essenhout balken gezocht voor schappelijke prijs

zeilwagen

Nieuw lid
21 jun 2014
2
0
hey

Ik strandzeil en heb voor mijn as een plank nodig, essen planken worden het meest gebruikt en uit ervaring is dit het beste.
Waar kan ik essen hout vinden, liefst droog, gezaagd ik planken (min 3m lang, min 24cm breed en min 4,5cm dik)??



nog een vraagje:
zijn er toevallig nog andere hout soorten die ik kan gebruik??
De plank moet tegen schokken kunnen moet flexibel (veer krachtig) zijn en mag vooral niet breken


grtz,
Brcht
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik voorspel een reactie van Rick hier ;)

Wat jij zoekt is best een blok hout, misschien kun je smallere delen vinden en die vervolgens verlijmen tot 1 deel? ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En, ook niet onbelangrijk: is die 45mm de geschaafde dikte of de ruwe? En ik neem aan dat het hout foutvrij moet zijn: geen scheuren, noesten en schors? Dan heb je een beste plak hout te pakken.

Ik zou inderdaad eens kijken naar een verlijmde plank. Als je een schets maakt van wat je uiteindelijk netto qua vorm en afmetingen wilt overhouden dan kun je al wat meer zeggen over hoeveel hout je precies nodig gaat hebben. Misschien dat je met twee planken in het midden geflankeerd door twee kortere ook al uitkomt als je een ovalige vorm wilt maken.
 

zeilwagen

Nieuw lid
21 jun 2014
2
0
Het is inderdaad de maten voor een afgewerkt plank zonder scheuren of gaten in, het is ook belangrijk dat het in een geheel is dus lijmen kan niet (uit ervaring weten we dat gelijmen planken breken) liefst ook geen schors
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi, zou een optie kunnen zijn iepenhout. Dat werd vroeger ook wel voor frames van houtenwagens gebruikt. Je zou dat eens na kunnen gaan. Het lijkt me overigens wel een duurdere houtsoort dan essen.
succes, met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.