand, batterij gaat super lang mee, en de bitjes en boren blijven mooi zitten :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.