Gewone stozuiger voor bovenfrees?

Joep

Nieuw lid
15 jan 2010
6
0
Hallo allemaal,

Ik heb pas een bovenfrees gekocht. Nu ben ik benieuwd of een (wat oudere) stofzuiger snel kapot zou gaan als ik hem op de bovenfrees zou aansluiten om het stof af te zuigen.
Iemand ervaring ermee?

Gr. Joep
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat hangt een beetje van de stofzuiger af.
Is het een stofzuiger met een stoffen zak of een papieren zak?
Een stoffen zak zal meer het fijne stof doorlaten dan een papieren zak.
Als het stof doorgelaten wordt komt dat in de motor en uiteindelijk in de vrije lucht.
Als er maar genoeg stof door de motor gaat zullen de lagers uiteindelijk kapot gaan.
Het is natuurlijk ook niet echt gezond als uit stof uit de stofzuiger komt.
Ikzelf heb een stofzuiger met een papieren zak.
Dit werkt prima maar ik moet regelmatig de zak schoonmaken anders slibt deze dicht.
 

WR1944

Oud hout
Een stofzuiger aansluiten op een bovenfrees is altijd beter dan helemaal geen. Alleen kan het zijn dat de capaciteit van de stofzuiger te klein is. Dit kan je natuurlijk uitproberen. Ook kan het zijn dat de stofzakken snel vol raken. En zoals al eerder gezegd kan het stof, dat door de stofzak ontsnapt, de motor doen verstoppen met overmatige slijtage tot gevolg alsmede oververhitting.
Ikzelf heb Festool apparatuur en een MINI stofzuiger. Nagenoeg stofvrij werken is één van de voordelen van werken met Festool.
 

Joep

Nieuw lid
15 jan 2010
6
0
Ik ben natuurlijk maar een hobbyist en heb daarom niet in een festool geinvesteerd.....
De stofzuiger is met stoffen zak, maar misschien zijn er ook wel papierenzakken te krijgen. Bedankt voor jullie reakties. ;)

Groeten Joep
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Hallo,

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem, alleen heb ik nog geen bovenfrees aangeschaft, maar was het wel van plan.

Mijn idee was om een aszuiger er tussen te plaatsen om de capaciteit te vergroten. Die dingen hebben snel een capaciteit van tegen de 20 liter en zijn bij de bouwmarkt courant en relatief goedkoop verkrijgbaar.

Het enige wat ik me nog afvraag is of er niet te veel vermogen verloren gaat.

Groetjes,
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Het plaatsen van een grof tussenfilter, zoals hierboven een as-emmer, kan ook door zelf een zogenaamde cyclone te maken. Het idee heb ik opgedaan op de site van Phil Thien (http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm).
Als basis een emmer van 20 liter met deksel en vervolgens met wat PVC hulpstukken van 50mm (90gr, 45gr en moffen) en 2 stukken MDF zo'n cyclone nagebouwd. Voor het afzuigen in het midden heb ik een mof van 40mm gebruikt omdat de aansluiting van mijn Starmix stofzuiger dan precies past. De 50mm mof voor het aanzuigen vanaf de machine(stof) gebruikt. Voordeel hiervan is dat een slang van Festool er in past.
Ik heb een test gedaan met zaagsel en schuurstof (gemengd). Ik heb 250 gram zaagsel/schuurstof afgewogen met de keukenweegschaal en dit vervolgens opgezogen. Het resultaat was verbluffend: 242 gram zaagsel/schuurstof zat in de emmer en dus is er maar 6 gram naar de stofzuigerzak gegaan. :D
Zorg wel dat de MDF circels (zie site thien) strak past en ik heb een steun (hiermee is onderste circel/schijf afgesteund op de bodem) gemaakt zodat de emmer niet teveel in elkaar gezogen wordt. Binnenkort ga ik naar IKEA en daar hebben nog van die metalen vuilnisemmers hebben. Naast het voordeel van stevigheid en grotere inhoud is het belangrijkste dat je hiermee statische electriciteit kunt voorkomen.
ik zal een foto posten als ik weet hoe dat werkt.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Voor degene die het maken teveel werk vinden, je kunt ook redelijk goedkoop een soort cyclone deksel (die je dan op een emmer of bak kunt maken) kopen bij Rutlands:
http://www.rutlands.co.uk/machinery-&-a ... -separator
Nadeel hiervan vind ik wel dat de afzuiging niet in het midden zit maar aan de zijkant, waar je de vuile luchtstroom van de cycloon hebt. Hierdoor krijg je iets meer vuil in je stofzuiger.

Op de site van Oneida staat een mooi filmpje die uitlegt hoe de cycloon werkt.
http://www.dustdeputy.com/video.htm
 

Joep

Nieuw lid
15 jan 2010
6
0
Leuk om te maken zo'n soort as-emmer. Snap alleen nog niet precies hoe :?:

Ik wacht de foto's wel af.....
 

WR1944

Oud hout
Ik overweeg ook om een soort van kist te maken om de grove krullen op te vangen. Ik wil het in de vorm van een Festool Systainer maken zodat ik het boven op de Mini stofzuiger kan vastklikken. Ik moet er eerst nog stevig over brainstormen met mezelf. Tegen die tijd zal ik wel wat laten zien.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hierbij een paar links naar foto's van de zelfbouwcyclone:
http://benchmark.20m.com/images/PTv1_Setup.jpg

http://home-and-garden.webshots.com/pho ... 5817TCwDMg

De truc is dat de onderste schijf/circel strak past in de emmer en dat je vervolgens over 240 graden 1,25 inch (ca 30mm) wegzaagt. Je laat de ingaande "vuile" lucht via in mijn geval een 45 graden bocht binnenkomen. Deze bocht richt je flauw naar buiten zodat de lucht langs de wand van de emmer opgestuurd wordt. In de cyclone neemt de luchtsnelheid steeds verder af waardoor de stofdeeltjes vallen (de grootste het eerste). Omdat je afzuigt in het midden en bovenin komt er nog maar weinig stof in je stofzuigerzak.
Aangezien de stofzakken van Festool, Starmix etc toch stevig aan de prijs zijn en je bij schaven of frezen deze snel vol zijn levert mij dit wel een besparing op. Een nog groter voordeel is dat de afzuigcapaciteit van je stofzuiger bijna niets terugvalt door een volrakende stofzak.
De grote stationaire afzuiginstallaties passen volgens mij ook heel vaak het cycloneprincipe toe.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Even terug naar de originele vraag.

Een gewone stofzuiger voor een bovenfrees: dat kan prima -maar wel voor incidenteel gebruik-.
Eerste aandachtspunt is de aansluiting van de stofzuiger op de frees. Gewoon het handvat erop plaatsen is vragen om afbreken van iets (helaas ervaring mee, hoewel het een schuurmachine was). Dus een verloopplug van rubber oid is nodig.

Ander aandachtspunt: als je een beetje leuk bezig bent, vult je zak nogal snel (wat is de inhoud van de stofzuiger een liter of 2 à 5 ?, gewone hout-stofafzuigers rekenen eerder in 20 liter) Maar voor incidenteel gebruik hoeft dat geen probleem te zijn.

De afzuigcapaciteit is afdoende, dus dat is geen probleem.

Wel een waarschuwing: als je begint met stofafzuigen dan wil je nooit anders meer .....
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
demuis zei:
De truc is dat de onderste schijf/circel strak past in de emmer en dat je vervolgens over 240 graden 1,25 inch (ca 30mm) wegzaagt.

Ik zie het nu van deze schijf nog niet helemaal om eerlijk te zijn, sterker nog het lijkt mij eerder restrictief te werken op het vormen van de cycloon. Misschien als je de buis naar de stofzuiger onder deze plaat had gehad (dus dat in en uit 'gescheiden' waren hierdoor, maar nu???
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hoi Joris,
Het ontwerp komt uit de VS en ik heb het toegepast. Mijn ervaring is dat het prima werkt, zeker niet beperkend. De losse deksel met aansluitingen die je bijv. bij Rutlands kunt kopen hebben deze schijf niet maar daardoor schijnt er volgens de geleerden aan de overkant van de oceaan meer kans te zijn op direct aanzuigen van vuile lucht. Vooral als je meer zaagsel in de emmer hebt zitten.
Het voordeel van deze tussenopvang is net als met de asemmer dat je in principe met een gewone stofzuiger kunt werken (wel extra slang nodig van emmer naar machine).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Joep zei:
Leuk om te maken zo'n soort as-emmer. Snap alleen nog niet precies hoe :?:

Ik wacht de foto's wel af.....

Even zonder foto, maar ze zijn deze week in de aanbieding bij de Lidl, mooie stalen emmer, ingebouwd filter en een stuk aluminium slang. Is oa. geschikt om hete kolen en as uit de haard te zuigen, maar ook een prima oplossing als grof filter tussen je machine en een gewone stofzuiger. Heb hem gisteren gekocht, ziet er prima uit.

jaap
 

Joep

Nieuw lid
15 jan 2010
6
0
He Jaap, ik zie het niet staan in het krantje van de Lidl....
Ik heb zelf al een stalen emmer, moet alleen de aansluitingen nog maken op de emmer. Zal langs de loodgieter moeten vrees ik.


Gr. Joep
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ik heb tussen mijn bovenfrees en stofzuiger een metalen emmer staan (gamma voor een 10tal euro).
deze vangt gewoon alle snipper van de frees en ook stof van schuurmachine netjes op.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
ik ben ook aan het kijken om een cycloon stofafzuiging oplossing te voorzien voor mijn paneelzaag. Het eerste idee was een "dust deputy" aan te kopen, maar qua shipping wordt dit een tamelijk duur stuk plastiek (60€+shipping+tax+alle andere diy spullen)

Ik ben nu aan het kijken of ik dit niet zelf kan maken dmv een verkeerskegel en wat andere stukken. Updates volgen later.

bert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.