Hand gesmede damast beitels

  • Onderwerp starter StephanvandenBerg
  • Startdatum

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ja, het is zeker heel interessant dat dit, damast smeedwerk, ook in Nederland wordt gemaakt. Wie zegt er dat de oude ambachten verdwenen zijn? Hopelijk gaat de smid die dit gemaakt heeft er wat verder op door. Stephan bedankt voor je bijdrage. Voor mensen die hier wat meer van willen zien, ook nog eens 'dichtbij' http://www.stienen-damast.de/index2.html
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Over damast valt genoeg te discuteren het is maar hoe je er tegenaan kijkt en wat je er mee gaat doen. Ik vindt het een eer om met materiaal te werken waar iemand zijn ziel en kunde in heeft gelegd wat tegenwoordig heel hard aan het verdwijnen is. Als er smeden zijn die dit kunnen maken ben ik bereid om hier een goed uurloon voor neer te leggen.Wel zou ik er graag met een paar enthousiasten bij willen zijn en mee te helpen ongeacht het eindresultaat. Ik ben al jaren op zoek naar speciale beitels zoals een paar zware gutsen en haalmessen en dergelijk maar dan van dit staal en onwaarschijnlijk mooi. Kunst wordt niet gemaakt maar geboren en dit doet ook zeer en is dus niet in geld uit te drukken. Een echt kunstwerk is dus niet te koop of in geld uit te drukken omdat je je kinderen ook niet kunt verkopen het is dus van onschatbare waarde.
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Ik ben aan het zoeken geweest en heb de volgende site gevonden. http://www.damasteel.nl/ in een woord geweldig en ook antwoord op de vragen over de kwaliteit. Nu nog een smid vinden die er mee aan de slag kan en wil gaan. Zijn hiervoor meer gegadigden die mee willen doen mail mij eventjes het gaat in eerste instantie over wat ze gaan kosten en de ontwerpen maar hoemeer zielen demeer vreugd. Het uitgangspunt is mooie beitels en gutsen en messen die uniek zijn. Ook zou ik graag reacties hebben over de handvaten hoe wat voor profiel houtsoorten en dergelijk. Deze site maakt ook messen dus al met al denk ik dat we nogal wat wijzer worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Prachtig. Maar toch even zeuren. Officieel zou je dit geen 'damaststaal' mogen noemen. Sterker nog, er wordt sinds de 17e eeuw geen echt damaststaal meer gemaakt. Het product waar het hier om gaat is 'pattern welded' steel, waarbij twee staalsoorten met verschillende eigenschappen (waarvan een een hoog genoeg koolstofgehalte heeft om voor separatie van ijzercarbide te zorgen) tot een geheel worden gesmeed (meestal in een aantal laagjes) om vervolgens tijdens het smeedproces getordeerd en gevouwen te worden om zo, na etsen van het eindproduct, tot het gewenste patroon te komen. Damasteel, hier ook genoemd, is nog heel wat anders, dit is een poeder metallurg materiaal waarbij twee poederstalen van verschillende samenstelling in een bepaald patroon in een mal worden gegoten (in poedervorm) om vervolgens via sinteren tot een massief product gevormd te worden (net zoals gewoon poeder metallurg voorwerpen gemaakt worden).

Over de verschillen tussen 'echt' damascener staal (gemaakt van een Indische ijzersoort die 'wootz' heet) en modern pattern welded 'damast, is een aantal zeer interessante websites te vinden. Kort gezegd komt het er op neer dat men er van overtuigd is dat historisch damascener staal 'toevallig' de bekende eigenschappen heeft omdat die in het wootz ijzer aanwezig waren. Wootz voor damascener staal kwam uit een beperkt aantal Indische ijzergroeven die in de loop van de 17e eeuw uitgeput raakten. Het ijzererts aldaar had een natuurlijke samenstelling die de vorming van damast in de hand werkte, en werd in kleine smeltkroezen verwerkt tot ijzer ('crucible iron'). Samen had dat, in een deel van de productie, damascener staal (zo geheten omdat de in Europa bekende producten van dit staal voornamelijk in Damascus werden vervaardigd) tot gevolg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.