Na vooral mee-lezen, nu voorstellen

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoi,

Na al enige tijd te hebben meegelezen en een paar vraagjes te hebben gesteld, lijkt het tijd om me kort voor te stellen.

Ik ben 39 jaar, samen met mijn vriendin heb ik twee mooie gozers van 6 en 11 en van beroep ben ik softwareontwikkelaar. Veel van mijn (onze) vrije tijd wordt besteed aan klussen van uiteenlopende aard: ons huis is oud en dus nooit af, we fatsoeneren en onderhouden een oude Land Rover en daarnaast vind ik het leuk om dingen te "maken". Ik vindt mezelf dan ook meer een "constructeur-met-hout" dan een "houtbewerker". Dat neemt niet weg, integendeel, dat ik hout een prachtig materiaal vind en kan genieten van de oneindige variaties en toepassingen. Ik ben ook "nerd" genoeg, om te genieten van goed gereedschap en dat levert wel eens een "strijd" in mijn hoofd op, als ik op punt sta spullen aan te schaffen die misschien een klasse te hoog zijn voor wat ik er mee doe. Als compromis is het me nu wel een paar keer gelukt om tweedehands dan toch heel goede machines op de kop te tikken, die "nieuw" mijn budget te boven zouden gaan.

Om een beetje een beeld te geven van een paar recente bouwsels, die ik nu wel "durf" te laten zien:

Een ophaalbrug voor de klas van de jongste, toen het thema "Ridders en kastelen" actueel was. De tandwielen van het opdraaimechanisme heb ik laten lasersnijden:

ophaalbrug-1.jpg


ophaalbrug-2.jpg


ophaalbrug-3.jpg


ophaalbrug-4.jpg


Een reservekleding-opbergmeubel, ook voor de klas van de jongste:

kledingopbergmeubel.jpg


Een "cubbybox" voor de jongens op de achterbank van de Land Rover. De schakelaars, meters en lampjes werken "net als echt":

cubby%20achterbank%203.jpg


Opbergbakken i.c.m. dubbele laadvloer, eveneens voor de Land Rover:

opbergbakken%2015.jpg


opbergbakken%2014.jpg


opbergbakken%20met%20sluiting%204.jpg


opbergbakken%20met%20sluiting%203.jpg


Een kampeerkeuken, inmiddels al weer 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik tijdens de vakanties. De deksel van de kookplaat doet tevens dienst als "basis" en is waterpas te stellen d.m.v. stelvoetjes. Dit is denk ik tot nu het project waar ik keer op keer het meeste voldoening uit haal:

ready-01.jpg


ready-03.jpg


ready-04.jpg


ready-08.jpg


Een "BBQ"-tafel en houthok in dezelfde stijl:

bbqtafel.jpg


houthok.jpg


Ik hoop nog veel informatie en inspiratie op te doen op dit forum!!
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Welkom! Leuk om gelijk wat van je werkstukken te zien! Mooi bijltje ligt daar ergens....;)

Fons
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Wat is je eerstkomende project ?

Nouhou... Op het plein van de school van onze jonges staat een uit de kluiten gewassen pyramidevormige klimrek. Deze is uit eiken balken opgetrokken. Door de jaren heen zijn er een hoop schroeven dermate verroest dat er inmiddels veel dwarsbalken los zijn komen zitten en zijn weggehaald. Ik heb aangeboden te proberen deze pyramide weer te herstellen. Ik heb een bestelling geplaatst voor enkele nieuwe balken en hoop die binnen kort op te halen. De bedoeling is om samen met mij vader de herstelpoging uit te voeren.

Verder ben ik aan het studeren op een freestafeloplossing voor mijn OF 2000 E die ik pas op de kop heb getikt. Die moet de freestafel voor mijn Metabo OFE738 vervangen.

- - - Updated - - -

Klopt het dat het een verlengde LandRover is?

Kijk maar uit met vragen stellen over onze Land Rover, voor je het weet ga ik oeverloos "off topic" :)

Het is een Series III 109" V8 uit 1981. Daarmee is het inderdaad het "lange" model, daar waar het korte model de 88" is. "Ze" is in behoorlijke staat en dat probeer ik zo te houden, vooral bedoeld voor vakanties en plezierritten. En voor de hobby natuurlijk :)



Allen, bedankt voor het sympatieke welkom!
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Welkom alhier! Gave projecten, vooral die ophaalbrug met tandwielen vind ik heel gaaf. En het de kampeerkeuken is ook heel praktisch verzonnen, ben inderdaad wel benieuwd naar wat meer details over de constructie.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Gave kampeerkeuken. Iets om te onthouden :). Van welk materiaal is het gemaakt?

Welkom alhier! Gave projecten, vooral die ophaalbrug met tandwielen vind ik heel gaaf. En het de kampeerkeuken is ook heel praktisch verzonnen, ben inderdaad wel benieuwd naar wat meer details over de constructie.

Ik zie dit als aansporingen om er wat over te schrijven :)

Voor het keukentje moet ik nog even doorgraven voor wat foto's.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Voor het keukentje moet ik nog even doorgraven voor wat foto's.

Ik heb nog wat foto's gevonden, maar een mooi "gestructureerde" reportage is het niet :)

Het doel van dit project was: een keukentje dat veilig en comfortabel kookt, waarin alle eet- en kookspullen in één keer mee kunnen (de bederfelijk voedingsmiddelen gaan uiteraard in de koelbox). Zodanig dat het zo van de vliering te pakken is, achter in de auto is te zetten en op de camping met minimale moeite klaarstaat. Bij thuiskomst de spullen nog een keer in de vaatwasser en hups zo weer op de vliering.

In die opzet zijn we, in elk geval zoals wij het fijn vinden om te camperen, heel goed geslaagd!

Het keukentjes is opgebouwd uit 9mm multiplex. Waarschijnlijk gewoon van de bouwmarkt, het soort weet ik niet meer. Nu zou ik berken nemen, dat vind ik zo mooi. In de verticale panelen heb ik sponningen gefreesd, daarin de horizontale delen verlijmd en met een nageltje vastgezet.

keukentje-14.jpg


keukentje-13.jpg


Alle hoeken zijn afgerond, zodanig dat de kunststof hoeken er netjes overheen vallen. Die hoeken heb ik, samen met de grepen en de sluitingen bij een grote online muziekspullenwebshop gekocht. Uit de categorie "flight case hardware". Dat maakt ook dat de twee, eigenlijk drie, delen makkelijk en stevig op elkaar staan.

keukentje-11.jpg


keukentje-10.jpg


Na het lakken kon ik deze "hardware" plaatsen. Hiervoor kun je specifieke popnagels gebruiken, die zich beter in het hout vastzetten dan gewone popnagels.

keukentje-5.jpg


keukentje-4.jpg


De ladegeleiders heb ik met inslagmoeren vastgezet. Ik had geen idee hoe zwaar de lades belast zouden worden, in het daadwerkelijke gebruik.

keukentje-6.jpg


Het bovenblad is ook gewoon multiplex. De aanname was door deze in een goede krasvaste lak te zetten, dat deze goed schoon te houden moest zijn en tegen een stootje en een knoeipartij zou moeten kunnen. In praktijk is dat ook zo.

keukentje-2.jpg


De deksel van het kookgedeelte, dubbelt als "basis", waarop de keuken staat. Met stelvoeten is het zo waterpas te stellen. Dat maakt koken zoveel comfortabeler!

drawers-and-feet-5.jpg


En zo ziet het er uit in gebruik:

in-use-1.jpg


Die laatste foto was de eerste keer dat we het keukentje gebruikten. Dat is inmiddels vijf jaar geleden. In die vijf jaar is er niets kapot gegaan en hebben we eigenlijk ook geen behoefte aan aanpassingen gehad. Wat niet goed zichtbaar is, is dat in beide zijkanten een gat zit waardoor de gasslang past. Met een kunststof dopje zijn deze afgedekt als de slang weer is opgeborgen. De gasfles zit dus niet in het keukentje verwerkt.

Al met al één van de meeste geslaagde bouwsels :)

Zou ik nu dan niets anders doen? Nou, ik had nu liever iets betere ladegeleiders gebruikt. Liefst volledig uittrekbaar en iets soepeler. Verder heb ik geen sluiting op de lades zitten. Die schuiven met versjouwen dus open en dat is heel onhandig. Dat hebben we opgelost door twee lichte spanbanden om het lade-deel te trekken. Minder fraai, maar het werkt verder prima. Verder zou ik denk liever berken multiplex genomen. Dat wordt iets zwaarder misschien, maar wel nog iets stabieler.

Hopelijk heeft iemand er iets aan. Nogmaals bedankt voor het enthousiaste welkom!
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dank voor je zeer uitgebreide toelichting, vooral de achterliggende gedachten incl retrospect zijn goed om te lezen.

Ik vraag me alleen af of je nooit iets hebt gemist om de 'eenheden' aan elkaar te bevestigen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.