fijn-afsteller festool OF 2000 E

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoi,

Ik ben op dit forum vooral mee-lezer. Misschien komt daar een klein beetje verandering, nu ik aan een aantal projectjes heb gewerkt die ik ook aan anderen "durf" te laten zien :) Evenwel, begin ik toch met een vraag:

Pas geleden heb een tweede hands Festool OF 2000 E in goede staat over kunnen nemen. Ik was specifiek op zoek naar een kwalitatief goede freesmachine die ruim bemeten is kwa vermogen. Mijn doel is deze machine vooral in een freestafel te gebruiken en zo de (te) lichte Metabo OFE738 te vervangen. Ik denk dat de OF 2000 voor mij méér dan voldoende is :)

Nu de vraag. Zoekende naar freestafel-oplossingen voor de OF 2000 kom ik enkele foto's tegen (o.a. op http://festoolownersgroup.com), waarin de getoonde machine een fijn-afsteller voor de diepteregeling heeft. Zie:

OF2000E_fine_adjuster.jpg


Het gekke is dat mijn machine deze fijnafstelling niet heeft. Echter, het ziet er ook niet echt uit alsof er met mijn machine "geprutsts" is. Ook de onderdelen tekeningen die ik bij Festool vond, brengen me geen duidelijkheid hierover. Bij mij ziet het er dus zo uit:

OF2000E.jpg


Heeft iemand een idee of er wellicht meerdere uitvoeringen geweest zijn van de freesmachine? Is de fijnafstelling wellicht niet in Nederland geleverd?

Bij voorbaat dank voor enige reactie!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Huh? een fijninstelling op de OF2000 ? Mooi niet, wat je hebt omcirkeld is gewoon de stop van de hoogste stand, zodat hij niet van de kolom afkomt. Heb zelfs even mijn OF 20000 even uitgepakt om ff snel te kijken.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Huh? een fijninstelling op de OF2000 ? Mooi niet, wat je hebt omcirkeld is gewoon de stop van de hoogste stand, zodat hij niet van de kolom afkomt. Heb zelfs even mijn OF 20000 even uitgepakt om ff snel te kijken.

Dat dacht ik dus ook! Maar hoe komt degene van de eerste foto dan wel aan een fijnafstelling? Uit het verhaal dat bij die eerste foto stond, dacht ik toch echt te begrijpen dat zijn machine standaard deze fijnafstelling heeft.

Vreemd.

Misschien kan iemand anders hier nog tipje van de sluier over oplichten?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Direct linken naar ekat tekeningen gaat niet (links vervallen na 10 minuten); ik heb op fog wel ooit een work around gelezen, maar dat was nogal omslachtig.
(www.festool.nl -> service&info -> onderdelentekeningen -> frezen -> bovenfrees)
Hoewel beide machines volgens de foto van het type of 2000 E/1 zijn. En er op de ekat tekening voor de 2000 e/1 (489911) de versie van janwijbrand staat.
Staan er op de tekening van een ouder type of 2000/E ( 486977) andere onderdelen:
op de eerste tekening staan nrs 50 400103 dopmoer m8 en nr 53 157343 slagbegrenzing.

Maar op de tekening van het oudere model staan er naast die dopmoer m8 met artikelnummer 400103 ook nog 2 stuks kartelmoer m8 art.nr. 401145 en heeft de slagbegrenzing (ik neem aan dat dat die pin is met de schroefdraad, beetje onduidelijk op de tekening) een ander artikelnr., namelijk 444730 met de vermelding "piece de sortie>10 années".
Dus ik vrees dat dat onderdeel niet meer leverbaar is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Inderdaad na wat dieper zoeken in de ekat. Vond ik inderdaad een net iets ouder model de OF2000 of de OF2000E (dus zonder die 1). En die heeft inderdaad die extra boutjes. Zie ook deze advertentie:
http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDUxMA==/z/eIMAAOxy3cJTgwBe/$_84.JPG

Ik zou zeggen het lijkt in principe ook mogelijk om het op de nieuwere versie te zetten maar of je daarvoor de benodigde onderdelen nog kan krijgen? Niet geprobeerd is altijd mis zeg ik dan maar.

Maar nog belangrijker waarom heb je een fijninstelling nodig als je 'm onder een tafel plaatst met een lift. immers met die lift kan je heel prima fijn instellen is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die "fijnafsteller" zit ook op de Mafell LO65. Ik gebruik hem in de freestafel om de hoogte in te stellen en bij normaal gebruik om de terugveerhoogte te beperken.

Misschien vallen er wat onderdelen van deze machine te gebruiken, mocht je die van Festool niet kunnen vinden. Of toch een lift maken :)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
poot eruit halen en dan draad doortappen zoals op de eerste foto. dan kun je dat schroefwieltje eropzetten en gebruiken als fijnafstelling.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Festool heeft normaal nog redelijk wat wisselstukken van oudere modellen.

Eens mailen naar de dichtstbijzijnde Festool handelaar doet wonderen, zo bestelden we vorig jaar een nieuwe zool voor op een 25 jaar oude decoupeerzaag!!!

Bert
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Bedankt voor alle antwoorden en suggesties tot dusver!

Maar nog belangrijker waarom heb je een fijninstelling nodig als je 'm onder een tafel plaatst met een lift. immers met die lift kan je heel prima fijn instellen is mijn ervaring.

Goeie vraag! Ik kwam die eerste foto tegen, zag wat anders dan op mijn machine en toen werd ik nieuwsgierig :) Te meer daar de plaatser van die foto aangeeft dat het zo handig is onder een freestafel.

Maar je hebt gelijk, die stelmoer is niet noodzakelijk als je een liftsysteem hebt. Daar ga ik verder op studeren: zelfbouw volgens een beproefd ontwerp, of de UJK router lift. Die laatste is de enige die ik kan vinden, die een liftsysteem heeft voor "plunge routers".

De suggestie om bij Festool naar onderdelen te informeren is zeker ook het proberen waard!

Hier kan ik mee verder!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.