domino vs lamello vs dewalt? welk is het beste?

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi,

Wat is jullie ervaringen met de Festool domino? Ik lees dat deze machine zo veelzijdig zou zijn, dat je de lamellenfrees niet meer zou gebruiken.
Klopt dit? Deze machine ziet er wel goed uit, maar lijkt me vrij 'zwaar' en 'moeilijker' om mee te werken. Misschien is dit een heel verkeerde indruk.
Een lamellenfrees is echt licht en compact en daar werk ik echt graag mee.
Vaak werk ik met melamineplaat om kasten te maken, maar is de domino daar wel even precies is als bijvoorbeeld een echte lamello.
Ook van de dewalt hoor ik goede bevindingen. Iemand er ervaringen mee? Of is deze toch minder precies als de echte lamello?
Met een goedkopere lamellenfrees kan je moelijker een werkstuk 'droog' in elkaar zetten, omdat de frees toch een beetje speling heeft.
Iemand tips of opmerkingen?

(kan je eigenlijk ook zelf je domino-houtjes maken? Of kopen jullie deze enkel?)

alvast bedankt voor de reactie!

Rocky
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Domino en lamello zijn zinvol complementair. Maar toch een beetje zien in functie van wat je in hoofdzaak maakt. Maak je quasi alleen maar zaken in plaatmateriaal dan zal een lamello wel volstaan. Vele niet echte lamellos zijn best ok, denk maar aan de makita of dewalt.
Als je een domino hebt ga je doorgaans nog steeds de lamello gebruiken voor plaatmateriaal.
Wat de dominos betreft die kan je zeker zelf maken met restjes en dat werkt perfect.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik heb sinds een paar maanden een Dewalt lamellenfrees, na lang wikken en wegen.

Toch een flink stuk goedkoper dan een domino wat ook motivatie was, maar ik ben er heel tevreden mee.

Mijn laatste werkstuk met de nieuwe frees gemaakt
foto 3.jpg
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Knap pow! Ziet er echt goed uit!

Ben je ook tevreden van de precisie van de dewalt? Voorlopig heb ik nog een budgetlamellenfrees, maar de dewalt of lamello lijken me top!

Rocky
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een lamello fixeert alleen in de dikte, niet in de breedterichting. Een deuvelsysteem (zoals de domino) wel. Lamello's vind ik daarom al een te groot nadeel hebben.

Ik gebruik zelf de duo deuveler van Mafell. De lamellomachine heb ik verkocht.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Een lamello fixeert alleen in de dikte, niet in de breedterichting. Een deuvelsysteem (zoals de domino) wel. Lamello's vind ik daarom al een te groot nadeel hebben.

Ik gebruik zelf de duo deuveler van Mafell. De lamellomachine heb ik verkocht.

Hallo Bijtel,

Ik heb veel kasten van plaatmateriaal en massief hou gemaakt en nog nooit last gehad van speling in de breedterichting zoals je dat noemt. Als je zorgt dat de voorkant gelijk is en de verbinding voldoende lang laat drogen is er niets aan de hand. De droogtijd bij lamello's is langer omdat de verbinding helemaal is ingesloten. Wacht dus lang genoeg voordat je de verbinding belast. ik vind de lamello in het gebruik handig als je een paar basis zaken in acht neemt.

Grt.
Martie.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik had een lamello frees van de Hornbach, niet eens zo slecht. Alleen waren de groeven iets de breed, te veel speling dus.
Het bleek dat de freesdikte iets meer dan 4 mm bedroeg. Ik heb toen voorzichtig een heel klein stukje van de zijkant afgeslepen, telkens de frees op de tafel gelegd, zodat ik kon zien aan het wiebelen waar nog wat afgeslepen moest worden.
Daarna zaten de lamello's er perfect strak in.
Joep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.