Kantenfrees

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb een meevallertje gehad aangezien ik met kerst wat meer gewerkt heb, en de afgelopen tijd wel wat gespaard heb. Ik loop ook al een tijdje met de gedachte om een kantenfrees machine aan te schaven voor in mijn kist. Als je dat combineert ga je zoeken naar een kantenfrees.

Nou heb ik eigenlijk met 2 machines gewerkt die mij op het moment van het werken erg aanspraken in hun gebruik. Namelijk de Makita 3707F en de DeWalt DW609.

De Makita sprak me aan omdat hij klein en licht is. Maar alleen bij het verwisselen en daardoor vooral voor het afstellen van een freesje (in het bijzonder een kwartrondfrees) was het lastiger omdat je het echt op je gevoel moet doen.
De Dewalt valt weer op omdat hij een grotere en ook stabielere zool heeft. De dewalt heeft ook meer hulpstukken waardoor hij makkelijker als bovenfrees te gebruiken zou zijn. Wat zo op zijn tijd misschien nog wel een keer handig kan zijn.

Aangezien de Makita rond de 215 euro is en de Dewalt rond de 360, zit er wel een prijsverschil in waarover je gaat nadenken.

Wat zijn jullie ervaringen met deze machines en/of voor welke zouden jullie gaan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Geen van beide... Ik zou 1 van de 2 festool kantenfrezen aanschaffen. Maar dat komt voornamelijk omdat ik al aan het Festoolsysteem verslaafd ben.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb ooit een zgan Festool ofk500 gekocht. Prima ding, zeker als tijd=geld geldt, maar er zitten hele dure frezen in die je alleen bij Festool kunt kopen en mijn gewone Festool 1010 bovenfrees kan het ook allemaal. Als ik er nog een kleine bovenfrees/kantenfrees bij zou kopen zou het deze worden.
http://www.axminster.co.uk/product-Bosc ... 781470.htm
Setje frezen erbij en volgens mij een wondermooi dingetje.

jaap
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb een OFK 700 en die bevalt prima. Door de 1 graden tafel kun je perfect werken. Hij is nieuw wel duur maar als je geluk hebt kun je er één voor een nette prijs op internet kopen.
Voordeel is de grote tafel waarmee de machine op het (blad) rust.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben het helemaal met Jaap eens, de Bosch GKF 600 is wat mij betrefd de beste keus. De festool zal uiteraard zeer goed werken maar is veel en veel te duur. Ik heb testverslagen gelezen waarin de Bosch colt (zoals die in de usa genoemd wordt) als beste uit de bus kwam. Ook veel accesoires voor te krijgen, als ze er al niet standaard bij zitten, voor een normale prijs.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Ik heb al jaren de voorloper van de DW 609 oftewel een Elu.Gekocht op markplaats voor € 40 :D . Ik gebruik hem bijna dagelijks om kanten te breken.Een fijne machine met een brede stabiele zool, een goede fijnafstelling en zelfs met één hand goed te besturen is.Het enigste nadeel bij mijn frees vind ik de schakelaar boven op, die schuift er gemakkelijk heen en weer .Wil nog wel eens gebeuren bij de stekker in steken dat de frees dan begint te lopen,ff niet opgelet hoe de schakelaar stond :? Als deze het ooit begeeft :roll: komt er weer zo een terug.



Geurt.


-------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----------
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb zelf de bovengenoemde Makita. Ik heb hem toen met name gekocht vanwege het lage gewicht. Dat er geen stofafzuiging opzit heb ik toen voor lief genomen omdat "afkanten toch niet zoveel stof produceert". Dat er geen afzuiging opzit zou voor mij nu de reden zijn om hem niet meer te kopen. Even een paneeltje van 60x60 afkanten aan twee zijden en je hele werkbank ligt vol! Voor de rest is er mechanisch of gebruikstechnisch overigens niets mis met het ding.

Ed
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm, de Festools worden het niet, die vind ik eigenlijk te duur. Maar de Bosch ziet er ook goed uit. Zeker de hulpstukken die je erbij kan aanschaffen en wat ook gezegd wordt. Ik ga nog eens wat meer info opzoeken en er nog even over nadenken. In ieder geval bedankt voor alle reacties!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Zo te zien ook geen stofafzuiging, en dezelfde moeizame diepteafstelling als de makita.Wel een aantal nuttige accessoires.

Succes met je uiteindelijke keuze.Laat maar weten wat het geworden is.

Gr Ed
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
[MEDIA=youtube]kzpkF-GRVrg[/MEDIA]

Het tegendeel zelfs. Trouwens bij de Makita kan je ook een hulpstuk eronder zetten met een stofafzuiging.

Wat is eigenlijk het verschil in de volgende zolen?
4656.jpg

en
4656.jpg

Alleen de grootte van de zool, waar door hij meer stabiliteit heeft?
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Alleen bij het gebruik van de vierkantenzool zijn de hulpstukken te gebruiken o.a. geleiders :!:
Het voordeel van een rondezool is dat bij het gebruik van een geleider (lat of geleidingklem ) de frees er ten allertijden evenwijdig langs loopt.


Geurt


-------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----
 
A

Athanor

Guest
Renault zei:
Vorige week dinsdagavond besteld, maandag middag binnen gekregen. Best snel als je het mij vraagt als iets uit Engeland moet komen.

Geweldig machientje :D
Hallo Renault,

Nog steeds tevreden over je aankoop?

Hoe los je het op als je hier in Nederland freesjes koopt die in mm. maatvoering worden geleverd? Geeft dat problemen met de spantang? Of is die gemakkelijk door een ander ex. te vervangen?

Fons
 

peerke940

Nieuw lid
5 jun 2010
4
0
Renault zei:
Vorige week dinsdagavond besteld, maandag middag binnen gekregen. Best snel als je het mij vraagt als iets uit Engeland moet komen.

http://img211.imageshack.us/i/dscf1923.jpg/
http://img36.imageshack.us/i/dscf1922v.jpg/
http://img69.imageshack.us/i/dscf1921m.jpg/
http://img269.imageshack.us/i/dscf1917x.jpg/

Geweldig machientje :D
Hoe zit het met de snoer aan de machine,in engeland zit er een andere stekker aan ,hoe gaat het als je stukken hebt met garantie.hier in nederland krijg je 3 jaar garantie.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb inmiddels ook een ex. besteld en ontvangen. Voor de stekker heb ik bij een onderdelenzaak een verloopstuk van 1,50 euro gekocht, werkt probleemloos!

Garantie zie ik in dit geval maar als een "gokje" ;)

Fons
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Hoi Fons,

Hoe ziet dat verloop stuk eruit? Kan je een foto maken wellicht? En het gaat dus om dezelfde motor die deze spanning ook en kan met allen een andere stekker?

Ralph
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.