Gewone stozuiger voor bovenfrees?

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@jaap : heb jij die stofzuiging van de lidl omgebouwd tot cyclone? ik heb namelijk een andere stofzuiger thuis. de oude was zo'n karcher bouwstofzuiger. zou ik deze kunnen ombouwen?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor dat ik een Festool CTL26 kocht heb ik jaren een Starmix nat/droog zuiger gebruikt.
Type: AS, Model 1031 PG. De Hornbach had deze ooit eens in de aanbieding voor 99,- Euro.

Dit werkte behoorlijk goed, deze heeft ook een flink intern filter wat je kunt schoonmaken en een stofzak.
De slang was wat kort en dik, maar had daar een gewone stofzuigerslang ingestoken en met een paar lagen Duct-tape aan elkaar geplakt, ziet er niet mooi uit maar werkt wel.
Nadeel is dat je het interne filter af en toe buiten moest uitkloppen.

De statische oplading heb ik eenvoudig opgelost door een stuk VD draad te strippen en die 4 slagen rond de slang te wikkelen en vervolgens licht aandraaien, en het andere einde aan een beugel van de verwarming gedraaid, werkte perfect.

https://www.hornbach.de/shop/Maschinenw ... id=3057057
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
grijzeblubber.be zei:
ik ben ook aan het kijken om een cycloon stofafzuiging oplossing te voorzien voor mijn paneelzaag. Het eerste idee was een "dust deputy" aan te kopen, maar qua shipping wordt dit een tamelijk duur stuk plastiek (60€+shipping+tax+alle andere diy spullen)

Ik ben nu aan het kijken of ik dit niet zelf kan maken dmv een verkeerskegel en wat andere stukken. Updates volgen later.

bert.
Even mezelf quoten. In een vrij moment onderstaande constructie samen geknutseld, en die doet het wonderwel zeer goed. Meer dan 95% van alle stof wordt opgevangen in de emmer ipv in de stofzuiger (die bovenaan aangesloten wordt). Het enige wat nog gewijzigd moet worden is de diameter onderaan de kegel. Dit moet breder worden.

20110117_214949_cycloon_1.jpg


Het kan misschien anderen helpen ;)

bert.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ooit bij een bestelling via een bepaalde webshop kreeg ik er een gratis Bestron cycloon stofzuiger bij
bestron-stofzuiger-a1800s-(123301).gif

Na een week of 2 in huis gebruikt te hebben ging het ding met een grote boog mn werkplaats in en werd de vertrouwde stofzuiger weer tevoorschijn gehaald. Waardeloos ding dus.
Maar goed het ding lag daar te liggen en ondertussen had ik een klein freestafeltje gemaakt waar nog stofafzuiging op moest, toch maar dit ding op gezet. Toen de 1e keer het reservoir vol zat kwam de oplossing voor het probleem van dit ding (het feit dat het filter binnen no-time vol stof zat en niet goed schoon te krijgen was, waardoor en geen zuigkracht meer was). Ik heb een grote industriële stofzuiger aan mn zaag tafel staan en deze heb ik gebruikt om de stofzuiger te legen en wel door het ding via de slang leeg te zuigen (het reservoir pak je er makkelijk af en is dus geen moeite, waardoor het ook 'niet' uitmaakt dat de capaciteit wat beperkt is). Het leegzuigen door de slang heeft als voordeel dat het stof filter ook meteen schoon gezogen word.
Een stofzuiger aan je freestafel werkt dus goed, mits je deze ook op de juiste manier kan legen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik besloot om i.p.v zelf maar aan te klooien een kant en klare cycloon scheider te kopen die er daadwerkelijk voor gemaakt is. Degelijk systeem met ingebouwd en wasbaar filter en elke stofzuiger past erop d.m.v het rubber machet. Redelijk lange slang met verscheidene adapters (die ik licht aan het moeten passen zodat die op de schuurmachines en haakse slijper past).
De arme stofzuigerverkoper was blijer dan ik geloof ik, nu ik mijn stofzuigertje niet meer zo erg sloop (en hij moest eens weten...). :mrgreen:
Een vraag echter; Als ik het zaakje aansluit op mijn Bosch Blauw GDA 280E begint de stofzuiger harder te loeien. Logisch want de luchtdoorvoer is niet zo groot. Kan dit kwaad??

'Electrolux ZE-002 Big Dirt Separator' voor 39,- euries.
ZE002.jpg
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ik ga ook een drop out box maken, niet enkel voor houtafval maar vooral voor bouwafval. ik veronderstel dat een dropout box dan eerst moet komen en dan een cyclone.

het enige probleem dat ik zie is goedkoop aan slangen en aansluitstukken komen. kan ik gewone pvc afvoer stukken gebruiken om de slangen op aan te sluiten en welke slangen zijn het beste, ik veronderstel dat je tussen de drop out en stozuiger best een groet diemater kan gebruiken, dan blijven de verliezen klein. online bestellen zie ik enkel iets in amerika. in axminister zie ik geen koppelstukken.

dankjewel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.