gestolen gereedschap

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Dinsdag kwam ik tot de nare ontdekking dat er best veel gereedschap uit m'n bus gestolen is.
Ik heb de indruk dat er meer forumgebruikers regelmatig tweedehandssites checken voor gereedschap. Mocht iemand op hun speurtochten toevallig 1 of meerdere van de machines tegenkomen zou ik het erg waarderen als ik hier een seintje krijg.

Het gaat om de volgende machines:

Milwaukee PD2E24 RST 1200W boormachine. Machine is in nieuwstaat, koffer is vrijwel leeg op een paar losse cobaltboortjes en een automatische facom centerpons na. (niet de blitse met het plastic handvat, maar met een metalen body)

Fein supercut fsc 2.0Q, Het model met het hendeltje voor de bladwissel. Ik heb de kabel ooit vervangen door een festool plugit kabel rechtstreeks aan te sluiten, heeft dus een groene stekker. machine zit in een plastic fein-koffer, die beschadigd is aan 1 vd scharnieren, en er zitten veel accessoires in de koffer. (houtbewerkersset, stofafzuigset, alle onderdelen van de glazeniersset, diverse tegelaccesoires (segmentblaadjes, en zo'n driehoekje). Ik heb er vorige week nog een nieuwe 5-pack 70 mm wood blaadjes bijgedaan.

Festool PS 300 EQ trion decoupeerzaag, in een classic systainer met een hoop zaagblaadjes. (de systainer ziet er niet uit van buiten maar dat doorzichtig afdekkapje voor het vakje met de splinterbescherming enzo zit er nog in)

Festool ts 55 ebq, in een classic systainer, met de parallelgeleider PA ts, wat railverlengers en extra zaagbladen (waaronder een 56 tanden voor alu/trespa, en een reserve 48 tanden)

Festool OF 1010 ebq bovenfrees. in T-loc systainer (machine is van 2006, maar ik heb ooit de classic systainer omgeruild met iemand die een nieuwe frees gekocht had, maar geen Tloc wilde).

Protool CSP 68-2 EB cirkelzaag. in classic systainer met parallelgeleider en een los zaagblad voor plaatmateriaal (machine ziet er als nieuw uit, werd niet zoveel gebruikt, systainer is licht beschadigd bij 1 van de onderhoeken achter (al van bij aankoop)).

Bosch gws 24 230 JBX haakse slijpmachine in grote boschkoffer. (zo'n JBX is niet heel standaard, is een speciale geremde versie)

Boor-en breekhamer Bosch GBH 7-45 DE. in donkerblauwe bosch koffer met "turbo" opschrift met twee sds max boren en een aantal sds max bijtels.

Makita 14.4V schroefmachines samen in Makita classic systainer. koolborstelloze slagschroefmachine type BTD 132 en boormachine type BDF 446. met diverse bitsetjes: een groene voor spax-torxschroeven een grote in fel oranje met wera impactbitjes en nog een naamloze.

PerfectPro bouwradio, type RockHart (grote donkergrijze)

Het is niet erg waarschijnlijk dat ik er iets van terugvind, maar toen een aantal jaren geleden mijn tomtom gestolen was, zag ik een week later net zo een opduiken op marktplaats, in de stad waar de mijne gestolen was, en zonder de onderdelen die de dief vergeten was.
Ik heb toen te lang getreuzeld met er achteraan te gaan; maar mijn gereedschap ligt me toch wat nader aan het hart.

Alvast bedankt aan iedereen die een beetje mee wil zoeken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Erg vervelend. Ik sla het in m'n achterhoofd op...

Die opmerking over de serienummers zet me aan het denken. Ik stop in de koffers vaak alles van de machine. Dus bv. ook een garantiebewijs met serienummers e.d. Met het oog op diefstal is dit niet handig wellicht. Hoe denken anderen hierover?

Ik moet ook eens alles op de foto zetten. En de verzekering checken of er een maximum bedrag is voor gereedschap.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Alvast bedankt. Gelukkig heb ik voor de meeste apparaten wel een reserve/alternatief dus ik hoef het niet allemaal ineens nieuw aan te schaffen.

Van de apparaten die geregistreerd zijn voor garantie heb ik inderdaad de serienummers (Het festoolgereedschap, de protool, de fein, en de milwaukee)
Dus mochten ze opduiken kan ik wel aantonen dat het de mijne waren, van het bosch en makita gereedschap en de radio heb ik alleen de facturen (en daar staat alleen het typenummer op.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Man, da's balen. Ik weet hoe het voelt. Van mij hebben ze vorige week een fiets gestolen die op dat moment exact twee maanden oud was. De ratten.
Die opmerking over de serienummers zet me aan het denken. Ik stop in de koffers vaak alles van de machine. Dus bv. ook een garantiebewijs met serienummers e.d. Met het oog op diefstal is dit niet handig wellicht. Hoe denken anderen hierover?
Laat het "wellicht" maar weg :) Als je een tweedehands apparaat met garantiebewijs krijgt aangeboden kun je net iets makkelijker denken dat het legitiem is. Dus apparaten registreren bij de fabrikant, garantiebewijzen en facturen apart houden van het gereedschap en voor de snelheid ook ergens een overzichtje maken met type- en serienummers.

Vorige week kwam ik ook de website https://www.verlorenofgevonden.nl tegen. Daar kun je de apparatuur met serienummers opgeven als gestolen. Dat maakt het voor een malafide koper wat lastiger om te zeggen dat hij niet wist dat het spul gestolen was...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ouch dat is serieus balen, ik zou de Festool machines aangeven als gestolen bij hen, normaal gezien kennen ze de serie nummers daar. Als ze dan ooit voor reparatie binnenkomen dan houden ze die.

Welke sites houd je zelf in de gaten en in welke plaats is het gebeurt?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Het is thuis gebeurd, in Hamont-Achel.
M'n bus stond op de oprit, achter het huis maar wel zichtbaar vanaf de weg. Ik had de bouwradio buiten laten staan, en die had mijn vader 's avonds laat achterin de bus gezet, en de deur niet goed afgesloten. Eigenlijk geval van eigen schuld, dikke bult, alleen toch sneu.
We zijn niet zo lang geleden verhuisd en wegens omstandigheden heb ik hier nog geen werkplaats. Op ons vorig adres stond de bus altijd binnen. (Geval van geweigerde bouwvergunning, alsnog goedgekeurd in hoger beroep bij de bestendige deputatie, maar door het lange aanslepen en de lange dubbele woonlasten is er voorlopig geen budget om alles metteen in orde te maken. (Maar een poort langs het huis is wel naar boven geschoten op het prioriteitenlijstje)

Zelf check ik regelmatig www.marktplaats.nl, www.tweedehands.be en kapaza.be.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Daarbij de tip om ofwel je bouten/moeren of de gehele trekhaak vast te (laten) lassen. Anders is het 4 boutjes losdraaien en je pakt dat trekhaakslot er met trekhaak en al vanaf.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien is het een idee, het is al eerder gezegd, post de type/machine nummers, en geeft deze ook daar aan de betreffende fabrikanten.
Als er dan mensen van dit forum een machine bekijken, kunnen ze gelijk checken op die nummers.

En een algemene tip: graveer je naam/geboortedatum/postcode in je machines. Met een Dremel lukt dit prima.

- - - Updated - - -

Erg vervelend. Ik sla het in m'n achterhoofd op...

Die opmerking over de serienummers zet me aan het denken. Ik stop in de koffers vaak alles van de machine. Dus bv. ook een garantiebewijs met serienummers e.d. Met het oog op diefstal is dit niet handig wellicht. Hoe denken anderen hierover?

Ik moet ook eens alles op de foto zetten. En de verzekering checken of er een maximum bedrag is voor gereedschap.

Ik bewaar alles van de machines in een A4 ordner, waar plastic insteekhoezen in zitten.
Verzekering maatschapijen doen vaak erg moeilijk over het verzekeren van dure merk machines, volgens de meesten zijn machines na 3 -4 jaar afgeschreven met waarde 0,-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.