keukenblad maken, hpl multiplex in verstek zagen

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Mijn plan is om een keuken te maken, op basis van ikea kasten, andere fronten, met een blad van hpl-multiplex / kuiperwhite. Dit blad wil ik als een kader rondom trekken, dus ook aan de zijkanten en onderkanten. De hoeken wil ik in verstek zagen, zodat een witte buitenzijde ontstaat en een mooie overgang in het multiplex. Zoiets als dit:

kche-wandlitz-4.jpg


Ik heb met dank aan tips op dit forum een festool invalzaag gekocht, er zit een standaard blad in, waar hetvolgende opstaat: 160x2.2x20 z48w.

Nu vraag ik mij af:
- kan ik dit zagen met dit blad?
- is deze hoek/rand sterk genoeg?
- welk soort lijm kan ik het best gebruiken?
- verdere tips om versplinteren van hpl multiplex te voorkomen, zodat een mooie overgang krijg. (moet ik deze naderhand nog afdichten met een minimale kitnaad oid?)

Ik krijg verderop in het blad ook een naad, omdat mn blad langer is dan het te leveren multiplex. Heeft iemand een idee hoe ik deze overgang zo mooi mogelijk kan wegwerken? (bij kookplaat, maar het gaat om de naad in dit geval)

alvast bedankt voor het meedenken!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het standaardblad dat meegeleverd wordt is geschikt voor dit soort toepassingen. Maar mijn ervaring is dat het zeer lastig is om precies op 45 graden te zagen. Het is lastig precies in te stellen zonder inbouw in een zaagmodule. Daarnaast tegen splinteren zou ik sowieso minstens tand diep voorritsen. (in het geval van festool is dat dus per 1 a 2 mm diepte even achteruit zagen). Doe tape op de zaagsnede voor de zekerheid en leg de doot te zagen plaat echt op een verse opofferingsplaat (helkpt tegen uitbreken onderop). Werk met perfect haaks gestelde geleiderrail en zaag na het voorritsen niet meer dan een halve centimeter per keer diep. Onder 45 graden zagen gaat zwaar. Zorg dat de machine niet van de rail kantelt want dat geeft onregelmatig zaagbeeld en verbrandingen. Kortom bij het zagen ook druk houden op de voetplaat die over de rail schuift. Mooiste zou zijn als je maar 1 45 graden snede hoeft te zagen en dan door de een plaat te draaien en aan te sluiten heb je altijd weer 90 graden, maar dan moet hij wel precies zijn.

Voor de verbinding kan je een blinde spatlat gebruiken of domino's. Geldt ook voor het eventueel verlengen van een blad, hoewel ik dat nooit zou doen. Een hoek in het blad aan elkaar verbinden dat is logisch (heb je ook speciale freesmallen voor om een goed aansluitende hoek te creeren). De verlenging of hoekverbinding vast zetten met bladverbinders. Lijm is mijn inziens het beste watervaste prof. houtlijm. Doe maar geen PU in dit geval want dat bruist te veel en geeft alleen maar rotzooi die lastig verwijdert zonder beschadigingen op de strakke look bij dit soort materiaal
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
OK bedankt voor je tips, zal eerst eens met wat goedkoper hout gaan proefzagen!

Liefst verleng ik het blad ook niet, maar het is max tot 305cm te krijgen, en ik moet tot 420, dus ik zal toch ergens bij de kookplaat een naad krijgen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht wat schetsen maken en hier even plaatsen wellicht komen daar dan nog goede ideeën van
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Hierbij mijn plan, linksbovenin een detail zodat het iets beter zichtbaar is, onder het totaalontwerp. Alles op basis van Ikea Metod kasten, 80-80-60-60-60-80. Ik wil het keukenblad als een kader rondom trekken, waarbij wat ruimte wordt gelaten tussen de fronten en het daadwerkelijke blad. Dus niet zo strak als de foto hierboven. Ik denk er aan om hier een 9mm multiplex plaat voor te gebruiken, of latten om het blad ook te ondersteunen.

Waar ik ook nog tegenaanloop is de vaatwasser (3e van links), dit front draait naar beneden als je hem opendoet, ik hoop dit op te vangen met de rand tussen de kastjes en het kader rondom. Donderdag wordt deze bezorgt, dan even goed meten..

Mijn plan is om eerst een podium op de juiste hoogte te maken, zodat ik daar alles op kan zetten en ik niet met pootjes hoef lopen te klooien:

keukenklein.jpg
 
Laatst bewerkt:

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
Dat podium is een heel goed plan. Makkelijk af te stellen. Bij het verstek zagen kun je ook 1-1, 5 mm ruimer voorzagen. Die laatste mm kun je dan in een keer zagen. Minder kans op ellende. Succes

Groet, Martin
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
18 mm moet inderdaad geen probleem zijn, ik meende dat de plaat dikker was. met voorzagen bedoel ik dat je de plaat wel in verstek zaagt, maar iets groter (ruimer). bij het zagen op de uiteindelijke maat hoef je niet veel (bv 1 mm)) meer te zagen en heb je meer controle
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ook ik meende dat de plaat dikker was waar we het over hadden. Maar goed het voorbeeld in het filmpje bij 45 graden zagen is wel een beetje misleidend omdat daar een plaat met twee harde buitenzijdes en een zachte kern werd doorgezaagd. Bij het doorzagen van 18mm multiplex kom je al veel meer weerstand tegen dan bij dat materiaal uit het filmpje. Key is in ieder geval je zaagblad superscherp te hebben om zo min mogelijk risico op splinteren te hebben
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Het meeste werk is inmiddels achter de rug, het zagen van de HPL platen ging zonder problemen. Wel wat braampjes, enkel aan de bovenzijde van de plaat, dus voor het zagen even nadenken hoe de plaat gebruikt ging worden. Ook de hoeken in verstek zijn goed gelukt. Voor mijn eerste echte zaag/houtbewerk klus ben ik erg tevreden, veel geleerd. Hier een paar foto's:

image_.jpg

image[1]_.jpg

image[2]_.jpg

festool.jpg
 

Bijlagen

  • image[4].jpg
    image[4].jpg
    23,9 KB · Weergaven: 443

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooi! Leuk detail ook dat de tekening in de deurtjes netjes doorloopt.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Hoe zijn je ervaringen met de ikea kastjes?

Heb je ook (detail)foto's van het 'podium' ?

Ziet er verder goed uit! :D
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Hoi,

Het podium is niet meer dan drie balken in de gehele breedte van de keuken, met twee platen miltiplex erop. Aan voor- en zijkant wel ongeveer 14 cm korter, ivm de 'plint'. Het is wel wat werk om alles alle kanten op 100% waterpas te krijgen (een vloer is toch minder recht dan je denkt) maar als je het eenmaal zover hebt, heb je een megastevige basis om op verder te bouwen. Het voordeel is dat je de kastjes overal kunt vastschroeven aan het podium.

Wbt de ikea kastjes, het is de nieuwe 'metod' serie, en die is volgensmij een stuk degelijker dan de oude serie keukenkasten en scharnieren/ladegeleiders. En, de kastjes zijn 10cm hoger, waardoor je geen plint hebt van 26cm...

Wel een tip, ga niet blindelings uit van de door ikea opgegeven maten. Zat soms wel een mm per kastje verschil in, en dat is toch zoveel dat drie kastjes van 80-80-60 intotaal 220,5 cm was ipv 220,0. En het is toch wat lullig als je je werkblad net een halve cm te kort hebt gezaagd. (Was bijna gebeurd namelijk, voor de zekerheid toch eerst even gemeten...) en dit geldt ook voor de hoogte, er zit bovenop het kastje een soort verbindingsstang waar je normaal gesproken het blad op maakt, dit zorgt er voor dat het kastje 2/3 mm hoger is dan 80cm rond. Maar qua stevigheid/ lades etc niets te klagen een een prima basis om te gebruiken.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Bedankt voor je reactie, waarom 2 platen multiplex (18mm?) er op? En gewoon uitvullen met vulplaatjes en vastboren op de vloer?

Over de ikea kastjes las ik inderdaad wisselende verhalen, dit klinkt weer positief, ik ben nl. ook iets soortgelijks van plan.
Ik wil een werkblad van beton(stuc) maken en alleen lades met eiken fronten. :cool:
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat ziet er geweldig uit.
Hoe heb je de verbinding bij het verstek en de verlenging van het blad gedaan?
Kun je ook een foto plaatsen van de verlengnaad van het blad?

@zuma, tape op de zaagsnede wat voor tape bedoel je daarmee en welke zaagsnede onder of boven of allebei?
mvg,:)
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
2 platen zodat ik uiteindelijk de juiste hoogte van het werkblad krijg. (96.5 cm overigens, ga dit ook even uittesten, is wel lekker zo'n hoog blad). Eén plaat moet het qua stevigheid ook wel doen, maar dit kwam toevallig zo uit. Vulplaatjes had gekund, vastboren op de vloer maar niet ivm vloerverwarming die eronder loopt:D

Die Ikea kastjes zou ik gewoon nemen, als je dat allemaal ook nog zelf wil maken, wordt het project nog wat lastiger (en tijdrovend)
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Een goede foto heb ik niet van de verbinding op het vlakke stuk, op de tweede foto kun je het wel zien (de naad zit onder de kookplaat, ongeveer 5cm vanaf de linkerzijde), al lijkt het op de foto erger dan het in werkelijkheid is. Ik zal een fotootje maken vanavond. Ik heb het zij- en bovenblad vanaf de binnenzijde vastgeschroefd en zo naar elkaar toe getrokken zodat een strakke hoek ontstaat. Dit komt wel aardig nauw allemaal, je hebt snel een gapende kier of een plaat die net oversteekt. Voor het idee nog houtlijm er tussen, maar dat heeft alleen qua waterdichtheid misschien wat nut (al wordt het hier niet nat)

image[7].jpg

image_.jpg

Qua zagen / splinteren, ik heb hiervoor de wat duurdere schilderstape gebruikt, zie eerdere foto, dit helpt wel iets, maar voorkomt het niet. Het beste is om de kant die je mooi wilt houden onder op de 'opofferingsplaat' te leggen, hier splintert het zeker niet namelijk. Overigens, bij het verstek zagen is het splinteren een heel stuk minder, al dan niet helemaal niet. Ik heb met dank aan eerdere tips voor de zekerheid er wel een vers zaagblad in gehangen.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Qua zagen / splinteren, ik heb hiervoor de wat duurdere schilderstape gebruikt, zie eerdere foto, dit helpt wel iets, maar voorkomt het niet. Het beste is om de kant die je mooi wilt houden onder op de 'opofferingsplaat' te leggen, hier splintert het zeker niet namelijk. Overigens, bij het verstek zagen is het splinteren een heel stuk minder, al dan niet helemaal niet. Ik heb met dank aan eerdere tips voor de zekerheid er wel een vers zaagblad in gehangen.

Ik zie dat je je rail aan de verkeerde kant van je plaat hebt gelegd. Er zit een antisplinterstrip op je rail. Je rail leg je best altijd op het stuk dat je wil behouden.

Waarschijnlijk zijn nu al jouw afvalresten 'splintervrij' :p
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Niet echt bij nagedacht inderdaad, al kun je soms de plaat maar op één manier neerleggen, de opofferingsplaat werkt mijnsinziens goed. Maar goede tip voor de volgende klus:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.