Hout lijmen op beton?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste forumleden,

Voordat ik ga beginnen zou ik graag advies hebben over het volgende.

Ik wil op een betonnen wand een nog nader te bepalen bekleding toepassen.
Die wil ik bevestigen op houten latjes die ik eerst op de wand moet aanbrengen.

Deze houten latjes wil ik het liefst vast lijmen omdat met schroeven er (te) veel geboord moet worden.
Met welke lijm kan ik het beste deze houten latjes goed op het beton vastzetten?
Is er onder de leden iemand die hier ervaring mee heeft?

En wat is jullie advies om later de wandbekleding op die latjes te bevestigen,
schroeven, spijkeren, nieten of ook plakken?

Mvg,:)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Inderdaad motagekit, en als je een montagekit gebruikt waarbij 1 van de delen poreus moet zijn, zit het vast in een paar tellen ipv een uur :)
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Naar mijn weten is een houtenlattenwandje op beton een groot brandgevaar door extreme rookvorming...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Volgens mij werkt polymax beter dan montagekit.
Handig ik heb bison verkocht. Polymax was in den beginne een high tech montagekit. Zal vast wel een aanpassing gehad hebben. Maar voor dit soort eenvoudige toepassingen kan je net zo goed een goedkopere kit nemen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor alle suggesties en adviezen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Met het gebruik van montage-total kit van Bizon, moet ik dan wel of niet (erbij) schroeven?
En komt waarschijnlijk een lichte bekleding (kunststof) op deze latjes.

Mvg.:)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ben niet zo weg van montagekit.
Heb toch regelmatig gezien dat deze losliet.
Dat is de reden dat ik vaker polymax gebruik.
Ook siliconenkit werkt behoorlijk goed naar mijn mening.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Is dat glad beton? Dan eerst hechtingsprimer erop. Welke hangt beetje af van de gebruikte 'lijm'. Kijk wat het gebruikte merk voorschrijft. Heb zelf ervaring met Tec7 en Fix-All van Soudal.


Is die muur ook mooi recht? Zoniet ga je dat terugzien in de bekleding. Dus compenseren door die latjes uit te lijnen. Steek er hiervoor plaatjes onder van de gepaste dikte. Die zijn verkrijgbaar in hout en kunsstof in de betere DHZ. of maak ze zelf als je er niet veel nodig hebt. Bij gebruik van plaatjes zou ik persoonlijk ook altijd gaan voor vastschroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.