Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

keukenblad maken, hpl multiplex in verstek zagen

Mijn plan is om een keuken te maken, op basis van ikea kasten, andere fronten, met een blad van hpl-multiplex / kuiperwhite. Dit blad wil ik als een kader rondom trekken, dus ook aan de zijkanten en onderkanten. De hoeken wil ik in verstek zagen, zodat een witte buitenzijde ontstaat en een mooie overgang in het multiplex. Zoiets als dit:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      kche-wandlitz-4.jpg
Bekeken:   801
Grootte:   84,4 KB
ID:        17592

Ik heb met dank aan tips op dit forum een festool invalzaag gekocht, er zit een standaard blad in, waar hetvolgende opstaat: 160x2.2x20 z48w.

Nu vraag ik mij af:
    - kan ik dit zagen met dit blad?
    - is deze hoek/rand sterk genoeg?
    - welk soort lijm kan ik het best gebruiken?
    - verdere tips om versplinteren van hpl multiplex te voorkomen, zodat een mooie overgang krijg. (moet ik deze naderhand nog afdichten met een minimale kitnaad oid?)

Ik krijg verderop in het blad ook een naad, omdat mn blad langer is dan het te leveren multiplex. Heeft iemand een idee hoe ik deze overgang zo mooi mogelijk kan wegwerken? (bij kookplaat, maar het gaat om de naad in dit geval)

alvast bedankt voor het meedenken!

Het standaardblad dat meegeleverd wordt is geschikt voor dit soort toepassingen. Maar mijn ervaring is dat het zeer lastig is om precies op 45 graden te zagen. Het is lastig precies in te stellen zonder inbouw in een zaagmodule. Daarnaast tegen splinteren zou ik sowieso minstens tand diep voorritsen. (in het geval van festool is dat dus per 1 a 2 mm diepte even achteruit zagen). Doe tape op de zaagsnede voor de zekerheid en leg de doot te zagen plaat echt op een verse opofferingsplaat (helkpt tegen uitbreken onderop). Werk met perfect haaks gestelde geleiderrail en zaag na het voorritsen niet meer dan een halve centimeter per keer diep. Onder 45 graden zagen gaat zwaar. Zorg dat de machine niet van de rail kantelt want dat geeft onregelmatig zaagbeeld en verbrandingen. Kortom bij het zagen ook druk houden op de voetplaat die over de rail schuift. Mooiste zou zijn als je maar 1 45 graden snede hoeft te zagen en dan door de een plaat te draaien en aan te sluiten heb je altijd weer 90 graden, maar dan moet hij wel precies zijn.

Voor de verbinding kan je een blinde spatlat gebruiken of domino's. Geldt ook voor het eventueel verlengen van een blad, hoewel ik dat nooit zou doen. Een hoek in het blad aan elkaar verbinden dat is logisch (heb je ook speciale freesmallen voor om een goed aansluitende hoek te creeren). De verlenging of hoekverbinding vast zetten met bladverbinders. Lijm is mijn inziens het beste watervaste prof. houtlijm. Doe maar geen PU in dit geval want dat bruist te veel en geeft alleen maar rotzooi die lastig verwijdert zonder beschadigingen op de strakke look bij dit soort materiaal

OK bedankt voor je tips, zal eerst eens met wat goedkoper hout gaan proefzagen!

Liefst verleng ik het blad ook niet, maar het is max tot 305cm te krijgen, en ik moet tot 420, dus ik zal toch ergens bij de kookplaat een naad krijgen.

Wellicht wat schetsen maken en hier even plaatsen wellicht komen daar dan nog goede ideeën van

Hierbij mijn plan, linksbovenin een detail zodat het iets beter zichtbaar is, onder het totaalontwerp. Alles op basis van Ikea Metod kasten, 80-80-60-60-60-80. Ik wil het keukenblad als een kader rondom trekken, waarbij wat ruimte wordt gelaten tussen de fronten en het daadwerkelijke blad. Dus niet zo strak als de foto hierboven. Ik denk er aan om hier een 9mm multiplex plaat voor te gebruiken, of latten om het blad ook te ondersteunen.

Waar ik ook nog tegenaanloop is de vaatwasser (3e van links), dit front draait naar beneden als je hem opendoet, ik hoop dit op te vangen met de rand tussen de kastjes en het kader rondom. Donderdag wordt deze bezorgt, dan even goed meten..

Mijn plan is om eerst een podium op de juiste hoogte te maken, zodat ik daar alles op kan zetten en ik niet met pootjes hoef lopen te klooien:

Naam:      keukenklein.jpg
Bekeken:   687
Grootte:   65,4 KB
ID:        17606
    Laatst gewijzigd door henkhout; 18-06-14 om 09:48.

Dat podium is een heel goed plan. Makkelijk af te stellen. Bij het verstek zagen kun je ook 1-1, 5 mm ruimer voorzagen. Die laatste mm kun je dan in een keer zagen. Minder kans op ellende. Succes

Groet, Martin

Dat volg ik niet helemaal, hoe bedoel je voorzagen? Ik ben niet een ervaren 'zager' (zoals gezegd, eerst wat cheap hout opofferen) . Kan ik een 18mm niet in een keer in verstek zagen, zoals vanaf 1.08 in het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=p3IVN78TAfk

18 mm moet inderdaad geen probleem zijn, ik meende dat de plaat dikker was. met voorzagen bedoel ik dat je de plaat wel in verstek zaagt, maar iets groter (ruimer). bij het zagen op de uiteindelijke maat hoef je niet veel (bv 1 mm)) meer te zagen en heb je meer controle

Ook ik meende dat de plaat dikker was waar we het over hadden. Maar goed het voorbeeld in het filmpje bij 45 graden zagen is wel een beetje misleidend omdat daar een plaat met twee harde buitenzijdes en een zachte kern werd doorgezaagd. Bij het doorzagen van 18mm multiplex kom je al veel meer weerstand tegen dan bij dat materiaal uit het filmpje. Key is in ieder geval je zaagblad superscherp te hebben om zo min mogelijk risico op splinteren te hebben

Het meeste werk is inmiddels achter de rug, het zagen van de HPL platen ging zonder problemen. Wel wat braampjes, enkel aan de bovenzijde van de plaat, dus voor het zagen even nadenken hoe de plaat gebruikt ging worden. Ook de hoeken in verstek zijn goed gelukt. Voor mijn eerste echte zaag/houtbewerk klus ben ik erg tevreden, veel geleerd. Hier een paar foto's:

Naam:      image_.jpg
Bekeken:   464
Grootte:   23,6 KB
ID:        18404

Naam:      image[1]_.jpg
Bekeken:   460
Grootte:   22,3 KB
ID:        18405

Naam:      image[2]_.jpg